Lazy8web Bokföringsprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Lazy8web Bokföringsprogram

Inlägg av PeterH »

Det gäller väl också bara AB med omsättning upp till 3MSEK har jag för mig...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag använder lazy8 hemma (inte web-versionen)... Det fungerar, ger riktiga rapporter osv... men saknar ju en del man kunde önska, t.ex. att den själv hade reda på hur man fyller i deklarationen... Men det får jag göra själv - jag får fixa lite extra vid årsskiftet för att få siffrorna i rätt kolumn.

Har funderat på att byta till något lite mer användarvänligt, men har inte orkat ... Nu kan jag ju det här, så det får duga ett tag till.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Alltid bra med tips dock, alltid är det någon det passar :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du rullar väl ett AB TomasL?
Nja, både ja och nej, i AB't är det inte jag som sköter den biten (I AB't använder vi SCROLLAN, branchanpassat och inte helt billigt), men i mitt KB använder jag DoFree.
boris

Inlägg av boris »

Undrar om någon kan svara på denna fråga: efter att jag har betalat alla utgifter i en enskild firma och går med en vinst på 10 000 kr som jag sedan överfört till mitt privata konto. Hur mycket är skatten på den vinsten?

Tips på något bra "verk" med all sådan information?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

boris skrev:Undrar om någon kan svara på denna fråga: efter att jag har betalat alla utgifter i en enskild firma och går med en vinst på 10 000 kr som jag sedan överfört till mitt privata konto. Hur mycket är skatten på den vinsten?

Deklareras som vanlig inkomst, du skall betala in runt 5k till skattemyndigheten av de 10k.

Rent generellt, ungefär lika mycket du tar ut skall betalas in till skattekontot ( det blir då lite för mycket inbetalt iofs)
Nerre

Inlägg av Nerre »

tecno skrev: Det ska vara ett program gjort för svenska förhållanden och regler samt ha kontinuerlig uppdatering för de reglerna som ändras.
Lazy8 är namnet till trots skrivet av en svensk, så jag undrar om du ens tittat på det?

Jag har inte testat web-versionen, men har kört den gamla JAVA-versionen för hemmets bokföring, och är man "klicka-typen" så fungerar det nog jättebra. Själv tyckte jag att det var lite jobbigt att det inte funkade bra att använda tangentbordet, man kunde inte hoppa mellan fält med TAB t.ex. (man hoppade till nästa med Enter, men råkade man hoppa för långt fick man klicka för att backa).

Jag gjorde egen kontoplan, men jag har för mig den som följer med följer BAS.

Sen är det Open Source, så att det skulle uppdateras för sällan tror jag inte heller på. Så länge det finns programmeringskunniga som använder det så lär det vara uppdaterat.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

boris skrev:Undrar om någon kan svara på denna fråga: efter att jag har betalat alla utgifter i en enskild firma och går med en vinst på 10 000 kr som jag sedan överfört till mitt privata konto. Hur mycket är skatten på den vinsten?

Glöm inte räntefördelningen. Har du tillräckligt med tillgångar så kan en del av vinsten beskattas som kapital, alltså med "bara" 30%.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den största nackdelen med java-versionen (som jag använder ) tycker jag är just JAVA. Det ska ju fungera i teorin, men i praktiken gör det ju sällan det. Typiska problem är t.ex. att tecknen inte får plats på höjden i de fält som ska fyllas i, så man ser halva tecken, Jätteknepigt användarinterface vid editering/inmatning (som nerre redan påpekat) som jag mer ser som buggar i JAVA-programmet, snarare än att det var tänkt att vara så. Även PDF-rapporterna kan bli mycket konstiga om man inte går in och justerar en massa parametrar - beloppen får inte plats i kolumnerna (och kapas därmed till oläslighet), åä och ö fungerar inte och så vidare...

Trots detta så går det att använda programmet när man vant sig och pillat lite.

Jag har inte testat webb-versionen förutom att göra en test-verifikation och ett par rapporter i den som boris lagt upp. Jag antar att man måste ha en egen server, något som jag aldrig lyckas ordna så det fungerar. :x
boris

Inlägg av boris »

Jag tackar er för era svar!

Ja man måste ha en egen server. Men i mitt fall är det bara ett program som heter Xampp som man bara startar
efter att man hade startat sin Windows- eller Linux-burk.

Jag har också en hemsida på Surftown som i nuläget använder php4, men Lazy8web behöver php5 installerad på servern. Surftown har uppgett att de kommer inom 48 timmar flytta min sida till en server med php5, då kan jag länka sidan direkt till en revisor.

Fördelen med en Laz8web är att jag kan komma åt det från vilken dator/enhet som helst och vem som helst kan göra det. Det är även lätt att ta en "back up" i form av en text-fil som man sedan sparar på ett säkert ställe.
gostasvensson

Inlägg av gostasvensson »

Jag har länge letat efter ett bra bokföringsprogram, men det är inte lätt att hitta. Jag kan ju inte så mycket om bokföring och sånt, och alla programmen tycks ju förutsätta att man kan ekonomi. Mitt tips är att göra en bra research innan du bestämmer dig, finns sidor som t ex Bokföringsprogram som recenserar olika program.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fullständigt meningslös sida utan information, bara annonser
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

gostasvensson skrev:Jag har länge letat efter ett bra bokföringsprogram, men det är inte lätt att hitta. Jag kan ju inte så mycket om bokföring och sånt, och alla programmen tycks ju förutsätta att man kan ekonomi. Mitt tips är att göra en bra research innan du bestämmer dig, finns sidor som t ex Bokföringsprogram som recenserar olika program.
Om du inte kan ekonomi ska du nog varken driva företag eller använda bokföringsprogram, utan först gå en kurs i ekonomi.

Vad har ditt inlägg med diskussionen av Lasy8web att göra?
Den länken var i alla fall inget bra ställe att börja på om man vill ha information!

Ditt första inlägg på forumet.
spam?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Högst troligt att detta är onödigt spammande, länken tillhör kategorin värdelöst vetande.
Skriv svar