PWM styrning till hjullastar joystick.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joe

Re: PWM styrning till hjullastar joystick.

Inlägg av Joe »

555 ger nog fyrkantsvåg ut, ben 2 och 6 ska kopplas ihop.

Med 0,5uF på C mellan ben 2 och GND är pulsen 25,85ms låg och 23,21ms hög, dvs osymmetrisk.
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Anders:
Nog är det fyrkantsvåg, den är hög lite längre än vad den är låg. Kanske 55% hög, 45% låg

Stämmer fint att det är en spole (i en dubbelverkande funktion) som drar åt vardera håll på joysticken

Vad jag kommer fram till är att den första potten, nära kondingen, är 'max utsignal vid full rörelse på joysticken'. Man kan alltså begränsa utsignalen till tex 75% vid full rörelse på joysticken.

Och potten vid spänningsdelaren är när på joysticks rörelsen den ska börja att ge signal ut. Man kan ställa den så att den ger signal hela tiden eller att man måste röra spaken mycket innan den börjar att ge signal ut. Någon form av mittläge/dödläge. Men hela tiden så hoppar den igång på 40-50% hög.

Pottarna är inte det enda som är välskruvat på denna maskin :) Inte bra att köpa saker utan att se på dom.

Kan tillägga om jag inte skrivet det innan att det sitter 2 såna här joystickar och båda har exakt samma fenomen.

Joe:

Menar du att om man kopplar ihop ben 2 och 6 så blir det triangelvåg?

//Lenny
Joe

Inlägg av Joe »

Nej jag menar att ben 2 och 6 är ihopkopplade på kretskortet om det är fyrkantsvåg ut.
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Vid en extra koll så såg jag att ja hade missat att där var en kopparbana under 555an mellan ben 2 och 6.

Schema editerat.
2011-12-11 19.48.32_cut_new.JPG
//Lenny
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hmm, jag får inte ihop hur den funkar om det fortfarande är fyrkantsvåg med konstant pulsvidd efter pottarna i joystickarna.
Jag ser inte något ställe i kretsen där amplitudmoduleringen på pulserna i så fall övergår till pulsviddsmodulering.
En kondensator på lämpligt ställe skulle kunna ordna till det, men jag ser ingen som sitter på rätt ställe.
Däremot stämmer kretsens beteende i mitt huvud nu med hur du beskriver att den fungerar.

Men jag kanske har missuppfattat funktionen helt? Är det nån annan som har nån idé eller förklaring?
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Efter pottarna i joysticken så är det fyrkantsvåg med varierande amplitud.

Men efter första 2901an så är det inte precis fyrkant längre utan snarare något som liknar detta.
Ligger på ca 4-5V med spaken i mittläge och 2-4V med fullt utslag på spaken.
efter första 2901.JPG

Kondensatorn du pratar om som kanske kan lösa det, var skulle detta lämpliga ställe vara?
Och isf vad för typ och hur stor?
Om det kan vara något att prova.

//Lenny
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Alltså, rimligtvis ska ju kretsen inte behöva konstrueras om för att fungera. Den bör ha fungerat med nuvarande komponenter.
Jag misstänker att det bara är jag som missuppfattat nåt, men jag vet inte riktigt vad, din uppmätta vårgform tyder på att så är fallet.

Men den uppmätta vågformen så borde det väl kunna fungera tycker jag, förutsatt att amplituden ändrar sig med utslaget på joysticken.

Grejen är ju att den andra 2901:an jämför en fast spänning med det du matar in från första 2901:an.
Då den andra 2901:an inte är återkopplad får den mycket hög förstärkning, så utsignalen blir typ av/på.
Om inkommande signal då har en lutning typ sågtand eller triangel och amplituden på insignalen ändrar sig med joystickens utslag så blir det nån form av PWM ut från andra 2901:an.

Om ovanstående gäller så borde också de två pottarna fungera som tänkt, dvs ställa startström och förstärkning. Hur beter sig utsignalen om du justerar dessa?

Måste nog fundera vidare lite på denna, svår nöt att knäcka..
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Visst ska man inte behöva konstruera om kretsen om det har fungerat tidigare.
Vilket man inte kan ta för givet då förra ägaren tyckte att 'det är inte några problem att köra med den'

Den uppmätta vågformen har enligt ocilliscopet med spaken i mittläge en 'låg' spänning på ca4V och en 'hög' spänning på ca5V.
Medans när spaken har fullt utslag så är 'låg' spänning ca2V och 'hög' spänning ca4V
Spänningen från andra potten (spänningsdelaren) är ca4V

Om jag är rätt på det så funderar en 2901:a så att när spännngen in på ena benet överstiger/understiger spänningen på andra benet så blir utgången antingen hög eller låg beroende på hur det är kopplat.
Eller har jag fel?

I så fall så när min uppmätta vågform kommer in i andra 2901:an efter att man börjat röra spaken så borde den väl kunna ge ut 0-100% helt steglöst?

