trycksensor - montering?

Användarvisningsbild
jesse

Re: trycksensor - montering?

Inlägg av jesse »

Andy: mycket bra idé. Kan bli lite tunt med mässing på de smalaste ställena.... Men nu tänker jag också på en annan sak. När jag väl har skruvat fast nippeln där den ska sitta så vore det suveränt om själva trycksensorn var flyttbar. Antingen genom att man använder en slang, eller att den går att ta loss någorlunda enkelt utan att man ska behöva skruva bort nippeln igen.
danielr112 skrev:köp en oljetrycksgivare eller dylikt.
Ja, det hade ju varje normal konsument gjort. (Eller - en riktigt "normal" konsument hade väl gått till affären där han köpte pumpautomaten och betta att få köpa en ny tryckmätare [sådan mekanisk med visare som sitter på de flesta pumpautomater], eftersom den gamla är trasig och läcker.)

Men det är ju inte därför jag köper en trycksensor hos ELFA och ska bygga en pryl som loggar trycket - främsta anledningen att jag vill göra detta är att jag vill lära mig och att jag vill bygga själv. Så det är inte aktuellt att köpa "färdiga grejer" just nu. Och det är därför jag hänger på EF också. :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

Se till att säkra sensorn och anslutningen axiellt så att det inte pressas ut som en kolv ur en cylinder - många tänker på om och hur slangar skall hålla för trycket - men få tänker på att krafterna är lika stora rent axiell - dvs. krafterna som vill dra isär slangen från nippeln och det är inte utan orsak som att en nippel i en tryckluftslang med säg 12.5 mm innerdiameter efter montering att man i stort sett skall kunna hänga i nippeln med 50 - 60 kg vikt utan att nippeln glider av slangen med slangklämmorna...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vet int vad du har för förutsättningar rent verktygsmässigt. Men jag som har tillgång till svarv brukar tillverka en adapter i lämpligt material. (för min del mest mässing eller rostfritt.) Smal slang - adapter - grövre slang.

I mitt båtbyggande råkar jag väldigt ofta på dessa problem. Nu när jag äntligen har blivit med CNC-svarv så kan jag även tillverka hela nippeln med gängor och allt så den passar direkt till andra änden. :)
Shargo

Inlägg av Shargo »

jesse skrev:...suveränt om själva trycksensorn var flyttbar.

Anslut den med sladd :)
En annan detalj som slog mig är problematiken med luftning. Luft kvar i systemet är ju komprimerbart och/men kommer med tiden att tas upp av vätskan detta samtidigt som slangens elasticitet också agerar som tryckbuffert. Beroende på applikation kan detta vara från betydelselöst till katastrofalt men om inte systemet redan innehåller accumulatorank ch står i kontakt med luft skulle jag satsa på minsta möjliga volym dvs montera givaren direkt i nippeln och sedan kablage till elektroniken (sen var det det där med resistans i kablar och... håhåjaja :humm: ).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, jag har väl inte så mycket mer än skiftnyckel, skruvmejsel och en borrmaskin.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Aj då, jag hade gärna hjälpt dig att svarva till en adapter om det inte vore för att jag jobbar frenetiskt för att få båten i sjön efter 23 års arbete. Kanske någon annan på forumet har en stund över för att fixa det. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Du kan kanske skaffa ytterligare en mässingsadapter, borra upp, såga av den smala delen och pressa på den på givaren, en slang av valfri längd i mellan, klart! :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

jesse. det jag menar är att du får en sensor som inte är av plast och definitivt tål vatten.

Du kan ju fortsfarande läsa av den med en microprocessor eller dylikt med A/D.
PF013

Inlägg av PF013 »

Sen kan man kanske fråga sig om det är självklart att en oljetryckssensor tål vatten? Jag är i alla fall inte säker på att de är helt i rostfritt internt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja det är en fråga. De jag har plockat isär har ivf inte varit nåt material som kan rosta... Dvs mässing o.s.v
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Här går projekten väldigt långsamt.... är mest ute på djungelvandringar i naturreservat, överlevnadsexperiment på öde öar eller bara hänga i solstolen.... Men den där förb*@?#!%*ggxx trycksensorn har varit motsträvigare än jag tänkt mig. :evil:

Har anslutit en plastslang (innerdiameter 4mm, ytterdiameter 6 mm) till nippeln med godkänt resultat (=läcker inte). Men har inte lyckats ansluta sensorn till den mjuka slangen. Ett antal misslyckade försök har gjorts med olika metoder...

Ett stort misstag var att jag trodde jag kunde "täta" med hjälp av flytande (lufthärdande) silikon. Men silikonet gjorde ju att ingenting annat fäste på ytan - det var ju som om den var inoljad! Vad jag än gjorde (t.ex. värma på krympslangar i flera lager) gled bara av. :x

... Nu kanske det ska fungera i alla fall.... Innerst ligger en vit slang, ytterst ett extra lager slang för att fylla ut mot skangklämman. Återkommer med rapport efter helgen, då det ska monteras på pumpen. Funkar det så byter jag nog ut den misshandlade sensorn mot en lite fräschare.

Bilder:

överst: misslyckat försök nr#23 - slangen gick av!
nederst: senaste försöket, nr#24 - kanske lyckat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Hur vore det med en Festo 3mm slangkoppling? Finns som övergång till slang eller till gäng.

Dvs om nu inte 3mm är ID, då kan du kanske limma fast en bit slang på sensorn och sedan använda en övergång till gäng.

Exempel: http://www.autopartner.se/jetflygplan/f ... 629-1.aspx
4mm_4mm_sm_7699.jpg
festo_3mm_5mm_ml_150_7714.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fina grejer det där.
Jag går ju i bygg/verktygsbytikerna och kollar. De har ju inga specialgrejer.

Nu verkar det som att det funkar i alla fall. Har testat med trycket i vattenkranen i lägenheten. Har ingen aning om vad det egentligen är, men vid 8 volt "excitation" gav sensorn 100mV vid fullt tryck (och 0.5mV vid atmosfärstryck). Den ger även negativ spänning när man suger i röret (jag kommer ner till -10mV, vet inte hur långt den klarar, då den antagligen inte är avsedd att mäta vakuum.

Då den har ett offset på +/-50mV och max utslag är 100mV så måste den kalibreras vid 1 atmosfär.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Har en rulle Norgren 4mm x 0,75mm Nylon-slang Svart som borde gå att kränga fast på givaren med lite snabblim, kanske man måste koka änden och trycka in bakdelen av en 3mm borr först för att rymma upp den lite. PM:a adressen om jag ska skicka några decimetrar.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Silicone är tyvär av ondo i många avseenden! :/
Skriv svar