Denford Orac-svaven har landat
Re: Denford Orac-svaven har landat
Snyggt jobbat! Nu vill vi se provkörning, du har CNC-svarvat tidigare va? Ska bli kul att se båtdelar(?) växa fram.
Härligt att se! Det blir kul att se fortsättningen också.
Det var väl inget fel på den kondingen
Det var väl inget fel på den kondingen

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Var det en konding?! Jag tyckte den påminde om sånt man rensade från jordgubbslandet igår... 
Snyggt lött.
Kul tråd att följa!

Snyggt lött.

Kul tråd att följa!
- SeniorLemuren
Första programmet kört (utan stål, stålhållare saknas ännu). Hittade en RS232 kabel med 9 till 25 pin i mina gömmor, som passade mellan min antika XP-dator och svarven.
Lämpligt kommunikations-program hittade jag på nätet (Mttty HyperTerminal.exe). Kopplade ihop PC och svarv, startade svarven och knappade in ett litet program som startade spindeln och torrkörde lite X och Z. Sparade programmet till PC och raderade det i svarven. Laddade sedan tillbaka programmet från PC till svarven och allt funkade utan strul.
Så nu kommer den stora frågan. Vad skall jag använda för program i PC:n där jag kan göra en ritning på det som skall svarvas och sedan få ut M och G-koderna till en fil, för att svarva biten?
Edit: Glömde skriva att det helst ska vara något enkelt gratisprogram.
Lämpligt kommunikations-program hittade jag på nätet (Mttty HyperTerminal.exe). Kopplade ihop PC och svarv, startade svarven och knappade in ett litet program som startade spindeln och torrkörde lite X och Z. Sparade programmet till PC och raderade det i svarven. Laddade sedan tillbaka programmet från PC till svarven och allt funkade utan strul.
Så nu kommer den stora frågan. Vad skall jag använda för program i PC:n där jag kan göra en ritning på det som skall svarvas och sedan få ut M och G-koderna till en fil, för att svarva biten?
Jag skulle säga att du kan skriva koden manuellt, det brukar inte skilja så mycket i tid på en svarv och så tycker jag att jag får mer kontroll.
Ett simuleringsprogram kan dock vara bra om man känner sig osäker.
Ett simuleringsprogram kan dock vara bra om man känner sig osäker.
Kolla in CamBam det är i princip gratis och ska ha någon sorts stöd för 'Lathe/Turning' i beta version. Jag har ingen svarv själv men har använt det till min fräs under en längre tid med stor framgång.SeniorLemuren skrev: Så nu kommer den stora frågan. Vad skall jag använda för program i PC:n där jag kan göra en ritning på det som skall svarvas och sedan få ut M och G-koderna till en fil, för att svarva biten?
/Fredrik
Det program jag vet är VisualTurn1, men det är nog inte gratis utan att köra en patch
, kanske inte är lagligt.

- SeniorLemuren
Ja, jag tror bestämt att du har rätt. Har kollat lite olika program och det verkar till och med vara mer jobb att rita biten och mata in alla parametrar i ett program än att programmera själv.När det blir fråga om fräsning blir det nog lite annorlunda.Cano skrev:Jag skulle säga att du kan skriva koden manuellt, det brukar inte skilja så mycket i tid på en svarv och så tycker jag att jag får mer kontroll.

Det datorstöd jag hade när jag jobbade i ST-6 som kom från sent 80-talet var det NcEdit som användes, där de viktigaste funktionerna var:
renskrivning, utskrift av programblad och vid nya program stansning av ny programremsa samt inläsning av program.
Alla programmen sparades i ett stort plåtarkivskåp så ny stansning av remsan gjordes bara vid nytt program eller uppdateringar.
Edit:
Den stora delen program skrevs direkt i maskinen och PC:en användes för snygga upp programmen efter, eller under körningarna av detaljen så att radnummer och fulfixar var åtgärdade till nästa körning. Så mitt råd är börja i skriv i maskinen så kommer du att lära dig din maskin rätt bra och iso kodning.
renskrivning, utskrift av programblad och vid nya program stansning av ny programremsa samt inläsning av program.
Alla programmen sparades i ett stort plåtarkivskåp så ny stansning av remsan gjordes bara vid nytt program eller uppdateringar.
Edit:
Den stora delen program skrevs direkt i maskinen och PC:en användes för snygga upp programmen efter, eller under körningarna av detaljen så att radnummer och fulfixar var åtgärdade till nästa körning. Så mitt råd är börja i skriv i maskinen så kommer du att lära dig din maskin rätt bra och iso kodning.

