Kompensera skev CNC i linuxcnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Wise
Kontakt:

Re: Kompensera skev CNC i linuxcnc

Inlägg av Wise »

Säter > Nope, i alla fall inte på min version. Har också för mig att det fanns, men det kanske var på första versionerna...aja, svårjusterat är det iaf utan att nöta upp lite hål.

Har gjort lite tester nu iaf. Har inte justerat maskinen än. Men det går att köra med eller utan kompensering på, här kommer lite bilder. Tycker inte jag ser någon skillnad just. Inte känns det mer än det som syns på biderna heller. Må hända att jag har helt fel skärdata, körde med 2-skär acrylfräs, 0,2 ingrepp och F500.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det där ser ju väldigt lika ut, men jag tror att det som kan synas är om du t ex gör en rektangulär ficka eller planar av ett stycke. Sledneck är van med maskiner i flertonsklassen, inte 30kg MDF :) Det är liksom inte riktigt samma sak, och en spegelyta kanske inte blir spegelblank med kompensering i samma maskin. Fortsätt labba på du, givetvis är det väl bra om du kan skruva till maskinen det där lilla som saknas.

Uppskattar ditt engagemang i att få rätsida på det här.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Ja, det är nog som du säger. Ska se om jag testar att göra en ficka innan jag justerar, vore ju roligt att se det teoretiska resultatet i verkligheten. Just nu har jag dock snöat in på en annan pryl till linuxcnc, en shiftregisterexpander för parallellporten, tråd kommer.
Skriv svar