Söker längsstrålande fiberoptik

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
CDR

Re: Söker längsstrålande fiberoptik

Inlägg av CDR »

Sådärja, knåpade ihop en liten bild. Hoppas ni förstår tanken med det hela:

Bild

Ljusboxen (grön) sitter på en av hårddiskplatserna. Tänkte köra en fiber i ytterkant och en i innerkant. De blå originalfläktarna åker ut för att inte störa med sina blå dioder (de är högljuda också).
markus123

Inlägg av markus123 »

Vi har tillverkat lite av denna fluorescerande fiber för diverse test på jobbet. Jag kan inte på rak arm säga vad den skulle kunna kosta.
markus123

Inlägg av markus123 »

CDR skrev:Oj, häftigt! Känns dock inte så skoj med laser. Vad jag söker är en plastfiber som läcker ljus längs hela längden (som ju fibern på din bild gör). Vilken fiber som helst går bra bara den är flexibel, det blir ju en del hörn. Ljuskälla behövs inte, jag ska försöka klura ut en lösning på detta själv. Tanken är att montera ljuskällan http://coolingstuff.se/p/222/5mm-twin-led-bl--229- i en egen konstruerad liten (tät) box och fästa den ena änden på fibern där. Jag är inte så kunnig inom det här med belysning så jag vet inte om ljuskällan kanske blir för svag. I så fall får jag belysa fibern från båda ändar. Ska försöka göra en bild som förklarar hur jag tänkt.
Jag tror inte att ett par lysdioder räcker som ljuskälla speciellt med tanke på hur lysdioden sprider ljuset över en stor yta (strålningsvinkeln). Om man tittar på fibern jag bifogade en bild på krävs det också att ljus med 'rätt' våglängd används. Blått ljus fungerar bra dock inte rött. Om man vill ha en billig enkel ljuskälla är nog en simpel blå laserdiod att föredra. Är det inte så långa sträckor räcker en 5mW laser gott.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Om jag förstått dig rätt verkar projektet omöjligt att genomföra utan laser. Okej, får bli någon slags flexibel (blå) LED list då men vilken typ? Det ska ju helst inte lysa för starkt. Eller kan man kanske dämpa dem på något sätt? Hade som noterat tänkt att använda 2 slingor.

Edit: kanske borde man använda något som går i lila, det kanske inte blir lika starkt: http://coolingstuff.se/p/433/flexlight-24xled-uv (exempel, finns säkert snyggare).
Senast redigerad av CDR 2 december 2011, 12:21:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ju speciella linser tillverkade just för att matcha power-LED mot fiberoptik, borde inte såna fungera, vet inte var jag har sett dom men det finns iaf?
markus123

Inlägg av markus123 »

CDR skrev:Om jag förstått dig rätt verkar projektet omöjligt att genomföra utan laser. Okej, får bli någon slags flexibel (blå) LED list då men vilken typ? Det ska ju helst inte lysa för starkt. Eller kan man kanske dämpa dem på något sätt? Hade som noterat tänkt att använda 2 slingor.

Edit: kanske borde man använda något som går i lila, det kanske inte blir lika starkt: http://coolingstuff.se/p/433/flexlight-24xled-uv (exempel, finns säkert snyggare).

Nej det är inte omöjligt utan laser. Men jag föreslog en bå laserpekare som ljuskälla just för att den är billig och det är ganska enkelt att koppla in lite ljus i fibern ifrån den. Bara att placera fiberänden i strålgången.
Jag skulle kunna tänka mig att så kallade power LED's skulle kunna fungera men för att få en någotsånär bra ljusinkoppling bör nog en fokuserande lins användas.
Diverse andra ljuskällor fungerar säkert också, svårigheten är att koppla in ljuset bara.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Finns det egentligen någon direkt risk med att använda laser i det här fallet (antar att det är därför TS är emot dem)? Jag menar, en svag laser till att börja med och sedan diffuserad genom en fiber, inte kan det väl finnas någon direkt risk för ögonskada där?

Ett annat alternativ är ju EL-tråd.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Korrekt, man har ju hört en del om laser så därför vill jag inte använda dem. Visst är det inte SÅ farligt, på min gamla arbetsplats hade vi en maskin som mätte med laser. Man skulle inte titta in egentligen men det hände ibland och jag ser inte sämre nu.

On topic: Jag får titta lite på power led. Har hört talas om det och förstår att de är ljusstarka. Får väl be någon om hjälp att koppla dem om det blir aktuellt (förutsatt naturligtvis att jag får tag i fiber). Har tyvärr ingen erfarenhet när det gäller elektronik. Datorkablar börjar jag bli ganska bra på att känna igen färgerna på och att mycket går på 12V har jag förstått. Men så mycket mer är det inte.
markus123

Inlägg av markus123 »

En 5mW blå laser är ganska ofarlig men man ska för den skull inte rikta den mot ögonen på någon (gör ganska ont). Ljuseffekten som du kan koppla in i fibern från denna 5mw laser är helt ofarlig, du kan med andra ord titta in i änden av fibern utan problem.
Men ska du ha fibern att fluorescera bra bör du nog ha mer än 5mw.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Hej igen ja.

Jag tittade på lika olika alternativ och valde, tänkte fram och tillbaka. Gick så småningom in på Inet och hittade: http://www.inet.se/produkt/8905155/nzxt ... kit-1m-bla och det tror jag är enklaste lösningen. Den verkar vara rätt ljus så det får nog räcka med en slinga. Visserligen är mitt chassi svart på insidan men det blir nog inte så stor skillnad tror jag.

Tack alla ni som har varit engagerade i tråden och velat hjälpa till. :)
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det har nämnts tidigare, men såg aldrig något svar från dig gällande EL-tråd/EL wire.
Så som jag har tolkat din idé så gör den precis det du vill. Finns ganska tjocka trådar, om än dyra. De smalare kostar ju knappt inget alls om du köper på Ebay.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Missade nog förslaget innan eller tänkte inte på det. Sökte dock nu och hittade tråden: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&start=15. Läste igenom denna och tittade på länkarna. Thinlight.se verkade lovande, ska skicka över en fråga om det finns passande slingor. Tack för förslaget, det vore ju en bättre lösning än led slinga. :D
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Kollade upp dina länkar. Ja, det var ju också ett alternativ. Men finns dessa att få tag på i svenska butiker? Har aldrig gjort några internationella affärer. 5V drivspänning funkar ju också, det är bara att ta andra linan. Längden (1 meter) är något knapp tyvärr eftersom det är ett stort chassi. Produkt http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _2mtr.html hade varit perfekt men har tyvärr utgått.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Skriv svar