Torktumlare vs. lufttorka, energiförbrukning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Torktumlare vs. lufttorka, energiförbrukning

Inlägg av danei »

limpan4all skrev:Tror inte att det stämmer, visa mig en av dessa som berättar vilket kylmedium som används internt.
På de tre som jag tittat på så talas det om kondens men ALDRIG om kylmedium, så jag tror att det är bluffbeskrivningar.
Jag kollade den som låg som nr 1 på prisjakt. En Bosch maskin som enligt manualen använder R134a. Det är inga bluffbeskrivningar.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Från maualen på Electrolux EDH3498RDL.

Kod: Markera allt

Kompressorn och dess system i torktumlaren
är fyllda med specialmedlet
som är fluorklorkolvätefritt. Detta system
måste hålla tätt. En skada på systemet
kan orsaka läckage.
Att man inte har alla möjliga tekniska data på hemsida eller manual är inte konstigt då det gäller
att sälja och då är flashiga bilder och buzz words mycket viktigare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur fungerar en "värmepumpstorktumlare" ?

Använder själv en avfuktare i badrummet som torkar snabbt. Man får väga in risken att tvätten förstörs genom lukt om den är fuktig för länge.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag kör med kondenstorktumlare i tvättstugan som är en del av min ouppvärmda källare (bortsett från pannans spillvärme) och jag skulle inte vilja vara utan den. Otroligt smidigt att bara kasta över kläderna från tvättmaskinen in i tumlaren utan att behöva hänga.
Jag har nytta av spillvärmen och behöver inte köra avfuktaren så mycket.
Den samlar också in mycket av slitaget som tvättmaskinen åstadkommer (tumlarens slitage bör vara närmare obefintligt i jämförelse) så det blir mindre damm och textilfibrer i luft och garderober, kanske sparar in något öre/år i minskad kostnad för dammsugning ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Hur fungerar en "värmepumpstorktumlare" ?
Det sitter en värmepump i. Den kalla sidan används för att kondensera fukten, den varma sidan används för att förvärma luften.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Pucco skrev:Från maualen på Electrolux EDH3498RDL.

Kod: Markera allt

Kompressorn och dess system i torktumlaren
är fyllda med specialmedlet
som är fluorklorkolvätefritt. Detta system
måste hålla tätt. En skada på systemet
kan orsaka läckage.
Att man inte har alla möjliga tekniska data på hemsida eller manual är inte konstigt då det gäller
att sälja och då är flashiga bilder och buzz words mycket viktigare.
om köldmediet är HCF-fritt (fluorklorkolvätefritt) så finns det bara en grupp köldmedie kvar att välja på när det gäller tillgängliga kompressorer och det är antingen R600a (Isobutan) eller R290 (propan) - det första används i dom flesta kyl och frys idag och vitvarubranchen har god vana med tekniken och sistnämda används där det krävs lite kallare temperaturer (läs frysbox i somliga fall).

När det gäller COP (effektivitet i kylcykeln) så finns det ingen syntetisk HCF-köldmedie som är ens i närheten att konkurrera med R600a så det finns en orsak till varför R600a används i kyl/frys där lägsta möjliga elförbrukningen per år är en säljargument.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

ett kg vatten behöver 680.9 Wh för att omvandlas från flytande till gasform vid 21 graders temperatur
Intressant att se en siffra på detta. Jag har alltid envisats att med gummiraka köra bort vattnet från golvet efter att jag duschat, istället för att låta "gollvvärmen ta hand om det". Har nog inte reflekterat över energiåtgången utan snarare att golvet torkar upp snabbare.
Låter man vattnet ligga blir det lätt kvar 1-2 dl vatten som skall avdunsta, dvs. 70 - 140 W i en timme!!!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vintertid och kall luft utanför och blir väldigt torr när den värms upp, gör det iofs. inte så mycket om man får extra fukttillskott och det som sugs in i trämaterial och gipsväggar om det är väldigt uttorkat sedan innan, avger då lite värme tillbaka till omgivningen när det kapillärkondenserar tillbaka vattnet igen i dess minsta strukturer.

(det är denna värme som man upplever när man sätter ned baken med bomullsbyxor på en stolsits som nyss avtorkats med en fuktig trasa - något som jag undrade redan som 5-6 åring men aldrig fick svar på varför...är det en torr sorbent (torkmedel som silikagel och zeoliter) så kan denna värmebildning vara avsevärd )
Skriv svar