Hur är det att arbeta i Orcad?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

Re: Hur är det att arbeta i Orcad?

Inlägg av jesse »

Det jag nämnde i förra inlägget fick jag reda på idag, eftersom jag ifrågasatte deras val av Orcad. De är väl ganska övertygade om att Orcad är bra, men de tycker det är bra att vi tittar på vilka alternativ som finns. Själv vet jag inte, då jag aldrig testat Orcad. Varför jag ställer frågan här är att om det finns flera personer som jobbat med Orcad och som tycker det är skit så är det givetvis relevant. Frågan är kanske om de som har åsikter verkligen har jobbar med orcad, bara gjort något enstaka projekt i Orcad, eller om det bara är så att de upplevt Orcad som krångligt för att de egentligen inte orkat sätta sig in i det. De värdefullaste kommentarerna är ju från någon som verkligen jobbat med Orcad de senaste året och som är nöjd / missnöjd med specifika funktioner / support och kompabilitet med andra system (projektdatabas, komponentdatabas).

Kan ju bara säga att det befintliga systemet på vår arbetsplats, EDWinXP skapar ganska dålig stämning och många suckar. Jag tycker visserligen inte det är så trögjobbat när man väl vant sig, men det är vissa saker som är direkt jobbiga. Bland annat har vi lagt ner flera dagars arbete på en bugg som gjorde att vi aldrig kunde verifiera att en PCB verkligen var korrekt (inga kortslutningar, inga för små avstånd mellan ledare/plan och inga isolerade "öar"). Det finns dessutom en del önskemål om hantering av komponentbiblioteket som anses vara svårarbetat (jag kan inte ange exakta detaljer då jag inte är helt insatt i det än), bla. omöjligt att koppla till egen lagerdatabas. I Orcad ska detta visst fungera via CIS. (Vi ska också skaffa helt nytt system för komponentdatabasen. Den gamla är väldigt gammaldags och stel - läs: 80-tal)
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Den typen av omdömen hittar du om alla eCAD program. Det finns nog få som håller så hårt på "sitt" verktyg som PCB designers, och allt annat smädas och är helt värdelöst. Jag håller dock med om kommentaren om att skapa komponenter. Där suger precis alla tillverkare. Har själv suttit med Mentor Graphics i många långa möten i USA och försökt få dem att satsa på biblioteksdelen. Det jag inte fattar är varför inga system använder det faktum att många komponenter är symmetriska och har stora likheter. Exempelvis har i princip alla komponenter samma pitch i hela komponenten, varför måste jag då placera ut paddar individuellt?

Nåja. Över till frågan.

Jag använda OrCAD mycket på den gamla goda tiden och har gjort det nyligen, men tycker det har stått stilla helt i utvecklingen. Däremot upplevde jag det väldigt stabilt. Tråkigt, men gjorde jobbet. CADStar har jag också kört i många år och gillar fortfarande deras router (P.R.Editor) väldigt mycket. Lite samma där som med OrCAD, tråkigt gränsnitt, men oerhört stabilt. Dock är startsträckan lång och det är lite gammalmodigt i GUI. Funktioner för dokumentation är precis som de flesta andra system (Altium Designer undantaget) helt värdelösa.

Det senaste verktyget jag har använt är Altium och det hanterar allt runtomkring själva schema/layoutandet riktigt bra (möjligen undantaget arbete med kortkonturen och deras fullständiga miss med dynamiska plan). Finns en del små smarta funktioner som underlättar, men det är något överladdat med funktioner och det finns otroligt många sätt att göra samma sak. Skall tydligen komma en helt ny plattform nästa år vad jag förstår, får se vad den för med sig. Pris/prestanda är dock oslagbart för Altium och speciellt om man vill använda simuleringsdelen då den följer med schemat och inte som alla andra kräver den dyraste layout licensen. Här nere i södra Sverige verkar det dessutom gå rena vågen av byten till Altium Designer från Mentor PADS. Likadant har jag förstått det är i Danmark.

Jag antar att de stora verktygen Mentor Graphics Expedition, Zuken CR5000/8000 inte är på tal. Annars är nog totalt min favorit Zuken CR8000 med System Planner etc. Fast det kräver iofs ett större företag och ordentligt med investeringsvilja.

