Invertera spänning med OP AMP?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Invertera spänning med OP AMP?

Inlägg av danei »

Vad var R1 respektive R2 i den kopplingen? Är de lika så ska det bara bli en invertering.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså... lite semantik bara: en förstärkning på -1 gg är fortfarande en förstärkning! "Förstärkning" i op-amp-sammanhang betyder INTE att spänningen måste öka, det är bara uttryck på et förhållande mellan inkommande och utgående spänning.

Sedan är det komponenttoleranser, offset osv. att ta hänsyn till om man ska ha en exakt förstärkare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det är inte en förstärkning, lika lite som en viktuppgång på -1kg är en viktuppgång. Eller en inflation på -1% är inflation. Men det är fotfarande en dämpning om förstärkningen är under 1.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Klas-Kenny skrev:Ett problem jag ser med att köra även med negativ spänning som du gör, hur går du till väga nu för att ge ut den positiva spänningen? :humm:
Använder du bara OP'ns utgång måste du ju ändå ge den negativ spänning in nu, för att få positiv ut. Annars måste du ju på något bra sätt växla mellan en positiv utgång och en negativ. Fast du kanske redan har löst det på något bra sätt?

5.06 -> -5.07 är inte att se som förstärkning, om det inte är avsiktligt. Det är snarare en feltolerans.
Den positiva spänningen får jag ut, som jag tror jag nämnt tidigare, via en DAC. Den varierar från 0-5V beroende på vad jag ställer den till.
danei skrev: Vad var R1 respektive R2 i den kopplingen? Är de lika så ska det bara bli en invertering.u
R1 = R2 i min koppling, tror de mer exakt är på 907ohm vardera, vad jag förstått är inte värdet så viktigt sålänge de är lika för att endast invertera, dubblar man R2 blir outputen dubblerad.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Med -1 tänker jag alltid 180 grader fasskift.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Skall du styra en laser galvo kan detta vara intressant OpenLase hardware och OpenLase blogpost
usb ljudkort för att styra lasern.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

4kTRB skrev:Med -1 tänker jag alltid 180 grader fasskift.
Det är väl bara relevant om man jobbar med växelström?
ghu

Inlägg av ghu »

danei skrev:Nej det är inte en förstärkning, lika lite som en viktuppgång på -1kg är en viktuppgång. Eller en inflation på -1% är inflation. Men det är fotfarande en dämpning om förstärkningen är under 1.
Hur resonerar du om om du seriekopplar 2 inverterande OP-förstärkarkopplingar där den första har "förstärkning" -3ggr och den andra har "förstärkning" -4ggr.
Om man resonerar som Icecap så blir den totala förstärkningen (-3) *(-4)=12 ggr vilket är korrekt.
Hur resonerar du i detta fallet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med dämpning menar jag en förstärkning där absolutbeloppet är mindre än 1.

Om vi tar ett annat exempel. Om man räknar på tillgångar är negativa tillgångar skulder, de kan aldrig vara något annat. Men när man räknar på det ser man det som tillgångar med negativt tecken. Men att kalla det för tillgång tycker jag är fel.

Vi är överens men pratar om olika saker.
ghu

Inlägg av ghu »

Jag tror också att vi är överens men det brukar väldigt ofta bli fel när man pratar om dämpning.

Man brukar definiera (spännings) dämpning som: uin/uut.

Om nu utspänningen är hälften så stor som inspänningen så är enligt definitionen dämpningen 2 ggr eller 6dB.

I många texter förväxlar man detta med förstärkning och skriver 0,5 ggr eller -6 dB dämpning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: du pratar uteslutande om spänningsförstärkning som en absolut. Vad kallar du då en förstärkningsfaktor på 1,00?

Och en förstärkning kan likaväl vara för att få lägre impedans och/eller högre ström utan att spänningen behöver bli högre av den anledning. I en del fall blir spänningssvänget lägre men strömmen högre och det är likaväl en förstärkning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ghu: ja då blir det ju fel.
Skriv svar