Jag har också hört att den ska vara lite otrevlig att bli belyst med, men å andra sidan så står det så här på elfas uv-lysrör:
UV-lysrör för ljuskopiering och tillverkning av mönsterkort m m.
VARNING! UV-strålningen kan vara skadlig för hud och ögon om man under en längre period exponeras för den i flera timmar dagligen. Där man utsätts för direkt bestrålning skall avståndet vara minst 1 meter.
Våglängd: 370 nm (UV-A)
Dom verkar inte farliga såvida man inte är närmare än 1 meter under flera timmars tid dagligen.
Jag tror att det lysröret är för "svartljus" som ska få fluorecenta färger att lysa coolt. I sådana fall är den mycket långvågigare än en fotoresist- ( kretskorts) eller epromraderar-lampa och då man man nästan lika gärna använda en stark vanlig lampa eller lysrör istället.
Kan du inte modifiera en vanlig LCD timer från Clas-Ohlson?
"Billiga" UV-lysrör kan beställas från tyskland http://www.reichelt.de för ca 70sek. Dom har även hyftsat billiga kretskort. Tar väl ca 30sek i frakt. En fördel om man kan tyska förstås. =)
Rätt så intressant, jag byggde en med UV Dioder och PCB samt ett timer kort som jag köpte av nån här på forumet, en rätt så liten låda men funkade fint sist jag använde den..