Har skruvat som en 'galning' men får alltid samma fenomen att den hoppar igång på 40-50% hög.
Det enda som ändras är:
På den första så kan man begränsa utsignalen till tex 75% vid fullt utslag på spaken, eller att den ger 100% innan spaken har fullt utslag.
På den andra ställer man hur långt man behöver röra spaken innan den börjar ge signal. Skruvar man för mycket på ett håll så ger den signal hela tiden och på andra hållet så måste man röra spaken mycket innan den ger signal.

Vill du förklara vad du menar med ställa startström och förstärkning. Och vilken av pottarna som skulle vara vilken.

Upptäckte att jag har ritat kretsschemat fel.
+ingången på andra 2901:an sitter mellan utgången på första 2901:an och första potten.
Så här är ett som är mer rätt.

Där är kanske några frågetecken som löser sig när schemat förhoppningsvis stämmer.
2011-12-11 19.48.32_cut_new2.JPG
//Lenny
Joe

Inlägg av Joe »

plot.JPG
krets.JPG
Gjorde en LTspice simulering, nån som vet hur man kan få R6 och R13 att ändra värden under simuleringen?

R10 & R11 potentiometer
R15 potentiometer
R6 & R13 styrspak

Edit: reviderat schemat med D2
Joe

Inlägg av Joe »

p1K63 borde väl vara pico 1 kilo 63V ?
dvs 1nF 63V

Då borde väl resistornätverket 4x47k vara 4,7k istället?
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Om p1K63 är pico 1 kilo 63V
Så tycker jag att det blir pico 1 = 0,1pF + kilo (1000) -> 0,1000pF = 100nF

Motståndsnätet kollat, det är 4x47k

Har precis varit ute på maskinen och provat att mata spolarna med likström från ett ställbart nätaggregat.
Vid 4.4V så orkar dom drar så pass mycket att hydrauliken börjar arbeta. Ganska lugnt och fint.
Någon stans runt 7V så känns det som att är fullt ös på hydrauliken.

En tanke som slog mig direkt vara att sätta en 8V spänningsregulator på matningen till joysticken.

Vad tror experterna om denna 'ful lösning'?
Joe

Inlägg av Joe »

Det är nog så att p är kommatecken (av nån anledning) och K är toleransen
Så då blir det 0,1µF = 100nF +/-10% 63V
Vilket verkar stämma då det blir ~125Hz fyrkantsvåg ifrån 555'an

Pot direkt till ventil funkar nog inte då pot'en inte klarar strömmen.

Vilka värden har de envarviga pottarna? (vid kontakterna) eller ta ett foto på märkningen.
Med 500k + 47k pullup ser vågformen (Den blå linjen) ut så här:
plot2.JPG
Trimpotten bestämmer vinkeln på kurvan.

Grön är från 555'an
Lila är nollpunktsjusteringen för joysticken (som är i viloläge = 2,5k)

Som synes så på negativ flank från 555'an så blir det en spik som triggar utgången..
Känns som det inte borde vara så men simuleringen är gjord efter schemat..
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Det jag funderade om innan att sänka matningsspänningen till 9V till joysticken har jag provat på maskinen. Men inte med bra resultat. Visst den blev lite lugnare i hydrauliken men ej riktigt bra.

Så jag har funderat o googlat lite.

Iom att det är en sågtandsformad signal ut från första 2901:an så är det ju därför att utsignalen alltid börjar på 40-50% då detta är vad sågtandssignalen är låg.
Alltså så borde kretsen fungera som det är tänkt.

Skulle man kunna göra sågtandssignalens 'låg tid' justerbar medans amplituden blir oförändrad på något enkelt vis. Så kan man justera på vilken nivå utsignalen ska börja på, tex 25%. Då tror jag att det skulle lösa hydraulik problematiken. Typ som nedanstående bild visar.
sågtand.jpg

Är helt införstådd att om joystick -> hydraulik har fungerat som det ska från början så kanske detta inte är riktigt rätt väg att gå. Men kan jag få fram en lösning som gör att maskinen blir lugnare/lättare att köra med så blir jag väldigt lycklig. Har varkens tid eller plats att riva i hydrauliken för att se om det är där problemet ligger.
Joe

Inlägg av Joe »

Om du ändrar värdena till 555'an enligt bilden så får du annan vågform.

Litet utslag på joysticken:
1.JPG
Fullt utslag på joysticken: (Dvs utgången kontinuerligt hög)
100.JPG
ElvaRacing

Inlägg av ElvaRacing »

Har bytt motstånden till 555:an och provkört (och trimmat in) joysticken med ocilliscope för att sen prova den på maskinen. Säger bara vilken skillnad.
Resultatet var mycket bättre än när jag mata joysticken med 9V.
Skulle man tycke något så kanske tiden skulle vara 5-10% lägre när joysticken börjar ge signal.

Verkar som att på ena hållet så är den lite svår att krypa med fortfarande. Kan ev vara en justeringssak. Annars så kan det vara ventilpaketet som inte är helt 100.
Det blir en sak att titta på när det finns mera tid för det.

Så jag tackar alla som har lagt tid på att hjälpa mig och samtidigt önskar jag alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!
Skriv svar