Det viktiga är att verkligen lära sig sitt verktyg utan och innan. Då blir man mest effektiv. I princip alla verktyg är 80%.
Spazze

Inlägg av Spazze »

"Exempelvis har i princip alla komponenter samma pitch i hela komponenten, varför måste jag då placera ut paddar individuellt?"

Pads har ju nån funktion för att placera ut flera paddar med samma pitch på rad. Det är nog det enda som jag saknar sen jag gick över från Pads till Altium.
Altium har dessutom sin "footprint wizard" där man matar in mått, antal paddar osv och ut kommer ett footprint.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack, Tlovskog för en utförlig "rapport". :D

Att Orcad stått still ett tag beror nog på att man tagit "motorn" i Orcad och använt för att utveckla Allegro som är deras flaggskepp. Tyvärr är ju priserna för Allegro bara lockande för Ericsson och andra företag i den storleken. Cadence har tydligen valt att ta mesta möjliga betalt även för Orcad.... 26.000 ger ju en licens, men då har man ingenting extra (bibliotekshantering, Pspice integrerat mot schemadelen, signalintegritet och en massa annat fint som man vill ha)

Orcad kan också lägga ut paddar efter vissa regler, såg jag på en demonstration här om dagen. Det såg dock inte så väldigt praktiskt ut. Jag tror faktiskt även Kicad har en liknande funktion (jag har inte satt mig in i den). Altiums wizard verkar ju perfekt till alla symmetriska komponenter med en- två- eller fler rader, "fyrkantiga" och BGA:er. Såg en video om det i går.

Det är ju alltid en balansgång mellan antalet funktioner (och hur många sätt man ska kunna göra dem på) och inlärningströskeln. När det gäller inlärning måste man ju ta med i beräkningarna att man ibland kan få in nya personer i företaget som snabbt ska sätta sig in i jobbet. En lång inlärningstid då kostar ju en hel del.

Tröttsamt att Altium också kan göra samma saker på så väldigt många olika sätt. Det är ju mycket ändå att hålla reda på. Enkelhet är ibland bättre än valfrihet.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

När det gäller inlärningströskel så tycker i alla fall jag, om man väljer något av de större ECAD-programmen, att man bör
gå en kurs och att man adderar in kostnaden för kursen när man väljer ECAD.

Visst kan man titta på tutorials, youtube-klipp osv. och sitta och klicka själv men en dedikerad kurs tror jag ändå lönar
sig i längden, då man lär sig göra saker på rätt sätt och har chansen att ställa frågor.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Visst är det så. GATEline har regelbundet kurser i bl.a. Orcad.

När jag lärde mig EDWinXP så tragglade jag med en urdålig tutorial ett par timmar i början, men det gav inte så mycket. Enda sättet att lära sig var ju att börja med ett riktigt projekt helt enkelt. Det uppstod ju en del frågor på vägen, men det löstes ju snabbt med hjälp av erfarna kollegor.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Pads har ju nån funktion för att placera ut flera paddar med samma pitch på rad. Det är nog det enda som jag saknar sen jag gick över från Pads till Altium.
Altium har dessutom sin "footprint wizard" där man matar in mått, antal paddar osv och ut kommer ett footprint.
Jo. Dock skulle jag vilja utveckla dessa funktioner ordentligt. Ett exempel på vad jag vill ha är att man kan sätta ut 2 paddar och sedan typ välja dem och genom att exempelvis hålla inne ctrl och dra den sista padden placera ut fler paddar med samma pitch. Eller att man enkelt kan gör om en 20pins kontakt till 30 bara genom att dra och systemet själv fyller i paddar. Eftersom alla komponenter är starkt symmetriska borde det gå utmärkt. Dock ... biblioteksfunktionen har aldrig varit speciellt sexigt eller prioriterat område hos leverantörerna. Oavsett om du betalar 26 000 eller 700 000 för verktygen per licens.

EGENTLIGEN skulle jag vilja ha familjer med footprints. D.v.s det skall bara räcka med att skapa en footprint för 2x2 pinnar för pinlister och sedan genom parametrar skapa precis vilken som. Som det är idag måste man göra 1x2, 1x3, 1x4, ..., 2x2, 2x3,2x4, ... helt meningslöst. I slutet av 90 talet gjorde jag en sådan funktion för Ericsson där vi kunde automatiskt skapa nästa alla footprints on-the-fly utifrån schemat. Funkade rätt bra om jag får säga det själv.

