Felsökning - Stella Radio Stockholm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Felsökning - Stella Radio Stockholm

Inlägg av ensten »

Jodå det är rätt don. En stereo 3,5 till 2xRCA varav jag bara anslutit den ena till "Gram". Ska testa lite kopplingar ikväll så får vi se.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

De gamla pickup-ledningarna hade ofta två innerledarer och en skärm. Därför finns det tre hylsuttag på radion.
Men du skall bara använda de två yttersta hålen. Testa med fingret vilket det brummar på (upp med volymen)!
Där skall mp3-signalen in. Det andra är jord. Använd banankontakter så blir det bra kontakt. RCA är för klena.
Om jag nu har varit övertydlig så ber jag om ursäkt. :cry: Jag känner ju inte dig... :vissla:

Det skall vara tillräckligt ös i den gram.-ingången. Det ena EAF42 är detektor och LF-försteg till slutröret EL41.
Så om radions ljud är ok skall detta också funka med mp3.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Först - tack för hjälpen.

Jag har nu gjort lite tester och kommit fram till följande:

1) Det låter sk*t hur jag än gör. Dvs sänker jag inkommande signal låter det lika illa fast svagare, oavsett om detta görs medelst en spänningsdelare eller med volymen på iPoden sänkt.
2) Jag hade fel angående ljudstyrkan - den är alldeles bra (så det jag skrev igår om att det hörs svagt, är fel).
3) Det låter lika illa med en annan högtalare
4) Radion låter nog också illa, bara det att jag inte fått in någon station tillräckligt bra.

Jag spelade in en snutt för att illustrera hur det låter - notera att det är alltså inte inspelningen som är kass utan ljudet från inbyggd högtalare. http://www.bohman.be/elektronikforumet/oljud.wav

Någon har frågat om rören sitter rätt - och svaret är ja. Detta kontrollerades noga innan jag startade radion första gången.
Jag har använt banankontakter för inkopplingen till "gram".

Har läst tidigare om att dåliga kondensatorer kan vara orsaken till raspigt ljud - kan det vara en möjlighet?

Edit:
Någon frågade vilken modell det var, och det är en Stella Radio 130V (Tydligen tillverkad av Phillips för försäljning utanför de vanliga återförsäljarkanalerna).
Senast redigerad av ensten 3 september 2012, 20:44:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det bruna WIMA kondingar så bör du byta rubbet.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ska gå igenom kondingarna ASAP

//P
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det ser ut som om någon har bytt en del kondingar redan men en hel del gamla brun/beiga finns kvar, märket på dom är "Farad" (Jag vet att Farad är storheten anger kondensatorer i men i det här fallet ser det ut som en logo som det står "Farad" i).
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ett schema på en snarlik(samma rör)AGA 2041 kan kanske hjälpa.
Det är 20n på stift 1 som är den absolut viktigaste kondingen att byta då det är den som kan börja läcka DC in på slutröret och det tycker inte slutröret om...kallas även för "that capacitor".
(Jag har tagit bort schemat då det visade sig att det fanns fel i detta)
Senast redigerad av Rolf Zetterberg 4 september 2012, 08:25:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har kollat lite nu och tagit bilder. Högtalare verkar ansluten till en trafo. En anslutning går från trafon till ett rör och vidare till en (guess what) en 20000pF (20nF) kondensator modell vax. Spänningsmärkt med 1500V :shock: Alla kondingar är märkta med den spänningen.

Vad rekommenderar herrarna (och damerna) för ersättare till denna och andra. Antar att dom inte är polära - så någon polyester märkt med 630V kanske? Hittade en på 22nF ... skulle det fungera? Hur känsligt är det med värdena på de där gamla kondensatorerna? Jag misstänker att toleransen var rätt hög då dessa tillverkades.

Edit:
Crap, glömde bilderna.

http://www.bohman.be/elektronikforumet/ ... C_0336.jpg
http://www.bohman.be/elektronikforumet/ ... C_0337.jpg
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Börja med att byta kopplingskondingen som går från stift 2 på EAF42 till EL41 styrgaller (stift 6) eventuellt via ett motstånd.
Kan stämma att kondingen är på 22nF / 630V duger fint om du har en sån.
När du bytt den blir säkert ljudet bättre. Distorsionen lät som hög gallerström på EL41.
Byt sedan alla kondingarna efterhand.
"Farad" är fabrikatet på dessa kondingarna som är svarta i ändarna.
EAF42.PNG
EL41.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Då var det beställt kondensatorer. Ska bli skoj att se om jag får den att fungera.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Ytterligare ett tips!
Byt inte alla kondingarna samtidigt, utan börja med den som vi nämnde tidigare (mest misstänkt).
Prova radion efter varje byte för att jämföra ljudkvalitén.
Lycka till!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jajjamensan var inne på det också. Men tack för tipset!
GuW

Inlägg av GuW »

Jag följer tråden med spänning (höh) då jag snart ska göra samma inkoppling själv, men har allt mer lutat åt att bygga en AM sändare med några meters räckvidd istället (ja, jag vet reglerna kring det)

Har någon en lämlig ritning att dela med sig av, länk till något kit?

Jag har beställt hem lite grejor för att bygga enligt en anvisning jag hittat på nätet, men tyckte det kändes som en allt för dålig konstruktion.

Jag har för mig att det fanns en tråd startad av någon som hade en gammal amerikanare med bara AM radio, men har för mig att det inte utmynnade i några ritningar.

Ett annat alternativ är ju att slå igång en signalgenerator och koppla MP3 spelaren till ingången och låta den modulera utsignalen, men det är ju inte lika stiligt som att bygga sin egen miliwattpiratstation.

(Woho, alla grannar som rattar runt på lång/mellan/kortvåg ska få höra min spotifylista)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tråden får vila nu tills jag fått hem mina nya kondingar. Under tiden ägnar jag detta projekt en mer estetisk uppärksamhet.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag har sett en superenkel ritning med en 1MHz oscillator och en trafo 1Kohm - > 8ohm. Någon som har testat den? En idé är ju att koppla den direkt på antennuttaget.

//Patrick

Edit: Särskrivning
Skriv svar