Lizerd´s Bevattningsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt

Inlägg av Johan.o »

Mycket fint, visade ditt inlägg och film för en som har växthus som hobby och han tyckte det var väldigt fint system.
Har du tänkt att sälja detta? Med tanke på hur mycket arbete du lagt ner. Antar hur som helst på att din far sparar mycket pengar på att använda ditt system. :tumupp:
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

zealotry: De e inte riktigt så jag vill att det ska funka. bordet ska endast vara ett bord med lite lutning, och så suger man tillbaka vattnet ist.

Henrik Kjellberg: Problemet är att vattnet ska kunna gå åt båda riktningarna, och dom som klarar det är av lågtrycks varianter.
Dom vanligaste kräver ett förtryck för att soloniden ska öppna, samt att det bara går att köra vattnet i en riktning.

Jag har letat som en idiot efter solonioider som inte kostar par tusen per styck. så jag ska kolla vidare.

Zhorts: kolla in http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=63410
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Johan.o: Det var trevligt att höra :)
Jag gör projektet mest för min fars skull. men jag vet inte, kanske, kanske inte , vet inte helt enkelt :)

Kanske om man kan lösa tillverkningen av allt utan att jag behöver jobba för 50öre/timme haha
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Aha! Tack för den länken, den hade jag missat. Spännande sätt att göra det på!

Men vad händer om du får tryck på en ventil i backriktningen? Det borde ju gå att bygga en dubbelriktad med hjälp av två stycken motkopplade enkelriktade, tycker jag. Men det finns säkert något som sätter käppar i hjulet, som vanligt när man inte pysslar med ren elektronik längre.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag har 9st huvudkort's PCB kvar, dock så har jag inga komponenter hemma.
Men om någon skulle vara s pass intresserad så kan PCB och FW till processorerna lösas för en slant (PCB kostnad typ).

Dock så håller jag mainboard samt pc koden till mig själv, men sensorerna skulle jag kunna lämna ut koden till.
Så man kan modifiera de externa modulerna om man vill det.
Senast redigerad av lizerdboy 7 augusti 2013, 13:21:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Zhorts: det är inte tillräckligt högt tryck från bordet för att öppna solonoiden, så tyvärr det funkar inte
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Vilka villkor kan du sätta i ditt program, kan du styra logikutgångar beroende av temperatur?
haha.. ja 50öre/timmen är kanske lite dåligt, du borde ju kräva minst 150öre/tim ;-)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Johan.o: Yees de kan jag göra.

ska göra en ny video lite senare vad det finns för inställningar, och vad man kan göra.
Ville inte göra det på första videon då den blir såååå lång, haha

På nedre biten av fönstret så ser man temp inställningen för den enkla timer profilen jag har implementerat.
Här sätter man tex hur lång tid mellan varje bevattning det ska se beroende på temperatur

Bild

Så vid 25 grader så är det 150min mellan varje bevattning
och vid 20 grader så är det 300min
man kan sätta denna kurva hur man vill (dock endast linjärt just nu)

och jag har en min tid samt en max tid, samt On time.
min time = minsta tid mellan bevattning, så om man följer linjen så ser man att vid 30 grader så skulle det vara 0 min mellan varje bevattning.
nu så sätter min time = 34, vilket menas med att det kommer alltid ta minst 34 min mellan varje bevattning, även fast det är 560 grader ute :D

samma med Max Time, allt det inte kan ta mer än 300min mellan varje bevattning.

om det regnar så kan man reseta timer, och den återgår efter att det slutat regna.
Och även addera tid beroende på hur mycket regn som har kommit
Senast redigerad av lizerdboy 7 augusti 2013, 14:13:37, redigerad totalt 1 gång.
daniel_i_malmö

Inlägg av daniel_i_malmö »

Eftersom jag själv skissar på ett ebb-flod system fast i oerhört mindre skala är jag nyfiken (mitt akvarium är min vattenreservoar, och växterna mitt biologiska akvariefilter som tar upp överskottsnäring).