Altiums footprint wizard är rätt ok om man nöjer sig med IPC reglerna. Speciellt batch funktionen.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Altium har faktiskt en till funktion som man kanske inte tänker på. Det finns bara flytande licenser, eller åtminstone kostar de inget extra. Dessutom KAN man checka ut en licens till datorn om man vet att man kommer finnas på ett ställe utan nätverk. Normalt kostar flytande licenser 25% extra och ingen leverantör har implementerat FlexLMs funktion att checka ut licenser ... mig veterligen.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

När det gäller inlärningströskel så tycker i alla fall jag, om man väljer något av de större ECAD-programmen, att man bör
gå en kurs och att man adderar in kostnaden för kursen när man väljer ECAD.
Håller helt med. Framförallt lär man sig "filosofin" i programmet och alla små tricks som kanske tar tid att hitta på egen hand.
Användarvisningsbild
Becke

Inlägg av Becke »

Jag har arbetat med flera olika E-Cadsystem bl.a Mentor där jag också var systemansvarig. Jag har också varit med och utvärderat när vi 'slängde' ut Mentor. När vi utvärderade Mentor ersättaren föll Atrium, Eagle, Cadstar, Cadint Edwin etc. bort ganska tidigt p.g.a bristande funktionalitet, buggiga, support tveksamheter (spec Cadint).
Tänk på att investerings kostnaden bara är en liten del i den totala kostnaden. Underhållsavtal och utbildning är kostnader som man har hela tiden om man vill 'hänga' med.
Orcad CIS schema och layout har jag använd de senaste fem åren som elektronik konstrukör och konstruerat mängder av schemor och kretskort och har aldrig behövt gå runt buggar eller bristande funktionallitet. De flesta synpunkterna i den här tråden verkar komma från personer som antigen inte använt Orcad eller använt äldre system. Jag tycker Orcad är ett komplett och bra system. Databas kopplingen är utmärkt och programmen relativt buggfria (buggfritt CAD system finns inte). Jag körde Orcad 16.2 (tror jag) och jag uppskattar kopplingen mellan schema, databas och layout, möjlighet att sätt isolation och ledarbredd på enskilda nät etc. Vi använde aldrig autoroutern och heller inte Pspice (jag föredrar Ltspice).
Var informationen om att Cadence inte längre supportar Orcad kommer ifrån vet jag inte. När jag gick i pension i mitten av 2012 var det i allafall inte tal om någon nedläggning och senare kontakter med min gamla arbetsplats har jag inte hört något om detta. På Cadence hemsida finns i allafall Orcad fortfarande som en produkt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tycker man ska vara öppen för att
inte snöa in på de mest kända programpaketen.
Det händer nya saker hela tiden inom CAD.
Det finns en del magasin som enbart inriktar sig
på pcb-design som är värt att kanske prenumerera på.
Jag läste ett sådant och såg t.ex. en firma som heter
Intercept. http://www.intercept.com/
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

jesse: Jag drar mig till minnes en artikel i tidningen "Elektronik i Norden" för ett tag sedan.
Här är en länk till artikeln + ytterligare en tillhörande artikel inom området CAD.

Det är inte direkt ett svar på din fråga om Orcad men kan ändå vara värdefull information vid val av CAD-system.

Är dubbelt så dyrt dubbelt så bra?
Hur lång tid tar det att cadda ett mönsterkort?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tack för era svar. Särskilt Beckes svar kändes givande. Som sagt så har vi valt Orcad definitivt och jag kommer antagligen att börja jobba med det i maj. Jag gick en kurs i Orcad PCB för ett par veckor sedan. Det är definitivt en hel del saker man måste komma ihåg att göra i rätt ordning om man ska lyckas, men jag tror det ska gå bra. Jag lyckades faktiskt crascha Orcad PCB under kursen så pass illa att projektet jag jobbade med blev förstört - så det gäller att göra backup lite då och då.

Valet av Orcad blev lättare då en av våra större kunder använder samma system.
Skriv svar