Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Berätta om dina pågående projekt.
johano

Re: Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Inlägg av johano »

Jag har löst morsekoden (redan innan det avslöjades i tråden) - _så_ svårt var inte pusslet :-)
Edit:
Om man läste på sidan som morsekoden pekade på såg man att det var ju problem att
använda befintliga "morseavkodningsappar", förmodligen beroende på timingen som justerats
för att vara lättare för det mänskliga ögat att uppfatta...

/johan
Senast redigerad av johano 11 januari 2013, 15:41:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ok, men det verkar inte som du läst vidare?
Från morsekoden.. skrev:"Unfortunately, the inventor of ****** don´t have the skills needed for creating such an application that is the key to take the concept from something of a geeky adventure to the wide public."
johano

Inlägg av johano »

Hehe, nä jag slutade innan jag kom ner till "Help Wanted"...
Jag såg det nu när jag gick tillbaka :-)

/johan
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

THE SPOILER:

Tja, kanske kan man säga att det pågår någon slags marknadsundersökning i tiden mellan det att skottet avlossats och att björnen faktiskt är skjuten, och denna säger hittills att det är relativt få försökspersoner som verkligen går till botten med "mysteriet". De flesta verkar tyvärr nöja sig med att konstatera att blinksekvensen är en morsekod som pekar ut en webbserver och att webbservern faktiskt svarar. Sedan måste man läsa lite och det är ju jobbigt... :wink:

Så, nu är "hemligheten" ganska tydligt avslöjad i klartext! Att peka ut ett domännamn med hjälp av morsekod är knappast rymdteknik och förmodligen är jag heller inte den första i världen att kläcka den idén. Naturligtvis undrar jag ändå om jag kan vara den första som faktiskt försöker göra något stort av den. Det stora i konceptet är inte webbadressen i sig, utan idén att också skapa personliga mappar/kataloger på servern. För att hålla meddelandelängden kort har jag bestämt att en personlig webbkatalog ska beskrivas med max två tecken A-Z och/eller 0-9.

Det jag hoppas är att folk ska se en mer personlig sporre att haka på projektet när de kan få mer personlig uppmärksamhet. Som några goda läsare redan fattat :wink: ser jag också en möjlighet att koppla ihop blinkfyrarna med smartphones så att webbsidorna kan laddas automatiskt efter att appen har avkodat meddelandet åt den lata mobilanvändaren. Jag fann en app för iPhone, SpyLight, som hur fint som helst kunde tolka meddelandet på ganska stort avstånd i mörker. Tyvärr måste man memorera eller skriva av webbadressen och mata in den manuellt i webbläsaren. Än värre är att timingen för SpyLight är ganska kritisk och att den bara fungerar med standard-timing i lite snabbare tempo och inte med min ögonanpassade morse-timing. (standarden säger 1:3 i förhållande mellan lång och kort medan jag har mer än 1:10) Det är näst intill omöjligt, åtminstone för mig som nybörjare, att utan hjälpmedel läsa av sändningar från en iPhone med SpyLight.

Jag har ägnat en hel del tid åt att fundera över hur man minimerar teckenmängden från min blinkfyr och samtidigt maximerar tydligheten att meddelandet är en webbadress. Till en början löd meddelandet "WWW BL4DOTEU" men det är en smula inkonsekvent att ersätta den första punkten med ett mellanrum och det blir dessutom dåligt flyt i läsningen. Jag valde "DOT" istället för den riktiga koden för en punkt främst med anledning av att inte alla morsetabeller innehåller några specialtecken utan endast A-Z och 0-9.

Meddelandet blev enklare att nedteckna på papper och sedan tolka när jag istället ändrade
det till "WWW.BL4.EU" men det finns förstås risk då att någon utan tillgång till specialtecknen tolkar ett punkttecken som t.ex. två bokstäver och då blir det verkligen nonsens.

