Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
eeedis

Re: Projekt Hurco MB-I (CNC-fräs från 1980)

Inlägg av eeedis »

Bandspelaren sitter inbyggd i manöverpanelen.

Nej, jag har inte hittat något om ISO-kod i det jag har läst iallafall.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du måste självklart ta backup på kassettbanden.

Jag vill minnas att det ska finnas bandspelare passande dessa, med RS-232 utgång.
Ställ frågan i en separat tråd så får du nog svar här.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Japp, backup är ett måste.

Ska försöka få tag i en station på något sätt :tumupp:
persa

Inlägg av persa »

säter skrev:Nu när du läst programeringsmanualen, går det att programera vanlig ISO-kod också?
Nej, dom gamla Hurco har ingen ISO-kod. Det är som med Heidenhain. Grunden är dialog och ISO kom så småningom som ett påtvingat måste när 3D och CAM kom in i stugorna. Men för enkel bearbetning är dialogen fullt tillräcklig och på många sätt mycket enklare än CAM-beredning
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Oh, my GOD säger jag bara... :shock:

En "granne" med hjullastare hade tid att hjälpa till idag och det var ett satans äventyr för att uttrycka det milt. Att fota var väl inte det man tänkte på mest, men jag och lillebrorsan kom på att ta varsin bild under den vådliga färden in.

Här lyfte jag lite med grävaren i botten på fräsen så att vi kunde komma så nära ladugåden som möjligt. Det syns nästan att det var världens regnoväder samtidigt, har aldrig varit så geggigt utanför ladugården...
Bild

En bra stund och en havererad palltruck senare. Nu såg man en viss ljusning och mina uträkningar på höjd och vinklar verkade stämma bra. Vi slapp att såga hål i taket :D
Bild

Wihooooo, nu återstår det "bara" att få den på rätt plats, men det får bli ett äventyr en annan dag.
Bild

Tyvärr blev det ett offer på maskinen också. Toppkåpan vreds sönder och stegmotorn fick så mycket stryk så att jag tror att den är körd. Ska skruva loss den imorgon, om inte annat så blir mitt beslut att bygga om till något annat styrsystem lättare.
Bild

Var rätt stressad under hela den här manövern, för det var vådligt som tusan. Det största tillbudet under lyftet var när hjulets infästning till palltrucken sprack, eller sprängdes är nog ett mer passande ord. Några bitar flög 6-7 meter rakt emot en vägg där det slog emot rejält, så det kunde ha gått riktigt illa om någon stått i vägen. Det gör ju att man inser vilka krafter det handlade om...

Tror att jag kommer att sova ganska gott inatt... :vissla:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

OMG, jag hoppas verkligen att flytten av min maskin flyter på smidigare! Jag har ju ändå hyrt in "proffs" som ska vara experter på just den biten. Dock fick jag lite dålig smak när killen ringde mig i fredags och frågade om jag hade gaffeltruck att flytta maskinen med. Hela poängen med att hyra in så kallade "proffs" är ju just att jag INTE ska behöva bekymra mig. Dessutom visade det sig tidigt i måndags att han hade "glömt" att maskinen skulle flyttas under måndagen. Nu står den dock utomhus, men under tak. Någon gång inom de närmaste dagarna (hoppas jag!) kommer maskinen att flyttas till Bålsta.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Låter ju inte riktigt som proffs om de är så snurriga :humm:
Hoppas att det löser smidigt!

Jag är iallafall grymt lättad att den står inne nu och det är nog bara att inse att om den ska ut någon gång i framtiden så blir det plasmaskäraren som gäller :roll:

2500kg är mycket och nästa gång jag köper en maskin så ska jag se till så att den går att köra in ståendes. Min lilla manuella fräs på ca 1200kg var ett äventyr i sig, men den var ju en barnlek är det ju bara att konstatera :lol:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du får vara glad att du slapp demontera maskinen.
Det åkte jag på, både pga vikt och storlek.

Vad är det för servomotorer?
Eller var det stegmotorer?
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Jag är verkligen glad att jag slapp skruva isär allt, men det var nära att jag påbörjade det projektet häromdagen...

Kan komma med mer info om motorerna ikväll, men det är servomotorer från ElectroCraft om jag har fattat det rätt.
persa

Inlägg av persa »

Det var en pärs, minst sagt. Även om det varit trångt på många ställen har jag aldrig tagit in någon maskin halft liggande. Hoppas nu det inte blev någon skada av framtida betydelse

Walle: Maskinflyttfirmor kan nog vara bra framförallt till stora, tunga maskiner. Men till maskiner av mer standardstorlek brukar jag undvika dom. Dom har en tendens att ofta bara vilja åka ut på sällskapsresor, med 3 gubbar där 1-2 står och tittar på större delen av tiden. Målsättningen verkar mer vara att fylla timmarna för så många gubbar som möjligt än att hjälpa sin kund till så låg kostnad som möjligt. Och sen dessutom kräva gratis intern hjälp när man inte tagit med sig allt som behövs
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Det finns hopp om det!! Får löda lite och sedan behöver jag få tag i fyra skruvar, typ M4*140mm, fast motsvarigheten i tumgängor känns det som.

Några aktuella bilder, börjar med skruvresterna :
Bild

Delningsdags, här syns de långa (fast lite kortade :lol: ) skruvarna som hade knäckts.
Bild

Får väl snygga till denna lite när den ändå är isär:
Bild

Här satt den, lite cool lösning med en form av koppling som tillåter en hel del rörelser uppåt och neråt. Kan dock säga att det inte var lätt att få ut motorn ur anordningen. Det satt låsinsex-skruvar på plats, men det kändes lite overkill med tanke på hur jag fick slita för att få loss den :D
Bild

Känner mig faktiskt väldigt lättad, det finns hopp om att få liv i motorn iallafall :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

skummade lite i din text men var det en servomotor eller en spindelmotor som du tagit isär?
Varför jag frågar är om det är en likströms servomotor så har du tappat ~60% av den induktionen som fanns i
magneterna. Det sitter permanentmagneter i den om det är likström vilket jag utgår ifrån.
Finns bara några firmor som som kan "ladda" magneterna igen men det kostar 5000 spänn.

Östergrens Elmotor AB i sthlm vet mer.
http://www.ostergrens.se/sv/Produkter/Servomotorer/
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej DW!

Jag är inte så insatt i det här med motorer. Menar du att TS har tappat cirka 60% av induktionen i magneterna på grund av att han monterat isär motorn?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De åldras.
gotis

Inlägg av gotis »

Magnetfältet kollapsar.
Skriv svar