Detektera bilar och lastbilar som dundrar förbi på vägen.
Re: Detektera bilar och lastbilar som dundrar förbi på vägen
Jag har ingen erfarenhet av radar, så det är kul att labba och lära sig lite hur det fungerar.
Det är väldigt lockande att man kan placera detektorn bakom en skiva.
Tänkte det att undra hur den reagerar när det regnar mot när det är knastertorrt ute.
Kul att testa och inte så stora pengar, går säkert att kränga vidare på tradera om en radar modul skulle räcka.
Det är väldigt lockande att man kan placera detektorn bakom en skiva.
Tänkte det att undra hur den reagerar när det regnar mot när det är knastertorrt ute.
Kul att testa och inte så stora pengar, går säkert att kränga vidare på tradera om en radar modul skulle räcka.
Jag åkte genom Holland med bilen och där var pepprat med
stora displays som visade hastigheten och blinkade ilsket
vid bara 1km/h övertramp. De har tydligen lyckats väldigt
bra med att få pålitliga mätresultat men om det var radar
har jag ingen aning om.
stora displays som visade hastigheten och blinkade ilsket
vid bara 1km/h övertramp. De har tydligen lyckats väldigt
bra med att få pålitliga mätresultat men om det var radar
har jag ingen aning om.
Det är väl lite skillnad på radar för typ 50-lapp och radar för flera tusen.
Det var mest Icecaps inlägg om
"DU KÖR FÖR FORT"-skyltarna i Stockholm
jag reflekterade över.
"DU KÖR FÖR FORT"-skyltarna i Stockholm
jag reflekterade över.
4kTRB: Och hur säker är du på att skylten visade korrekt hastighet? Att mäta med radar på en landsväg är inget besvärligt, det svåra är att undvika störningar vid parkerade bilar osv. Ska man mäta hastigheten exakt är det en annan sak, det finns en del variabler som kan strula men i stort kan man mäta rimligt noga.
Och att mäta med radar tvärs över vägen har jag testat också - och det ger inget vettigt med en dopplerradar.
Det kan fungera med en pulsradar - men då blir priset synnerligt intressant.
I denna tråd är det ju ganska tydligt tala om att mäta fordons hastighet på ett rimligt enkelt och billigt sätt, kanske för att klaga senare. Och det enda jag ser som en lösning är då en optisk avkänning på två mätpunkter, fånga tiden mellan aktiveringarna, detta ger hastighet och riktning.
Med lite fångande av slut på fordon kan man få fram längd också, dessa data kan sedan samlas ihop och behandlas i t.ex. Excel eller liknande och skapa en statistikbas. Lägg till datum & tid för händelsen och en användbar statistik kommer fram, den kan bli intressant för polis/väghållaren för ytterligare åtgärder.
Och att mäta med radar tvärs över vägen har jag testat också - och det ger inget vettigt med en dopplerradar.
Det kan fungera med en pulsradar - men då blir priset synnerligt intressant.
I denna tråd är det ju ganska tydligt tala om att mäta fordons hastighet på ett rimligt enkelt och billigt sätt, kanske för att klaga senare. Och det enda jag ser som en lösning är då en optisk avkänning på två mätpunkter, fånga tiden mellan aktiveringarna, detta ger hastighet och riktning.
Med lite fångande av slut på fordon kan man få fram längd också, dessa data kan sedan samlas ihop och behandlas i t.ex. Excel eller liknande och skapa en statistikbas. Lägg till datum & tid för händelsen och en användbar statistik kommer fram, den kan bli intressant för polis/väghållaren för ytterligare åtgärder.
Jag har också klurat på detta för min trafikerade väg. Optiska givare låter intressant men lär kräva att man kommer åt andra sidan (vilket jag inte gör).
Skulle man inte kunna rigga en kamera för igenkänning av nummerplåtar också? Då skulle man ju kunna göra en skylt med "veckans fartdårar". Fast det är väl olagligt både att registrara informationen och att sätta upp en sån skylt vid en väg. Dessutom kanske det får motsatt effekt om det tävlas om att ligga i topp.
Skulle man inte kunna rigga en kamera för igenkänning av nummerplåtar också? Då skulle man ju kunna göra en skylt med "veckans fartdårar". Fast det är väl olagligt både att registrara informationen och att sätta upp en sån skylt vid en väg. Dessutom kanske det får motsatt effekt om det tävlas om att ligga i topp.
-
Jonas L: Min lösning kräver ingenting på andra sidan av vägen.
Fan, blir nästan sugen på att göra detta själv

Fan, blir nästan sugen på att göra detta själv

Eller också skickar du bilden med hastighet och tid till fordonsägaren anonymt med ett "denna gång får du bilden, nästa gång får myndigheterna bilden, ha en bra dag!Jonas L skrev: Skulle man inte kunna rigga en kamera för igenkänning av nummerplåtar också? Då skulle man ju kunna göra en skylt med "veckans fartdårar". Fast det är väl olagligt både att registrara informationen och att sätta upp en sån skylt vid en väg. Dessutom kanske det får motsatt effekt om det tävlas om att ligga i topp.

Jag hade ju problem med vissa "element" som snokade runt här så jag riggade en kamera på infarten och skickade bilden till fordonsägaren med ett "ja fastigheten är elektroniskt bevakad, gör om besöket och du får "hembesök. Ha en bra dag!" Jag har aldrig sett röken av "klientelet" sen den dan för snart 20 år sen så det spred sig väl.

Mina radar moduler har kommit.
Och min labbhöra är ner monterad för tillfället, inge bra alls.
Och min labbhöra är ner monterad för tillfället, inge bra alls.