Något som verkligen tål att ifrågasättas är om meddelandet behöver inledas med "WWW." eller om de flesta människor som tar tag i mystiken fattar ändå när de läser "BL4.EU". Blir det senare frågan om personliga kataloger/mappar kan meddelandet bli i stil med "BL4.EU/PX" och det är förhoppningsvis tydligt nog för att skippa det inledande "WWW."

Om meddelandet innehåller en fullständig webbadress och dessutom bokstaverar specialtecknen blir det en avsevärd ökning av antalet tecken:
"WWWDOTBL4DOTEUSLASHPX" Dessutom ser det ganska grötigt ut.

Med en mobilapp som läser av meddelandet behöver faktiskt inte ens blinka ut domännamnet. Appen kan själv förutsätta att webbläsaren ska skickas till http://bl4.eu/ och behöver bara ta emot namnet på den specifika katalogen. Men för att en mobilapp ska bli använd krävs att någon vill ladda ner den och för det krävs att konceptet börjar bli omtalat.

Projekt Blinkenlights for Europe handlar således en hel del om marknadsföring och på det är jag ingen mästare. Det måste också finnas en hel del blinkfyrar ute innan det är någon poäng att försöka väcka intresse hos fler än några insnöade nörd-bröder. För att lyckas tror jag det måste börja smått med att enstaka elektronikentusiaster gillar idén, laddar hem källkoden och bygger egna blinkfyrar som de placerar ut på hyfsat förnuftigt valda platser. Sedan kan man antingen vänta och se eller driva på lite själv genom att sprida nyheten genom diverse sociala medier såväl som att prata med vänner. Mitt första exemplar sitter i garagefönstret och syns från en hyfsat trafikerad väg. Möjligen kan det sporra någon envis radioamatör efter att ha passerat för 20:e gången.

Härom dagen fick jag min första "kund", en musiker i Flen som vill montera en personlig blinkfyr i den lokala skejtarhallen han varit med att bygga upp. Jag misstänker att ungdomar kan ha den rätta inställningen till BL4 och dessutom vara sugna på att vara med aktivt. Blir det bara lite mer intresse kommer jag att köpa in ett gäng ATtiny i DIP8-kapsel som ju är mer lätthanterlig, både för programmering och för lödning med ovana händer. Ska BL4 nå den framgång jag hoppas på finns inte en chans att jag själv ska bygga alla blinkfyrar.

Behöver jag tillägga att källkoden är helt öppen och att jag inte tänker försöka tjäna pengar på detta? Enda meningen med pengar är att man kan köpa sig något roligt och om det roliga kan ske utan pengar är det knappast dåligt. Det vore helt enkelt så sjuhelsikes kul att en gång i livet få vara startskottet till något stort och galet!
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Med en mobilapp som vet att rotmappen/domänen är http://bl4.eu/ behöver man ju inte envisas med att de personliga mapparna bara får innehålla två tecken. Istället för "/HH" kan man utan vidare sända "/HEJHOPP". Men innan BL4 når fram till problemet att kombinationerna av två tecken tar slut kan man sannolikt i god tid avgöra om projektet är framgångsrikt eller ej.

Min tanke med de personliga webbsidorna under bl4.eu är att de endast ska länka vidare till en eller flera andra webbsajter som kan innehålla vad som helst och hur mycket som helst. Jag vet inte hur många människor det finns i världen som faktiskt tycker detta är en kul idé, men jag föreställer mig att det finns väldigt många som skulle ha intresse av att både privat och kommersiellt få tillgång till en webblänk som förmedlas på ett klart udda sätt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag röstar för att www ska vara kvar i början, om man inte har special-appen och missar ".":erna så är chansen att man tolkar meddelandet
som en webbadress mycket större om det inleds med www. Då kan man dessutom ha med ".":erna och det blir logiskt och fint.

