Får inte fart på motorstyrkort...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
nosslop

Re: Får inte fart på motorstyrkort...

Inlägg av nosslop »

Klas-Kenny. Du skrev ju
Det är inte så enkelt som att den kommer från någon annan källa och du missat att koppla ihop deras jord med varandra?
Vad menar du med det?

Edit: Stavfel...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om signalen kommer från en annan krets eller nåt så måste det vara kopplat med två ledningar, en för signal och en för jord.
nosslop

Inlägg av nosslop »

Ok... Men det borde det vara va? Om du kollar på min fina paint-skiss på sida 1....
nosslop

Inlägg av nosslop »

Liten uppdatering med förhoppning om hjälp eller om nån kan konstatera att kortet är trasigt...

Jag upptäckte igår att min Biltema-multimeter kunde mäta frekvens, så jag mätte pwm-signalen och den höll en frekvens på 100Hz som jag hade ställt in.
Jag märkte även om jag kollade lite mer noggrant på spänningen ut över OUT A och OUT B att den faktiskt varierade några tiondels volt, ca +-0,2V, när jag ändrade pwm-signalen. Så någonting händer, men det händer alldeles för lite...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du någon last inkopplad?
nosslop

Inlägg av nosslop »

Nej, inte om inte min multimeter räknas som last...
nosslop

Inlägg av nosslop »

Det här var ju lite pinsamt. Eller ja, inte så lite heller... Allt fungerade hur fint som helst bara man kopplade in motorn =)

Men... Varför måste det va en belastning? Alltså varför fungerade det inte utan motorn?

Är det ok att ställa ytterligare en fråga? Om jag vill köra arduino-kortet på samma 12V-batteri som driver motorn. Hur gör jag för att på bästa/enklast sätt ta ut 5V till det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett standard fel. Fenomenet kallas läckström och jag har kämpat en del med mina kollegor som mätte på saker och ting i ett utomhusmiljö.
"Men det var 11,8V där!"
"Kanske men vilken belastning hade ni på?"
"Men... är du dum? Vi fick ju koppla bort för att mäta"

Det slutade med att de fick en speciell "mellan-prob" att koppla in i mätledningarna, efter detta kunde de förstå deras mätningar. Och "mellan-proben" var ett motstånd... Då de saker körde på 12V (blyackumulatorer) valde jag ett 4,7k motstånd, det rensade bort många av mätfelen som fanns pga. fukt (krypströmmar) och läckströmmar.

Men det är bra att du hittade felet.

För att "skapa" 5V från en 12V spänningskälla finns det LM7805. Finns från olika fabrikat varför "7805" är den generiska beteckning. Den är gammal och väl beprövat och fungerar bra. Kom bara ihåg de kondensatorer som finns beskrivna i databladet.
nosslop

Inlägg av nosslop »

Hehe, ok! Så helt dum ska jag inte känna mig =)

Ja, det är ju superkul! Tack för hjälpen alla ni som engagerade er! =)

LM7805 såg ju perfekt ut! Tack för tipset!
nosslop

Inlägg av nosslop »

Nytt problem, som jag visserligen visste om men ändå. Kortet klarar inte av den ström som uppkommer så jag får väl öppna plånboken och köpa ett nytt...

Eftersom jag även tror att motorn är för klen för vad jag ska ha den till, vilket jag inte vet förän jag har provkört, så tänkte jag ta lite "höjd" och köpa ett motorstyrkort som klarar av en 36V 800W-motor, dvs drygt 22A. Problemet är att jag inte hittar nåt riktigt passande kort. Det "bästa" som jag har hittat är http://www.pololu.com/catalog/product/1456 men de rekommenderar ju då max 28V i batterispänning plus att det är på häcken att strömmen "räcker till"... Så jag är tacksam för tips, eller om det finns nån annan idé över hur man kan lösa problemet. Finns det liksom inga "solidstate"-reläer till dc? =)
nosslop

Inlägg av nosslop »

Hej,

Det står att motorstyrkortet http://www.pololu.com/catalog/product/1457 klarar av 32A kontinuerligt om man sätter på en kylfläns. Är det "bara" att klistra på en kylfläns över de fyra transistorerna?
GFEF

Inlägg av GFEF »

nosslop

>Jag upptäckte igår att min Biltema-multimeter kunde mäta frekvens,

Kan Biltema-multimeter mäta pulskvot ???
Det vill säga "hur många procent av tiden som utsignalen är hög".

Försöka mäta PWM= Pulse Width Modulation som spänning eller frekvens. är meningslöst.

http://elektronikforumet.com/wiki/index ... Modulation
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Dem har iallfall sålt en innan väldigt kompakt liten modell, den mäter duty cycle. 15-280
nosslop

Inlägg av nosslop »

Hej och tack för era synpunkter.

Det jag dock funderade på var om det bara är att klistra på en kylfläns, "lagomt" stor, över de fyra transistorerna på motorstyrkortet http://www.pololu.com/catalog/product/1457 För att det ska klara av 32A kontinuerlig ström.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du frågat tillverkaren hur bör gå tillväga för montering av lämplig kylfläns?
Skriv svar