Tips på billiga LED-stripe (Tradera)
Re: Tips på billiga Led stripe (Tradera)
Ja, alla lägger ju på sin andel för att göra en förtjänst.
Så som konsument kan man välja att köpa samma produkt i butik för 600:-, Tradera 200:- eller Ebay för 50:-
Risken med Ebay är man ibland blir blåst, dvs får inget paket alls eller en annan produkt. Fast med de priserna så finns det ju utrymme för lite svinn.
Så som konsument kan man välja att köpa samma produkt i butik för 600:-, Tradera 200:- eller Ebay för 50:-
Risken med Ebay är man ibland blir blåst, dvs får inget paket alls eller en annan produkt. Fast med de priserna så finns det ju utrymme för lite svinn.
Om man betalar med paypal på ebay så är man iaf säkrare än om man betalar med banköverföring på tradera eftersom man kan kräva tillbaka sina pengar.
Klart det går att få det billigare via eBay m.m. Min tanke med det hela var för dom som inte vill trassla med eBay,PayPal långa väntetider m.m. Alla kanske inte vill skaffa massa konton hit och dit för kanske ett engångsköp. Förstår inte varför det skall poängteras hela tiden att det var dyrt och det finns billigare. Alla som handlar via nätet vet ju att det går att jaga priser om man vill. Tanken med tipset är att i andra trådar har det diskuteras att det är dyrt med ledlist inom Sverige
Angående långa väntetider så har jag sett att fler och fler av
volymsäljarna på Tradera, speciellt av hem/hobby elektronik, har leverans
från Asien. D.v.s längre lev.tider samt "risk" för moms/tull debitering.
Man ser i deras omdömen att inte alla köpare alltid tänker på det...
volymsäljarna på Tradera, speciellt av hem/hobby elektronik, har leverans
från Asien. D.v.s längre lev.tider samt "risk" för moms/tull debitering.
Man ser i deras omdömen att inte alla köpare alltid tänker på det...

-
Forfarande skickat från Kina.netrunner skrev:DYRT! 199kr istället för 41kr.
http://www.ebay.co.uk/itm/Warm-White-5M ... 1004467706?
Lägg på moms 25% och tull samt avgiften för inbetalning av detta. Eller köp 20 st och sälj här för självkostnadspris , momsat och tullat?
Jag räknar bara att småkuvert passerar tullen idag.
Jag kan tänka mig ett gruppköp, priset är lågt även med moms och tull och slår man ut avgiften på några st är det inget att tala om.
Dessutom är man inte skattesmitare.
> Lägg på moms 25% och tull samt avgiften för inbetalning av detta.
Samt din egen vinstmarginal. Det är ju inte välgörenhet.
Å andra sidan blir det ett annat "kina-pris" om man köper 500 st.
Det finns många sidor av det, var och en får göra sin egen bedömning.
Samt din egen vinstmarginal. Det är ju inte välgörenhet.
Å andra sidan blir det ett annat "kina-pris" om man köper 500 st.
Det finns många sidor av det, var och en får göra sin egen bedömning.

-
Jag har ett jobb så jag behöver inte tjäna pengar på att sälja LED strips, dessutom är det mördande konkurrents. Säg jag gör en femtiolapp i marginal per strips. Då får jag lägga max en kvart i arbetstid per strips. No way det kommer fungera.
Det räcker man köper ett gäng billigt, priset lär bli < 60 kr för ett tjugotal ink alla avgifter och däri ligger förtjänsten och nöjet att göra en god? affär samt att man sprider lite glädje.
Så tänker jag, och vi har alla olika ingångsläge.
Det räcker man köper ett gäng billigt, priset lär bli < 60 kr för ett tjugotal ink alla avgifter och däri ligger förtjänsten och nöjet att göra en god? affär samt att man sprider lite glädje.
Så tänker jag, och vi har alla olika ingångsläge.
Det låter väl alldeles utmärtk! 
Och om både köpare och säljare är nöjda
så spelar ju inget annat något roll alls...

Och om både köpare och säljare är nöjda
så spelar ju inget annat något roll alls...

Mata stripsen från båda håll så får ni upp ljusstyrkan en aning. Man slipper även att ena sidan är aningen ljusare än den andra pga spänningsfallet. Jag köpte 5m av 5050 varianten (från Ebay) och den skall enligt säljaren dra 1A/meter. När jag matar den från ena sidan så drar den cirkus 2,5A totalt om jag minns rätt så de extremt tunna ledningarna "ställer till det" en del.
Bra tips,snakey. Det skall jag tänka på när jag installerar min slinga sen. En grej som man inte får via Ebay är ju dom svenska lagar som gäller när man handlar av ett företag. Garanti,ångerrätt m.m. Det blir ju svårt om man köpt en slinga från Ebay och det visar sig att den är defekt,frågan är om det ens är värt/lönt att strida då med returporto och allt. Den billiga slingan blir genast den dyraste. Om inte annat i tid.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
-
Därför man gör ett samköp så man får någon extra ifall någon är DOA...
Jag hade nog tänkt dela mina strips i längder och mata individuellt / parallellt för att maximera ljusflödet.
Man borde kunna styra det också mha finjustering av matningen.
(tre dioder a 3-3,5 V ger ca 10 V , resterande 2 V droppas i serieresistansen )
Jag hade nog tänkt dela mina strips i längder och mata individuellt / parallellt för att maximera ljusflödet.
Man borde kunna styra det också mha finjustering av matningen.
(tre dioder a 3-3,5 V ger ca 10 V , resterande 2 V droppas i serieresistansen )
Funderade också på att dela upp slingan i sektioner. Nackdelen är ju att det blir mer kabel att dra. Beroende på vart slingan skall sitta så gör det ju inget i vissa fall. Annars är det jäkligt smidigt att allt sitter färdigt på ett pärlband. Har satt en slinga (3528 dioderna) i köket under köksskåpen som lite dekorationsljus.Snygg styling av köket, himla bra på kvällen/natten att ha som ledljus (läs inte LEDljus) Dimmrar bara ner den på minsta läget så att det bara "glöder".
Enda nackdelen med installationen är att man verkligen ser hur snabbt det blir skitigt på golvet
Enda nackdelen med installationen är att man verkligen ser hur snabbt det blir skitigt på golvet

Helt klart är iaf att de vanliga butikerna i Sverige har ett monstruöst påslag på allt som de kan skriva "LED" på. Och den genomsnittlige konsumenten går ju på det. Men då är det som sagt också många lager som skall ha sin del och det skall täcka garantier osv. Men ändå, när priset ökar med faktor 10 tycker iaf jag att det kan vara värt riskerna med att privatimportera direkt från källan. Även om var 4 leverans är fel, så är det ju inte ens lönt att bråka om det för man har redan handlat till avsevärt lägre pris...
Men samtidigt kan det vara värt lite extra att gå in i en fysisk butik och få råd och hjälp med att välja produkt osv.
Men samtidigt kan det vara värt lite extra att gå in i en fysisk butik och få råd och hjälp med att välja produkt osv.
Jahapp, då dök det upp ett projekt till vilket jag behöver ledslingor, praktiskt!
Är du säker på det där med att göra om 199:- versionen till RGB? Jag tyckte de var mer lämpade till det jag ska ha dem till än de dedikerade RGB.
Fast de kanske bara är fotade olika?
Är du säker på det där med att göra om 199:- versionen till RGB? Jag tyckte de var mer lämpade till det jag ska ha dem till än de dedikerade RGB.
Fast de kanske bara är fotade olika?