Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Därför att just Waste-Spark spolar har skilda primär och sekundärlindningar utan gemensam jord, till skillnad från vanliga spolar som är sparkopplade med gemensam jord.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Strömmen vill gå genom ett av stiften och sedan direkt till den gemensamma jorden istället för att gå denom det andra stiftet, se min jättesnygga bild 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Jag omformulerar frågan, VARFÖR skulle wastespark behöva ha skild primär och sekundär ? jag kan inte komma på en enda teknisk anledning för det, det kan kanske finnas fall när det är så, men inte just för att man kör med wastespark.TomasL skrev:Därför att just Waste-Spark spolar har skilda primär och sekundärlindningar utan gemensam jord, till skillnad från vanliga spolar som är sparkopplade med gemensam jord.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Waste spark måste ha skilda primär och sekundärlindningar eftersom det sitter ett tändstift i var ända av sekundären.
Nåväl, denna diskussionen är lite ointressant, TS ville ha tag på en tändspole som inte är sparkopplad, och det enklaste är då att ta från en bil som använder Waste spark.
Nåväl, denna diskussionen är lite ointressant, TS ville ha tag på en tändspole som inte är sparkopplad, och det enklaste är då att ta från en bil som använder Waste spark.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Inte nödvändigtvis, spolen kan ha dubbla sekundärer, eller så har man helt enkelt skilda spolar också.