Jag tycker att en specialanpassad app är lite värdelöst. Bättre då att göra en generell app som läser in morse och upptäcker den något som liknar en url så gör den bara url:en klickbar. Denna app kan då vara mycket mer tolerant mot större differens mellan långa och korta.

Dessutom kan man blinka iväg små meddelanden istället för en url om man vill, lokalt twittrande ;) (Typ: "På pizzerian runt hörnet har de riktigt bra kebabpizza" (eller tvärtom :)).

Fast tankarna spinner ju snabbt vidare till att blinka ut något som är mer effektivt än morse, fördelen med morse är förstås att "de flesta"?!? inser att det är morse och en del är nördiga nog att kolla vad den säger. Kör man nått eget blir det omöjligt/svårt utan rätt app.

Mina fem öre.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

En bra femöring från adent/Mikael!

Känner att jag står still och stampar med projektet just nu och att det finns några vägval innan jag på allvar gör ett försök att sprida ut blinkfyrarna i verkliga världen. "WWW" är nog klokt att ha kvar som inledande tecken i meddelandet, utifall att folk missar att läsa punkter och "slashen" korrekt så som adent/Mikael påpekar.

Har i skrivande stund inte fått något svar från killen med morseappen SpyLight och tänker nog inte ägna den tråden någon större energi i nuläget. I första skedet måste blinkfyrarna gå att läsa utan andra hjälpmedel än en morsetabell. Det är förstås relativt enkelt att utöka programvaran med två alternerande sändningar i ögon- respektive mobilapp-anpassad hastighet och timing men det minskar nog också chansen att folk i förbifarten fattar vad det handlar om. Tydlighet är en dygd! Det kan trots allt ta uppemot en minut att sända en komplett URL med både "WWW", "/" och avslutande katalognamn och det är mycket nog att kräva av en nyfiken kodknäckare. Jag tror det krävs att man ser blinkfyren ett flertal gånger innan intresset kan väckas. Åtminstone innan det blir en stor snackis.

Minst lika viktigt som vägvalen kring timing, läsbarhet och meddelandets innehåll är hur man bäst gör just en snackis av detta? Sociala medier som Facebook kan säkert vara till hjälp men då måste det nog finnas ett antal blinkfyrar att upptäcka också. Tips kring detta mottages tacksamt!

Utöver tydligheten finns en annan anledning att hålla programkoden enkel: FLASH-storleken.
I nuläget upptas ca 80% av ett Tiny-minne på 1K och ska enheterna gå att sprida i stora antal blir priset kritiskt. Skriver man om programvaran i assembler kanske den går in på 0,5K FLASH som finns i de allra billigaster chippen men 1K kostar inte heller så mycket.

Någon som vet hur man programmerar de superbilliga ATtiny4/5/9/10 i sexpinnarskapsel? Ett 30-tal ATtiny9 (1K FLASH) får man för ca 7:-/st (inkl. moms och frakt) redan vid några tiotal.
Problemet är att de använder ett annat programmeringsinterface än större tiny/mega.

EDIT: Äntligen har jag fått bekräftat att AVRISP-II stöder TPI-programmering och därmed fungerar ihop med ATtiny9 och dess sexbenta syskon. JIPPIIIII! En AVRISP-II kostar drygt 400:- momsat och klart hos Elfa så min Dragon får finna sig i att bli ersatt.

EDIT2: Jag fann en AVRISP-klon hos Olimex som man får skattad och hemfraktad för 300 SEK:
https://www.olimex.com/Products/AVR/Pro ... R-ISP-MK2/
Kan dock ta någon vecka eller två med billigaste utlandsfrakten.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Idag tog projektet ett skutt framåt efter att ha vilat en tid till förmån för annat. Härom dagen avslutade jag första långtidsprovet som gav ungefär en månad med ett CR2032. Testet skedde dumt nog med ett begagnat batteri så det enda jag vet är att 220mAh räcker MINST en månad.

