Peters KTM el-cykel

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982

Re: Peters KTM el-cykel

Inlägg av Peter_1982 »

Purre skrev:Inte för att vara sådan och tror inte du blandar ihop det men speakON är för högtalare. powerCON däremot är för ström :)
Ähh, powercon är bara ett sätt för dem att ta ut mer pengar för nästan samma produkt 8)

Speakonkontakten klarar 40A kontinuerligt o 50A med 50% dutycycle, nemas problemas för mina ynkliga 20A.

Angående lagligheten i bygget är jag väl medveten om det, men det är en risk jag får ta helt enkelt.

Priset för detta kalaset är grovt räknat 15 000kr, ganska exakt fördelat 50/50 på cykelinköp och elkonverteringen.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Gillar skarpt "kolfiberboxen", har funderat på något liknande för montering i "triangeln".
Blir dock inte förrän det är dags att byta batteri.

Vilken otur du har haft med alla laddarna! Verkar som jag haft en jäkla tur med mina 2 Bms laddare.
Efter nästan 300 laddcykler så verkar det som om mina fungerar än sålänge i alla fall.
Man undrar om dom överhuvudtaget testar dom, men det måste dom ju nästan göra eftersom ström och spänning ska ställas in?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Peter_1982 skrev:Ähh, powercon är bara ett sätt för dem att ta ut mer pengar för nästan samma produkt 8)

Speakonkontakten klarar 40A kontinuerligt o 50A med 50% dutycycle, nemas problemas för mina ynkliga 20A.
Jo visst speakON lär klara av strömmarna. Skillnaden är hur kontakten ser ut just för att man inte ska kunna blanda ihop dom vid ljudbyggen. Det jag syftade på när jag sa att det troligen inte är någon risk i ditt fall kring detta.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Och var hittar man Speakon till bästa pris? :humm:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Thomann.de har bra pris på speakon
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Thomann.de har bra pris på speakon
Perfekt! blir en beställning strax.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Gillar att batterisäljaren listar 15Ah 0,5kg batterier under "small cells". OK, vad tycker då är en stor cell? :D
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

De har ju celler med 1000Ah så i deras värld är nog 15Ah ganska smått...

Meduza skrev:Thomann.de har bra pris på speakon

Exakt där de kom ifrån :tumupp:
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Hur gick det med laddaren, överlevde den smällen?

Nätaggregat som blir varma = usel verkningsgrad
Nätaggregat som skriker/gnisslar = usel PWM styrning med jitter

Hoppas du får rätt på dem eller finner bättre doningar!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det låter som ett gammalt Mascot nätagg.. Deras gamla Switchade går både varmt och skriker och har sig.. :D
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Honk skrev:Hur gick det med laddaren, överlevde den smällen?

Nätaggregat som blir varma = usel verkningsgrad
Nätaggregat som skriker/gnisslar = usel PWM styrning med jitter

Hoppas du får rätt på dem eller finner bättre doningar!
Jag har faktiskt inte provat ännu, måste fixa mig nåt uttag vid skrivbordet avsäkrat till lite mindre och med en snabbare säkring så jag slipper släcka huset varje gång :-)

Jag kan inte tillräckligt om elektronik för att begripa varför saker är som de är, så det är bra att jag blir upplyst så jag lär mig :tumupp:
Det med dålig verkningsgrad stämmer nog, laddaren ska vara på 600W, men ändå bara ge 48V o 10A, men inte ens det orkar den med utan att glöda :(

Det tråkiga med detta med elcyklar är att det inte FINNS något annat än kinaskräp att hitta (inom priser som inte innebär att belåna huset)!
Alla batterier som går att köpa som normal dödlig är gjorda i Kina, balanseringskorten är gjorda i Kina, och tillika laddarna.
Fast ska man skjuta laddare på löpande band skulle man kanske köpa sig ett labbaggregat med ställbar ström och spänning, men ett sådant ligger ju inte på rätt sida 20k misstänker jag...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett billigt labbagg på 0-30V 0-20A kostar runt 3k. Så ett som kan ge högre spänning och inte så mycket ström borde inte kosta så mycket mer, i samma kaliber.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Till mitt pågående projekt (endast i planeringsstadiet än så länge) kommer jag behöva 100V och så många amp som bara möjligt, men det kanske inte är så dyrt heller.
Grejen är att en "riktig" laddare rampar ner strömmen i slutfasen av laddningen, säger de iallafall, men det kanske är att skiten inte orkar mer :-)
Detta blir att undersöka! Är det Elfa som gäller eller vart hittar man bra grejor?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Peter_1982: Hur har batterierna från Gwl-power fungerat?
Håller dom utlovad kapacitet? Du har kanske inte hunnit göra så många laddcykler ännu.
Jag funderar starkt på dom oxå, Hk:s lipo håller ju inte speciellt många cykler i jämförelse med dessa.
/Lasse
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Än så länge är jag mycket nöjd med dem :tumupp:
Har endast dragit ur 12Ah (80%) då mitt mål var att aldrig gå över det, men vad jag minns var spänningen fortfarande relativt hög, så där fanns nog mer att ge.
Jobbarkompisen som har samma batterier har dragit ur 13Ah, då med närmare 3C i uttag, och hans uppfattning var också att där fanns mer att hämta.
Tyvärr börjar det bli lite kyligt för att göra några mer långfärdstester, för att tömma 12Ah var det över 30km med fullgas som gällde.

Är HKs Lipo så dåliga menar du?
Jag hade faktiskt funderat på 18st av dessa till mitt nästa bygge, pga pris och utrymmesskäl.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

Fast det är ju roligt om de håller mer än en sommar :roll:
Skriv svar