Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Användarvisningsbild
Thorped

Re: Pulverlackera hemma? Inga bekymmer!

Inlägg av Thorped »

Med en svets kan du nog bygga en ugn ganska enkelt, räcker ju med att köpa lite stålplåt, värmeslingor och stenull. :)

Har haft planer på detta länge men var ska jag ställa skiten...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett begagnat torkskåp med tilläggs isolering kan kanske vara något att satsa på. Det är många som slänger ut sådana. Jag tänker mig att det är lättare att hänga in samer än att lägga in. Men det kräver ju en del moddning.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tror inte samerna samtycker till detta! :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fixa fram ersättningsbidrag så löser det sig.. :razz:
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Same same different name...
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Har inte pulverlackat något mer, men jag har fått hem en massa olika färger (20 olika) och köpte burkar för varje färg så man slipper krångla med att hälla över färgpulvret till påsarna fram och tillbaka.

Beställde bl.a. ett par kilo vit färg för jag letar efter ett par 17" Azev-A-fälgar som ska moddas och lackas vita.

Har en ganska klar bild över hur jag vill ha arbetsplatsen också och har fått tag i en vanlig spis som fungerar tills vidare. Snokar lite lätt på Blocket, men har inte hittat något vettigt till bra pris i närheten. Det blir säkerligen ett hemmabygge till slut, men jag köper hellre något färdigt om det dyker upp något. Jag tror också att det är fördel att ha en hög ugn, för det måste vara lätt att hänga in prylarna som ska lackas.

Såg att någon frågade om temperatur och denna färgen skulle vara i ugnen i 180grader i 10 minuter. När det gäller spänningen och strömmen på sprutan har jag dålig koll, vet inte ens om det stod i specarna. Men eftersom den var billig så kan man inte räkna med att den har några värstingdata.

När det rawsezx frågor så sitter pulvret kvar när man kopplar loss anslutningen, men det går lätt att blåsa bort pulvret om man inte är nöjd. Således bör det inte blåsa i lokalen där man lackar. När det gäller vilka material som kan pulverlackas så är jag inte rätt person att svara, är ju novis, men det som kan laddas upp och tål värmen i ugnen kan väl vara ett rimligt svar. Själv har jag köpt den för att lacka plåtdetaljer till mina bilar och maskiner.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vilka färger går att åstadkomma? Kan man blanda ihop så att man får samma kulör som tex färgkoden från en bil?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag tror det är svårt att blanda själv och få ett bra resultat.
Jag var och hälsade på en pulverlackeringsfirma i höstas. De hade många olika kulörer på hyllan och de berättade att det var något labb som tog fram olika kulörer till deras kunder (t.ex. Atlas copco, Telia mm.)
Innan jag hade hälsat på där hade jag ingen aning om hur stor utbud de har, de har säkert över 100 olika kulörer.
Jag skulle tro att resultatet vid blandning av pulver blir fläckigt. Jag kan fråga dom när jag ska dit nästa gång, fast det dröjer nog en månad eller två.
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Jag är rätt säker på att Cano har rätt i sin teori :tumupp:
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Hej!
Ursäkta om jag kapar tråden lite. Jag har tänkt att köpa utrustning för pulverlckering och tänkte bara rådfråga alla här om ugn till detta.

Om man skulle börja med att bygga en inre låda med måtten 200x100x100 cm och lägger sen ett lager av denna stenull runtom lådan och svetsar sen ihop ett yttre skal på den konstruktionen. Tror ni det räcker så att den yttre plåten inte blir (för) varm eller ska man lägga dubbla lager? Alternativet är ett gammalt värmeskåp istället för den inre lådan.

Värmen tänkte jag lösa med värmeslingor från en gammal ugn tillsammans med dess termostat. Tror ni den orkar värma upp allt inuti till ca 200 grader? Bilder och tråd kommer så fort jag fått ihop lite delar ;)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Är det inte lättare att använda den gamla ugnen som den är?
Möjligtvis kan man isolera den extra för att spara energi och få snabbare uppvärmning.
Jag funderar själv på att fixa till något för pulverlackering.
(Jaha, då var man uppe i inlägg nr 666 :twisted: )
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

De delar jag behöver lacka är framvagnsdetaljer och balkar så då behövs det lite större utrymme :P
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Hoppsan. :oops: Jag så inte att du skrev cm i dina mått. Är van att läsa mm-mått i ritningar.
Jag tyckte väl att ugnen verkade lite liten.

En ugn med en volym på ett par kubikmeter var nåt helt annat.
Det går säkert att svetsa ihop och isolera som du beskrev.
Men med så stora plåtar så behövs det nog lite ramförstärkning här och där, annars säckar den nog ihop.
Om du dessutom skall lägga/hänga in så rejäla saker så måste den vara riktigt stadig.
Kanske en ställning på hjul som du rullar in med det som skall "bakas"?

Det kommer väl en projekttråd? :)
Elektro88

Inlägg av Elektro88 »

Tänkte inte så långt :oops: ... Men en ram av fyrkantsprofil och nån form av "släde" i taket på ugnen kan nog vara en idé... ska skissa lite och höra med handelsstål så kommer det en tråd inom en snar framtid ;)
forseman

Inlägg av forseman »

:)
Andax skrev:Under länken till verktygsboden nämns 15 minuter i 200 grader. Vet inte om det gäller för det engelska kitet också...
Tjabba ja har varit pulverlackera i 15 år å kan lite iaf....pulvret i sig har en ugnstid å det står på pulverkartongerna i ditt fall påsarna...sen beror det på hur tjocka detaljerna är som du målar..lägg till ca 2 min per mm tjocklek dvs 5mm vinkeljärn =10min +tiden på färgen ... lycka till :D
Skriv svar