Idag slog det mig att jag hade ett par stycken av Biltemas löjligt billiga nyckelringsficklampor med solcellsladdning. Vet inte om det är en utgående modell, för Biltemas sajt säger att de endast kostar FYRA KRONOR STYCK! Är de utgående finns en alternativ modell för bara aningen mer pengar. Det blev så klart ett litet testbygge med ATtiny44, det jag hade på hyllan.

En titt på Ebay gav en hel drös kinesiska handlare som erbjuder ATtiny13 i både DIP-8 och SOIC-8 för mellan fem och tio kronor styck. Programmeringssockel på litet kretskort får man för någon hundring. Var det någon som nyss snackade om ATtiny4/5/9/10? :wink:

Alltså, det går att pussla ihop kompletta blinkfyrar för ca 15 svenska pengar styck, redan vid så lite som några tiotal enheter! Vid tillfälle ska jag köpa in ett mindre antal nyckelringsficklampor och chip, sedan ska en handfull BL4.EU-fyrar ut till sina första projektfans!

Här är ett videoklipp på nämnda 15-kronorsbygge:

En mycket viktig strategisk fråga jag fortfarande inte hittat ett säkert svar på är om "WWW." ska vara med eller inte då en personlig webbfolder pekas ut. "WWW." gör det förvisso mer uppenbart att meddelandet är en webbadress men det innebär fyra extra tecken och ca tio sekunder. Att meddelandet hålls kort är minst lika viktigt som att det är tydligt. Kanske "slashen" gör det tydligt nog även utan "WWW."? En stor fördel att inleda meddelandet med "WWW" är att personer som bara har tillgång till en morsekodtabell med A-Z och 0-9 har en hyfsad chans att ändå förstå att det är en webbadress utan att kunna läsa specialtecknen "." och "/".
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Billigt är inte alltid bäst. Den lilla laddningsbara knappcellen har ungefär samma storlek som ett CR2032 men istället för veckor var det roliga slut redan efter kanske sex timmar. Till råga på allt glömde jag förmodligen att aktivera Brown Out Reset innan jag lödde loss programmeringståtarna så trots dagsljus från morgon till kväll är blinkfyren död. Så går det när man är allt för ivrig att jubla över det fantastiska...
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

JohnA skrev: En mycket viktig strategisk fråga jag fortfarande inte hittat ett säkert svar på är om "WWW." ska vara med eller inte då en personlig webbfolder pekas ut. "WWW." gör det förvisso mer uppenbart att meddelandet är en webbadress men det innebär fyra extra tecken och ca tio sekunder. Att meddelandet hålls kort är minst lika viktigt som att det är tydligt. Kanske "slashen" gör det tydligt nog även utan "WWW."? En stor fördel att inleda meddelandet med "WWW" är att personer som bara har tillgång till en morsekodtabell med A-Z och 0-9 har en hyfsad chans att ändå förstå att det är en webbadress utan att kunna läsa specialtecknen "." och "/".
Varför inte "<mapp>DOTBL4DOTEU"? Jag är rätt säker på att alla nyfikna fattar att det är en webadress utan www! Dessutom får du (det kortare ordet) DOT två gånger vilket gör det lättare att förstå att det betyder "." och hela meddelandet blir kortare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu känner jag mig väldigt modern (negativ?), men vad tillför denna pryl som inte en QR kod gör? Förutom kravet på en specialgjord app och batteri och mörker..
Men jag förstår iof inte heller varför alla tydligen vill ha brusiga kassa bilder med konstig färgåtergivning som ser ut som på 70 talet när det lagts 30 år på utveckling av digitalkameran.
Men det är tydligen väldigt inne.. 12 Megapixel brus, det är grejor det! (tänk att vi inte insåg det när vi på tidigt 2000 tal utveckla en extern mobilkamera till ericsson, vi skulle ju inte strävat efter en bra bild, utan något dåligt..)
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

