Meduza's Fotostudiobygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Meduza's Fotostudiobygge

Inlägg av Meduza »

2st Elinchrom D-lite 2 och 2st Elinchrom D-lite 4it,
Radiosynk med skyport eco till D-lite 4it-blixtarna och slavcell på dom andra 2.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har ni ljus redan? Jag har tre stycken Elinchrome RX300 med skyport-mottagare (reglera ljusstyrkan från kameran) som bara ligger och skräpar sedan jag lade ner min studio för några år sedan, ifall det kan vara av intresse.

Edit:svaret kom medan jag skrev :) ni kommer inte köra några längre stunder i sträck va? D-lite pallar inte att gå kontinuerligt då de saknar kylfläktar, ska ni köra hela dagar tror jag inte att de överlever speciellt länge.

Jag kan rekommendera att använda riktiga bakgrundsreflektorer istället för softboxar/striplights för att belysa bakgrunden. Du vet, såna där reflektorer som ser ut som en mitra ungefär. Mer ljus hamnar där det ska, på bakgrunden.

För high-key-bilder på produkter brukar jag använda en 145x145 bouncer (typ av softbox där blixten sitter bakåtvänd), men den funkar såklart inte för större objekt. Jeff har dock tagit en hel del halvkroppsbilder med den.

Ska du sen köra egna modellplåtningar så kan jag mycket varmt rekommendera att skaffa elinchromes 44 cm fyrkantsreflektor med raster, det är/var (jag föredrar idag naturligt ljus) min absoluta favorit för att sätta karaktärsljus. Ett tag var de helt omöjliga att få tag på, men nu tillverkas dom igen (dock av plast istället för plåt som tidigare). Tyvärr vill jag inte göra mig av med den jag har, OM jag börjar plåta med blixt igen vill jag ha den kvar :) (jag har ett Ranger 1200 Batteriaggregat med två huvuden som jag tänkte behålla, bara utifall att...:))
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kan knappt nåt alls om studiofoto, bara det lilla jag läst mig till och hört andra berätta. Men:

Om du i nån slags normalfall skulle haft bredare vit bakgrund och låtit det par blixtar du kör framför motivet också belysa bakgrunden - kan man inte fixa i stort sett exakt samma effekt genom att klä sidoväggarna med speglande material? (Det är ju billigt och enkelt att tejpa upp ugnsfolie på prov, det blir kanske inte superjämn effekt men borde kunna svara på om det är en vettig idé över huvud taget).

Eller vill du helst få allt borrande-skruvande gjort i ett enda svep så att du slipper få damm från ett moment på prylar som du redan monterat tidigare? (Verkar dumt att damma ner bakgrunderna med borrdamm från fastsättning av takblixt).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

MiaM: ljuset faller av med kvadraten på avståndet, så det funkar tyvärr inte så bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Walle:
Först: Kul att höra något från någon som har lite koll på studio :)

Nej det körs sällan några längre sessioner i sträck, även om D-Lite 4it numera har kylfläktar :)
Blixtarna är inte heller ett nyinköp, utan vi hade en liten studio även i våra gamla lokaler sedan 5-7 år tillbaka men har just bytt lokaler med firman och nya rummet är mycket mer långsmalt än det gamla.

Dom här bakgrundsreflektorerna, fungerar dom verkligen på såhär korta distanser för att täcka såhärpass stora ytor med helst bara en blixt?-
Jag hade lite fått känslan av att dom mest ger en stor oval blobb och man behöver ha iaf 2 blixtar för att kunna ljussätta en bakgrund?-

Jag funderade på en sån här kombination också:
http://www.ebay.com/itm/3-X-Monolight-F ... 586wt_1396
+
http://www.ebay.com/itm/Twin-Lamp-Bulb- ... 900wt_1396
+
http://www.ebay.com/itm/Indoor-220V-45W ... 340wt_1396

Ett dubbelfäste på vardera vägg och fyra stycken små slavblixtar och korsrikta dom över bakgrunden och bygga en egen variant av bakgrundsreflektor till dom av typ tunn aluminium.

Vad tros om den varianten?
Skriv svar