ESD-rädsla = elöverkänsligas projektion på döda ting?
Re: ESD-rädsla = elöverkänsligas projektion på döda ting?
Håller med - jag har blåst grejer pga esd skador - det är inte att underskatta ens för den som hanterar enstaka enheter eller ens hobby projekt.
Om ett återanvändbart armband som kostar 50kr kan rädda ett kretskort för 5000... Ja, det är värt det...
Helt subjektivt förstås, men "jag kör utan ESD-skydd och jag har minsann aldrig skadat något" ligger bra till...blueint skrev:@MattiasJ, Vilka är de största missuppfattningarna här?
Det betyder "Jag kör utan ESD-skydd och har inte märkt de ESD-skador jag orsakat ännu"
Sunt förnuft är väl ett ESD-skydd? Anser jag i varje fall.
Oskyddat är att hantera sakerna helt utan känsla för vad som kan hända, var laddningarna kan finnas och utan att undvika urladdning genom något olämpligt.
Oskyddat är att hantera sakerna helt utan känsla för vad som kan hända, var laddningarna kan finnas och utan att undvika urladdning genom något olämpligt.
- prototypen
På mitt första jobb monterade jag elektronik på bänk med plastmatta och troligen så blev resultatet 2 st resor Umeå - Jönköping och en till Burträsk. Sedan började jag med lite ESD skydd. I dag så ska all klar plast ut direkt från verkstan, ledande matta, rullbord och bänkar. Utöver det är jag inte övernitisk men har uteslutande bomullskläde och ledande skor. Det låter ju lite häftigt men det är ju mitt levebröd.
Protte
Protte
Ta syntetkläder och stick in o skaka dom i en kolsvart garderob - ser ju ut som ett sommaråskväder ute på havet me blixtar
I brist på annat brukar jag hålla till på en wellpappskiva i hyfsat fuktig miljö, t ex i badrummet efter att någon har duschat... Blir lagom dissipativ miljö med minimal investering.
Idag behöver man väl inte oroa sig för ESD i alla fall...

Hehe, vi får kanske gå över och diskutera MSL, Moisture Sensitivity Level... 

Jag skulle nog märkt dem med "ESD-skadade" och haft dem till labbändamål... Fast det beror ju på priset v.s. vilket elände de kan åstadkomma om felet sprids vidare.xxargs skrev:för länge sedan var jag tvungen att tippa typ 32 st nya eprommar till återvinningen när jag såg blixten komma komma från eprombrännarens chassie till första pinnen på stapeln av DIL-Eprommar jag höll i handen när jag skulle sätta mig och bränna en bunt.
det var ingen diskussion - även om det skulle visa sig att dessa skulle fungera efter bränningen så tar man inte den risken då ESD-skador brukar inte visas förrän efter lång tid om det bara är halvdant gjort och det inte går sönder omedelbart.
Det luriga med ESD är ju som redan påpekats att skadorna ofta inte märks förrän senare.
Utan att faktiskt veta så tror jag att datorgrejer är hyggligt skyddade - det är rätt sällan kort i datorer går sönder. Antagligen har IC-kretsar avsedda för att sitta just i datorer klart bättre ESD-skydd än "vilken krets som helst" just för att pelle hempulare skruvar sin dator utan ESD-koll. Jag ser i alla fall till att ta i chassiet före jag tar loss / sätter dit ett kort i en dator, och tar först i metallvinkeln på datorkort (eller allra först på utsidan av ESD-påsen då de ligger i påse).
Likaså är det klurigt att veta om det var ESD eller något annat som skadat något man mekar med. Efter mycket om och men fick jag fart på min Data I/O universalprogrammerare jag köpte för en struntsumma på ETA-auktion. Det var inte svårare än att ta bort det trasiga pin-drivar-kortet och "scrolla" de fungerande korten så den tomma platsen hamnade på rätt ställe. (Givetvis kan jag då inte köra alla de kretsar som kräver max antal styrbara pinnar - fast min tanke var ändå mest att köra vanliga 27xxx-eprom'ar för att kunna göra de dator/mikroprocessorlabbar som man bara drömde om på 80-talet, eller nåt). Allt funkade fint till jag skulle välja epromtyp och programmeraren bara tvärhängde. En omstart senare visade att disken (ja, den har hårddisk och dubbel floppy inbyggt...) hade blivit korrupt. Enligt instruktioner på nätet så skulle de som inte har hårddisk kunna bygga diskinterface själva för vanlig ATA-disk, och jag googlade lite på disken som sitter i och fick fram till att den är en "PCMCIA-disk". Jag trodde att det var samma sak som en mindre version av 2,5" PATA, och provade att koppla in en sån disk. Efter det så bölade brännaren om bus error direkt vid strömpåslag. Nu kan jag förshoppningsvis dels ta reda på om orginaldisken verkligen har konstig pinout (men PCMCIA är ju fler pinnar än en vanlig 2,5" PATA...) eller om ESD troligtvis är boven.
Jag stoppade alla lösa mindre kort i ESD-påsar men moderkortet som jag också behövde lossa hade jag inte stor nog påse för.
Hoppas att jag hittar nåt så enkelt som en kass 74xx244 eller liknande att byta... År 2020
Några tips på riktigt billigt ESD material om det *kniper* ..?
Har använt aluminiumfolie när det varit det eller inget alls övh.
Har använt aluminiumfolie när det varit det eller inget alls övh.
blueint
>Några tips på riktigt billigt ESD material om det *kniper* ..?
Wellpapp har lämplig ledningsförmåga.
Enligt en före detta arbetskollega som var utbildad på ESD skydd.
Var en ESD mätare fast monterad vid verkstadens dörr....
Alla repaktören var utrustade med ESD mattor att använda vid arbete i elektronikskåp.
>Några tips på riktigt billigt ESD material om det *kniper* ..?
Wellpapp har lämplig ledningsförmåga.
Enligt en före detta arbetskollega som var utbildad på ESD skydd.
Var en ESD mätare fast monterad vid verkstadens dörr....
Alla repaktören var utrustade med ESD mattor att använda vid arbete i elektronikskåp.
Jag arbetar inte med det här just nu men guldkorn seglar inte förbi obemärkt - har 20kg esd mattor hemma - fick dom av brorsan.
Skall slänga dom snart p.g.a flytt men dom kan levereras hand mot hand i Göteborg för en hundring stycket - stora bra mattor med knäppefäste - mattorna täcker ett helt bord...
Pm:a vid intresse
Skall slänga dom snart p.g.a flytt men dom kan levereras hand mot hand i Göteborg för en hundring stycket - stora bra mattor med knäppefäste - mattorna täcker ett helt bord...
Pm:a vid intresse