__a skrev: Varför inte "<mapp>DOTBL4DOTEU"? Jag är rätt säker på att alla nyfikna fattar att det är en webadress utan www! Dessutom får du (det kortare ordet) DOT två gånger vilket gör det lättare att förstå att det betyder "." och hela meddelandet blir kortare.
Det svåraste så här i början blir att få folk att över huvud taget fatta att en blinkande lysdiod kan försöka säga någonting. Meddelandet måste absolut vara så kort det bara går men bör också bestå av tecken som består av en blandning "korta" och "långa". Ju mer variation det är på morsekodens sammansättning, desto större chans att någon förbipasserande tänker "aha, morse".

När jag sökte efter ett ledigt och passande domännamn konstaterade jag att alla .nu-domäner med endast två tecken redan är registrerade, de flesta säkert av "domänhajar" som hoppas kunna sälja dem dyrt i framtiden. SE-domäner, EU m.fl. kräver minst tre tecken i domännamnet. Jag valde EU främst för att det ger morsekod med aningen större variation än SE. (sedan är det ju roligare att satsa mer internationellt) BL4.EU är alltså mycket valt efter hur det ser ut i morsekod, men referensen till nördhumorn kring "blinkenlights" är ju inte precis störande.

Det där med "DOT" eller morsetecknet för en punkt har vållat mig en hel del huvudvärk.
I bokstaverad form tar det längre tid att sända och ger ett grötigare meddelande. Ska man sedan bokstavera "slashen" ("/") till de personliga webbsidorna blir det väldigt långt. Jag tror inte folk har så mycket tålamod så att använda den specifika morsekoden för dessa tecken är mycket mer effektivt. Det enda som talar för att bokstavera är att inte alla morsetabeller innehåller andra tecken än A-Z och 0-9. Eftersom jag satt ett längre teckenmellanrum än morsestandarden föreskriver hoppas jag det även för folk med en begränsad kodtabell inte är någon risk att "." och "/" av misstag tolkas som två eller flera bokstavstecken.

Jag vill också att meddelandet ska se ut som det man skriver in i webbläsaren, jag tror att den tydligheten behövs. I de fall en personlig webbsida/subfolder pekas ut kommer /-tecknet att ingå i meddelandet och dessutom ingår ju punkt(er). Detta tillsammans tror jag är så pass tydligt att man då kan slopa det inledande "WWW."

Sedan kan man ju som vissa ifrågasätta vad alltihop ska vara bra för...
Tja, vad är det för nytta med smartphones, skateboards, chips, läsk, smycken, kanelbullar, vattenskidor och kondomer? :wink: :lol:
johano

Inlägg av johano »

Kan du inte bara köra med ett längre mellanrum istället för punkt...

Typ

Kod: Markera allt

WWW    BL4     EU      /      HH

/johan
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Att ersätta punkttecknen med mellanrum kan absolut fungera för de som är tillräckligt nyfikna och kluriga. Det eliminerar också risken att ett punkttecken blir felaktigt tolkat som något annat.
Innan jag började skriva om projektet på nätet provade jag några varianter med mellanrum istället för punkttecken och mellanrum så här "WWW DOT BL4 DOT EU" men det blev ganska förvirrande att läsa av. Det var lätt att tappa rytmen när tiden mellan tecknen inte alltid är samma.

Däremot fungerar det väldigt bra att ha ett betydlig längre teckenmellanrum än morsestandarden föreskriver mellan ALLA tecken. Det finns en framgångsrik inlärningsmetod för (akustisk) morse där man lyssnar på tecknen i normal hastighet redan från början men med betydligt längre paus mellan tecknen. Hjärnan får liksom lite tid på sig att smälta de olika teckendelarna innan nästa tecken kommer. Om även de långa och korta pulserna görs långa tappar när man sänker hastigheten tappar man lätt helheten.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag kan inte se nyttan med detta - eller är jag bara snäv i mitt sätt att tänka?
Skriv svar