Jag skulle nog vilja säga att detta är både rätt och fel, det beror helt på vad man skall svarava. Ett exempel då det är bra med CAM-program är om man skall svarva ett V-hjul. Jag orkar inte rita men tänk dig en cylinder som är cirka 50 mm i diameter med ett V-format försänkt spår i mitten. Om man skall göra detta med råskär och finskär så blir det en hel del rader att skriva och fram för allt behöver man ha stor koncentration när man skapar verktygsbanorna då man programmerar en sådan körning manuellt direkt i G-kod.SeniorLemuren skrev:Ja, jag tror bestämt att du har rätt. Har kollat lite olika program och det verkar till och med vara mer jobb att rita biten och mata in alla parametrar i ett program än att programmera själv.När det blir fråga om fräsning blir det nog lite annorlunda.Cano skrev:Jag skulle säga att du kan skriva koden manuellt, det brukar inte skilja så mycket i tid på en svarv och så tycker jag att jag får mer kontroll.
Jag har gjort en beredning för ett V-hjul både manuellt och med CAM-program. Det gick absolut snabbast att rita detaljen och köra den genom CAM-programmet. CAMBAM tycker jag du skall skippa, det är inte bra till svrvnaing enligt min bedömning. Det är då bätter att satsa ett par tusenlappar på hobbyversionen av PartMaster (heter den så? Jag menar programmet som du vurmar för ibland Tecno).
- DW
- Kontakt:
Om du inte är hemma på G-kod så tycker jag att du skall försöka o lära dej.
Att skriva kod för att svarva tycker jag är lättare än att fräsa. Jag gör givetvis både och men när det strular o konstrar
är det inte fel att ha lite kunnskap och säg när krånglar det inte.
Min revolver har 6 verktyg får jag oftast skriva om koden manuellt pga att min verkstads pc inte klarar/orkar köra
Bobcad-cam(BCC) som jag ritar i inne. Nu är ju inte BCC inte gratis men relativt billigt i förhållande till andra program.
Du har väl erfarenhet vad gäller G-kod från fräs?
Att skriva kod för att svarva tycker jag är lättare än att fräsa. Jag gör givetvis både och men när det strular o konstrar
är det inte fel att ha lite kunnskap och säg när krånglar det inte.
Min revolver har 6 verktyg får jag oftast skriva om koden manuellt pga att min verkstads pc inte klarar/orkar köra
Bobcad-cam(BCC) som jag ritar i inne. Nu är ju inte BCC inte gratis men relativt billigt i förhållande till andra program.
Du har väl erfarenhet vad gäller G-kod från fräs?
- SeniorLemuren
Nej, någon erfarenhet från G-kod till fräs har jag inte, men jag har erfarenhet från manuell programmering av G-kod till svarv sedan tidigare. Visserligen var det många år sedan nu, men det blir nog inga problem så snart ringrosten släpper.
Vad jag i min enfald trodde var att det skulle finnas ett enkelt program som kunde ta underlag från Inventor, i vilket jag ritar det mesta av de delar jag tillverkar och generera en fil med G-kod.
Det problem jag ser:
1. Det finns inga enkla billiga (=gratis) program som tar Inventor-filer som input.
2. De enkla program som finns för att generera G-kod, har (av naturliga orsaker) väldigt dålig, eller ingen alls, editor.
3. Hittar man något program som kanske skulle gå att använda så är de både för fräs och svarvning. Av någon orsak så är det väldigt magert med tutorials för just svarvdelen medan det finns en uppsjö av bra tutorials för fräsdelen.
4. Slutligen så verkar det vara så att inte något av programmen verkar klara av att generera G-kod som direkt går att filöverföra till ORAC styrsystemet. Jag måste förmodligen göra mig ett program för att konvertera ett annat format till vad ORAC vill ha som input.
Min slutsats är att det är enklare att skriva programmen direkt i PC:n. Man får ju dessutom, som Cano tidigare nämnde, en bättre kontroll på programmet om man gör det själv.
labmaster. Om det du menar med v-spår är ett "typ" kilremsspår så är jag inte riktigt med på varför det skulle vara mer komplicerat att programmera än något annat? Men jag kan ju ha fel. Använder man G73 (do loop) och incremental format (G91) för X,Z i do-loopen så verkar inte det bli så mycket kodning, eller tänker jag fel.

Vad jag i min enfald trodde var att det skulle finnas ett enkelt program som kunde ta underlag från Inventor, i vilket jag ritar det mesta av de delar jag tillverkar och generera en fil med G-kod.
Det problem jag ser:
1. Det finns inga enkla billiga (=gratis) program som tar Inventor-filer som input.
2. De enkla program som finns för att generera G-kod, har (av naturliga orsaker) väldigt dålig, eller ingen alls, editor.
3. Hittar man något program som kanske skulle gå att använda så är de både för fräs och svarvning. Av någon orsak så är det väldigt magert med tutorials för just svarvdelen medan det finns en uppsjö av bra tutorials för fräsdelen.
4. Slutligen så verkar det vara så att inte något av programmen verkar klara av att generera G-kod som direkt går att filöverföra till ORAC styrsystemet. Jag måste förmodligen göra mig ett program för att konvertera ett annat format till vad ORAC vill ha som input.
Min slutsats är att det är enklare att skriva programmen direkt i PC:n. Man får ju dessutom, som Cano tidigare nämnde, en bättre kontroll på programmet om man gör det själv.

labmaster. Om det du menar med v-spår är ett "typ" kilremsspår så är jag inte riktigt med på varför det skulle vara mer komplicerat att programmera än något annat? Men jag kan ju ha fel. Använder man G73 (do loop) och incremental format (G91) för X,Z i do-loopen så verkar inte det bli så mycket kodning, eller tänker jag fel.