Varför inte helt enligt illustrationen med blomkrukorna som du bifogade:
1. Ett ytavrinningsavlopp i borden, där avrinningen sitter på högsta tillåtna vattennivå i bordet, rinner ner till vattenreservoaren. Här rinner vattnet när pumpen är igång.
2. Ett tillflöde i bordet som sitter i lägsta önskade vattennivå (ofta i absolut botten), kommer från vattenreservoaren. Här rinner vattnet tillbaka när pumpen av avstängd.

Jag vet att du både har förklarat och skissat, men jag förstår fortfarande inte, det måste vara någon nyckelfunktion jag missat. Och jag förstår inte varför en del av vattnet ska rinna ut på marken istället för tillbaka till en reservoar, det verkar som mycket dålig vattenekonomi? Jag antar att detta hänger samman med designen som jag alltså inte förstår. Det retar mig att jag inte fattar så jag är tacksam för hjälp! :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

måste vara någon nyckelfunktion jag missat.
inte alls , bara jag som inte har sagt varför :)
normal läget är för att om det regnar så ska inte borden fyllas upp, utan att vattnet ska kunna rinna bort.

När man kör en bevattnings cykel så kommer allt vatten som pumpats upp, pumpas bort ingen minus det som har tagits upp av blommorna.
Det hela är enklare med den metoden då man måste hålla koll på näringslösningen som pumpas fram och tillbaka.
Och det blir väldigt jobbigt om man har massa bord.

ist så behöver man bara hålla koll på en vattenkälla som ska hålla en viss näringslösning.

edit:.. när vattnet dunstar på borden så öknar närinslösningen
Senast redigerad av lizerdboy 7 augusti 2013, 14:28:34, redigerad totalt 1 gång.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det tog några en liten stund innan jag fattade exakt. Ser genomtänkt ut.
Vad kan du hantera mer än själva bevattningen?
Jag förstår att detta är utomhusträdgårdar du har riktat in dig på..
Något som kom upp för stora växthus är att man vill öppna takfönster beroende av temperatur.
Vilket du sa att man rimligen kunde göra. Sedan Brukar en del även styra fläktar beroende av temperatur.
Och även kanske styra värmeslingor beroende av temperatur... Skulle ditt system klara av det utan modifikationer?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Något som kom upp för stora växthus är att man vill öppna takfönster beroende av temperatur.
yeep jag nämnde det, men jag har inte gjort den modulen än.
Farsan har installerat takfönster som är motor styrda.
Dessa kommer styras med en temp PID regulator så man kan ställa den tempen man vill ha i huset.

så de kommer, man kommer kunna göra ganska mycket olika typer av externa moduler, som direkt funkar med huvudenheten samt programmet.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Vad skulle du tänka dig för att ta betalt för ett litet system till ett växthus? med möjlighet att styra en bevatningsslinga, en fläkt, en värmare och ett ventilationsfönster.
har nämligen en som är lite intresserad.. Fast det kanske inte är värt besväret med tanke på att du får lägga rätt mycket tid på att bygga ihop dom.
Användarvisningsbild
skaraborgare

Inlägg av skaraborgare »

Angående trevägs-solenoid, kan man inte använda en trevägsventil med ett pneumatiskt vriddon?
Eller faller det på kostnaden och att man måste ha tryckluft framdragen.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Vad skulle du tänka dig för att ta betalt för ett litet system till ett växthus?
Kan säga som så, om det är till den här sommaren/hösten så är min tid redan bokad till 200% ,
om det är intressant till nästa år så skulle vi säkert kunna komma fram till något.
skicka mig ett pm med info om hur stort system som skulle behövas,

Edit, ahh du hade redan skrivit det. hmm det var inte så stor system. kan du löda ?? :)
Senast redigerad av lizerdboy 7 augusti 2013, 14:53:35, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar