MPLABX, MPLAB IDE v8.80 och MicroCPRO för PIC
Re: MPLABX och MPLAB IDE v8.80
Alla och alla, tja locals och watch förutom editorn, var väl det som var öppet., Det tog nästan en minut för att få dessa uppdaterade.
Re: MPLABX och MPLAB IDE v8.80
När jag provade MPLABX första gången märkte jag att det nästan var omöjligt att använda om man hade sitt projekt på en nätverksserver. Minsta lilla sak man gjorde tog ca 20 ggr så lång tid jämfört om man hade projektet på en lokal hårddisk.
Jag har inte använt MPLABX på ett halvår så senare versioner kanske inte är så katastrofalt långsamma i nätverksmiljö längre????
Jag har inte använt MPLABX på ett halvår så senare versioner kanske inte är så katastrofalt långsamma i nätverksmiljö längre????
- SeniorLemuren
Re: MPLABX, MPLAB IDE v8.80 och MicroPRo för PIC
Har fortsatt kolla på ersättare för MPLAB 8 och hittade MicroC PRo för PIC, som verkar vara mycket intressant. Någon mer här som har erfarenhet från detta program?
Edit. Plockade in ett borttappat C i namnet och kompletterade med en länk.
Edit. Plockade in ett borttappat C i namnet och kompletterade med en länk.
Senast redigerad av SeniorLemuren 23 september 2012, 15:23:31, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Länk inlagd i tidigare inlägget. Hade missat ett C i programnamnet också, (skulle bara kolla att ni var vakna).
Fast det är klart att någon länk för att besvara min fråga behövs ju inte. Behöver man den så har man troligen ingen erfarenhet av programmet.

Fast det är klart att någon länk för att besvara min fråga behövs ju inte. Behöver man den så har man troligen ingen erfarenhet av programmet.

När det gäller MikroC så brukar det handla om omdömen kring Mikroelektronika generellt.
Om du söker på "mikroelektronika" på forumet så får du en del gamla trådar.
Om du söker på "mikroelektronika" på forumet så får du en del gamla trådar.
Jo har provat den vid något tillfälle, gillade den inte, utan gick tillbaka till MPLAB.
Då MikroPascal har samma grund modul och det är det programmet jag har licens på så anser jag att programmet helt fyller det behov jag har. Att sedan man kan få drikte svar från programmerana i deras forum är mycket trevligt tycker jag, nu var det väl något år sedan jag använde programet så ta med det i åtanke.
C, Basic & Pascal är 3 språk som kompileras på samma grund modul vilket ger MikroPascal, MikroBasic & MikroC.
Nöjd användare.
C, Basic & Pascal är 3 språk som kompileras på samma grund modul vilket ger MikroPascal, MikroBasic & MikroC.
Nöjd användare.
- SeniorLemuren
Re: MPLABX, MPLAB IDE v8.80 och MicroCPRO för PIC
Happy! Nu har jag testat microCPRO lite mer. Mitt nästa projekt nu blir ju att styra övervakningen av braskaminen. För det behövs bl.annat några DS18D20 tempgivare så jag beslöt mig att testa microCPRO för att göra ett program för läsning av tempgivaren.
Jahaja, det var inte mycket att programmera. Bara hämta ett exempelprogram i library-menyn för One_Wire, ändra pinconfig och köra. Där finns en uppsjö av moduler med mycket bra hjälpinfo och exempel. Så här blev det på 5 röda minuter. Jag är såld. Återstår bara att finslipa texten lite. Exempelprogrammen är väl kommenterade och lätta att förstå. Pickit2 har jag satt på autouppdatering så det är bara att trycka på build så ligger programmet i PIC'en.
Debuggern har jag inte behövt ännu men efter en kort titt så verkar den lättanvänd och göra exakt samma jobb som i MPLAB.
Jahaja, det var inte mycket att programmera. Bara hämta ett exempelprogram i library-menyn för One_Wire, ändra pinconfig och köra. Där finns en uppsjö av moduler med mycket bra hjälpinfo och exempel. Så här blev det på 5 röda minuter. Jag är såld. Återstår bara att finslipa texten lite. Exempelprogrammen är väl kommenterade och lätta att förstå. Pickit2 har jag satt på autouppdatering så det är bara att trycka på build så ligger programmet i PIC'en.
Debuggern har jag inte behövt ännu men efter en kort titt så verkar den lättanvänd och göra exakt samma jobb som i MPLAB.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.