RC-styrd plog (Multiboten) Robotarmsbygge
Re: RC / Arduinostyrd gräsklippare/plog (Multiboten)
Ja vi får se vad som händer med drivkingen, första verisionen kommer nog att vara bakhjulsdriven. De videoklippen har jag sneglat på tidigare, de har samma motorer som jag precis hämtat ut från ICA nu
tyvärr klarade jag mig inte förbi tullen 
Edit, nu har jag fått motorerna och tagit bort elektro/magnetbromsen, provkört dem, måttat ut och lagt ut delarna som jag vill ha dem, ca 10m 25x25x2 fyrkantsprofil skall nu inhandlas

Edit, nu har jag fått motorerna och tagit bort elektro/magnetbromsen, provkört dem, måttat ut och lagt ut delarna som jag vill ha dem, ca 10m 25x25x2 fyrkantsprofil skall nu inhandlas

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu till ett annat problem, hur skall jag sätta fast mina mini-atvhjul på motoraxlarna, fästplattan skruvas fast i centrum på fälgen, nu undrar jag om dessa skulle kunna gå att fästa på något bra sätt? det enklast är ju fullösningen att svetsa fast dem, längden på axlarna blir perfekt om jag på något sätt kan fästa plattan så pass långt ut som bilden visar.
-
Vilket seriöst bygge!
En liten kommentar ang ditt chassie baserat på mina erfarenheter...att ha drivhjulen längst bak är nog det bästa med tanke på greppet, men.....
Jag har byggt en klippare baserat på en Permobil, vilken också har 2 drivhjul och 2 hjul som kan snurra.
Jag har haft problem när tyngdpunkten har varit för långt ifrån drivhjulen, min ville hela tiden rotera när jag körde i en slänt, problemet blev betydligt mindre när jag byggde ut klippbordet och på så vis centrerade tyngdpunkten över drivhjulen mer.
Men har du en plan tomt så är ju det inget problem.....
En liten kommentar ang ditt chassie baserat på mina erfarenheter...att ha drivhjulen längst bak är nog det bästa med tanke på greppet, men.....
Jag har byggt en klippare baserat på en Permobil, vilken också har 2 drivhjul och 2 hjul som kan snurra.
Jag har haft problem när tyngdpunkten har varit för långt ifrån drivhjulen, min ville hela tiden rotera när jag körde i en slänt, problemet blev betydligt mindre när jag byggde ut klippbordet och på så vis centrerade tyngdpunkten över drivhjulen mer.
Men har du en plan tomt så är ju det inget problem.....
Hmm, en plan tomt är det sita jag har, jag har tre st gräsmattor som skall klippas, två av dem är relativt plana (3-4% lutning kanske) medans den andra är närmare 10% i lutning, men jag tror (hoppas) att genom att placera batterierna som jag gjort på bilden (mellan motorerna och på samma plan som den lägre delen av ramen) så kanske det lyckas?
Angående fästet till drivhjulen så tänker jag en krysskilad hylsa som jag trär över befintlig axel, och svetsar fast den trekantiga fästplattan i, vad tror ni om det? det innebär en del maskintid, det kanske finns en bättre lösning?
Angående fästet till drivhjulen så tänker jag en krysskilad hylsa som jag trär över befintlig axel, och svetsar fast den trekantiga fästplattan i, vad tror ni om det? det innebär en del maskintid, det kanske finns en bättre lösning?
Leta rätt på ett rör med samma innerdiameter som axeln. Borra ett hål och gänga (alt loppar fast en mutter om godset är för tunt att gänga) för en låsbult som du skruvar ner i kilspåret. På röret svetsar du fast din platta för hjulet. Sedan är det bara att låsa med en mutter på utgående axel.
Ja givetvis, att jag inte kom på det själv, grejade med låsskruvar halva förra veckan
tack för tipset 

Varsågod! F*n,nu blev jag ju sugen på att bygga en radiostyrd klippare själv
. Har ett par motorer från en permobil liggandes och en lämplig motor till klippagget,hjul axlar m.m. Synd att sabertoothen är så dyr att skaffa.

Ja det är kul att ha nåt att göra
sabertooth och batteri kommer bli den stora posten för mig, sedan blir det kontroll och FPV antagligen :-/

Om det skiter sig med fästet för en konventionell plog så har jag funnit lösningen :-D
Nu är hjulfästet klart, blev riktigt stabilt och bra med två stoppskruvar i urtaget för kilen på motoraxeln.
Ursäkta för den stora bilden, kan inte dra ner storleken på min telefon :-/
Ursäkta för den stora bilden, kan inte dra ner storleken på min telefon :-/
Haha, ja det hade varit skitskojj att ha ett eget svenskt robotwars, varför finns det inte? såg varenda avsnitt när de visade det på tv 
En annan fundering, om jag väljer att montera en elektrisk snöskyffel fram istället för plog, då måste jag byta ut 220v 8A motorn mot en 24v, men hur många ampere måste den vara för att motsvara samma effekt?
Nu är en 20a PWM-styrning på väg hem till klippmotorn iaf, fästplattorna för drivmotorerna är också tillverkade.

En annan fundering, om jag väljer att montera en elektrisk snöskyffel fram istället för plog, då måste jag byta ut 220v 8A motorn mot en 24v, men hur många ampere måste den vara för att motsvara samma effekt?
Nu är en 20a PWM-styrning på väg hem till klippmotorn iaf, fästplattorna för drivmotorerna är också tillverkade.
Tänk på att en elektrisk sköskyffel som drivs på 24V kommer att dränera ut dina batterier på nolltid. Det är tungarbetat att slunga snö så räkna med en hög strömförbrukning. Sen kommer du nog behöva någon form av nedväxling på motorn dels för att få ordentligt med kraft och för att den roterade skyffeln inte ska varva ihjäl sig.
Ja det kanske kommer att suga ut batterierna med en gång :/
Det snöskyfflar jag hittat ligger på 4000 rpm efter utväxlat från liten remskiva till 2, 3 ggr diametern på den större som skoveln sitter på, så de varvar rätt bra. ca 1100-1300 watt ligger de på, det finns någon värsting på 1800w men att hitta en 24v motor på såpass effekt för 100% duty cycle känns både svårt och dyrt, men om man riktar in sig på 1000w motorer (kanske i klenasate laget) så hamnar vi på 42amp, så med drivning och snöskyffelmotor och 40ah batteri så kanske en halvtimmas drifttid :/
Det snöskyfflar jag hittat ligger på 4000 rpm efter utväxlat från liten remskiva till 2, 3 ggr diametern på den större som skoveln sitter på, så de varvar rätt bra. ca 1100-1300 watt ligger de på, det finns någon värsting på 1800w men att hitta en 24v motor på såpass effekt för 100% duty cycle känns både svårt och dyrt, men om man riktar in sig på 1000w motorer (kanske i klenasate laget) så hamnar vi på 42amp, så med drivning och snöskyffelmotor och 40ah batteri så kanske en halvtimmas drifttid :/