Använda två mobiler som "radiolänk" ?
Eftersom Halebop går i telias när så kan de ju självklart fixa det, frågan är om de har några instruktioner för kundtjänst hur man aktiverar det.. Och hur ska man ta sig förbi kundtjänst rabblade babbel för att få på det?
Blr det sen inte gratis är det ju helt förjävels
Jag vet inte varför det inte går att upprätta kommunikation utan specifika abbonemang, jag vet bara att vi inte fick v.dot modemen (ett gsm modem altså) att fungera utan lämpligt dataabbonemang påslaget.
Vi försökte ju då också ringa datasamtal till PSTN modem. I dagsläget är detta inga problem eftersom alla abbonemang verkar ha detta aktiverat som standard.
Aktiverar man inkommande datasamtal får man ett extra nummer att ringa till, vad skillnaden är är jag inte säker på. Tyvärr har jag inget PSTN modem hemma annars är jag väldigt sugen på att koppla upp och prova ringa..
Annars kan man ju alltid köra trattmodem, det funkar garanterat i halebops nät!
Blr det sen inte gratis är det ju helt förjävels
Jag vet inte varför det inte går att upprätta kommunikation utan specifika abbonemang, jag vet bara att vi inte fick v.dot modemen (ett gsm modem altså) att fungera utan lämpligt dataabbonemang påslaget.
Vi försökte ju då också ringa datasamtal till PSTN modem. I dagsläget är detta inga problem eftersom alla abbonemang verkar ha detta aktiverat som standard.
Aktiverar man inkommande datasamtal får man ett extra nummer att ringa till, vad skillnaden är är jag inte säker på. Tyvärr har jag inget PSTN modem hemma annars är jag väldigt sugen på att koppla upp och prova ringa..
Annars kan man ju alltid köra trattmodem, det funkar garanterat i halebops nät!
Hänger inte riktigt med vad gäller modem i telefonen. Men en mobil som man använda för att koppla upp sig mot tex jobbets nätverk när man är ute med laptopen måste väl fungera precis som ett vanligt modem för fasta telefonnätet. Kopplar man då in mobilen med en vanlig seriekabel borde det väl vara samma signaler i den kabeln som till ett vanligt modem ? 

maze: Nja, nu har jag inte provat sedan T28/SH888 dagar och på SH888 körde de ett extra lager på seriekabeln mellan telefon oh dator.
Altså behövdes en special driver för telefonen i windows, det gick inte att använda det som ett vanligt modem.
Däremot funka de rena GSM modem som perfekta ersättare för vanliga modem, där kunde man byta rakt över.
Hur det är med moderna telefoner vet jag inte..
Altså behövdes en special driver för telefonen i windows, det gick inte att använda det som ett vanligt modem.
Däremot funka de rena GSM modem som perfekta ersättare för vanliga modem, där kunde man byta rakt över.
Hur det är med moderna telefoner vet jag inte..
OK på ena sidan vill jag ha in datan i laptopen och då fungerar ju min vanliga mobil iaf. Låter ju lättast att förska få tag på en GSM modul för den andra änden. Nån här som labbat med nån billig modul kanske och som vet var de går att få tag på ?
Det som alltihop ska användas till är att få en trådlös överföring mellan en GPS modul och en dator. GPS modulen har en vanliga serieport som spottar ut sig NEMA protokoll.
Det som alltihop ska användas till är att få en trådlös överföring mellan en GPS modul och en dator. GPS modulen har en vanliga serieport som spottar ut sig NEMA protokoll.
http://www.sparkfun.com/shop/index.php? ... 618&cat=75&
HAr inte provat dem själv, men de ska nog funka...
Hoppas vi pratar långa avstånd mellan dator och GPS, annars finns ju faktiskt bluetooth...
HAr inte provat dem själv, men de ska nog funka...
Hoppas vi pratar långa avstånd mellan dator och GPS, annars finns ju faktiskt bluetooth...
-
Så gatt comviq ger bort kontantkort fram till coh med 21 aug http://www.comviq.net/index.phtml?rid=T ... affbdf56b1
Jag körde för några år sedan PCAnywhere över mobiltelefon, och det räckte inte med vanligt abbonemang utan tjänsten "data" måste väljas som extra, jag gissar att den inte finns på enkla abb. typ halebop mf... Det fungerade dock skapligt bra när det väl var utprovat, gick bara köra 9600 då, kanske går köra snabbare idag.
Varför inte bygga ett enkelt modem och använda vanliga "ljudsamtal"?
Något som t.ex. använder en 2khz-ton som 1'a och avsaknad av densamma som 0'a och sen koppla till uarten på lämplig pryl?
Datahastigheten blir ju inte fantastiskt hög men några hundra bps bör man kunna få...
Man får vara lite försiktig så inte GSM-komprimeringen äter upp ens toner dock.
Något som t.ex. använder en 2khz-ton som 1'a och avsaknad av densamma som 0'a och sen koppla till uarten på lämplig pryl?
Datahastigheten blir ju inte fantastiskt hög men några hundra bps bör man kunna få...
Man får vara lite försiktig så inte GSM-komprimeringen äter upp ens toner dock.
GPS-systemet medger inte högre datahastighet än 9600 baud. Vilken mobil (med modem inbyggd) som helst kan ringa upp med ett datasamtal (om operatören tillåter det) men man måste ha ett speciellt data-nummer på sitt abb. för att kunne ta emot.
Jag har ofta använd den funktionen för att testa utrustning som är fastlinje-modem anslutet för att testa funktionerna (omställbara vägskyltar t.ex.)
GPRS är egentligen samma sak fast i stället för 1-av-8 tidsluckor får man tilldelat fler på raken vilket medger högre datahastighet, oftast 57K6 baud.
Det finns operatörer som har GPRS-abb. där man betaler för mängd överförd data, mitt tvillingkort ger mig just detta, därmed kan jag via mitt PC-card med inbyggd GPRS-modem vara ansluten till mitt kontor/internet även om jag är på resa.
Att lösa modem-grejen med ett vanligt abb. blir dock nog till att skicka modemtoner för att på det vis komma förbi detta med datasamtal. Vid att skicka toner kommer datahastigheten att sjunka avsevärd men det beror ju på behovet om den hastighet kommer att räcka.
Jag har ofta använd den funktionen för att testa utrustning som är fastlinje-modem anslutet för att testa funktionerna (omställbara vägskyltar t.ex.)
GPRS är egentligen samma sak fast i stället för 1-av-8 tidsluckor får man tilldelat fler på raken vilket medger högre datahastighet, oftast 57K6 baud.
Det finns operatörer som har GPRS-abb. där man betaler för mängd överförd data, mitt tvillingkort ger mig just detta, därmed kan jag via mitt PC-card med inbyggd GPRS-modem vara ansluten till mitt kontor/internet även om jag är på resa.
Att lösa modem-grejen med ett vanligt abb. blir dock nog till att skicka modemtoner för att på det vis komma förbi detta med datasamtal. Vid att skicka toner kommer datahastigheten att sjunka avsevärd men det beror ju på behovet om den hastighet kommer att räcka.