rougthing och finishing pass i t.ex cambam
Re: rougthing och finishing pass i t.ex cambam
Är det jag som tänker fel eller ska du inte ha en rund fräs till en rund yta?
Har inte kört så mycket alu själv, men tog rough med vad som(8mm någonting) 0,2mm kvar.
Sen så stort frässtål som gick på finish, större radie ger finare yta.
För plana ytor även där stora fräsar men platta.
Och självklart byta så fräsningen både blir i x och y om ytan ska bli bra.
Har inte kört så mycket alu själv, men tog rough med vad som(8mm någonting) 0,2mm kvar.
Sen så stort frässtål som gick på finish, större radie ger finare yta.
För plana ytor även där stora fräsar men platta.
Och självklart byta så fräsningen både blir i x och y om ytan ska bli bra.
Nja den är fräst från andra "hållet". Det som ser ut som ovansidan på bilden är egentligen sidan, kolla på andra bilden så ser du hur den är utfräst.
Ja, nu är jag med!
Då tror jag på kassa lager som sagt innan.
Minska varvtalet och öka matningen(Standardsvar) och se om det blir bättre.
Då tror jag på kassa lager som sagt innan.
Minska varvtalet och öka matningen(Standardsvar) och se om det blir bättre.
Är det kast eller är det glapp ni hade problem med tidigare?Borre skrev:När vi hade samköp av Kress till Lillasystrarna var det ett för stort kast i spindeln på flera stycken och alla skickades tillbaks till Kress för åtgärd. Så nog kan säkert din glappa också.
Du kan göra ett försök att klämma på med en träbit på fräschucken under fräsning.
Så att man "spänner upp" ett ev. glapp. Enbart i felsökningssyfte.
Bra fråga, funderade på det själv men jag minns faktiskt inte, tror det var kast. Ser att jag skrev både kast och glapp.
edit: Kast var det visst: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 08#p273208
edit: Kast var det visst: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 08#p273208
- ghost_rider
Har fräst lite idag med lite olika inställningar.
Den iställning som gick bäst var att köra lite saktare på finishpasset samt att jag lämnade 0,2mm istället för de 0,1 på grovpasset. Troligtvis blir det topnotch om jag lämnar 0,25, men det får nästa test avgöra. Läste på nätet att om man lämnar för lite till finishing så skär inte stålet utan den glider lätt ovanpå och ger en taskig yta, speciellt om man kör med tunna stål som jag gör.
Den iställning som gick bäst var att köra lite saktare på finishpasset samt att jag lämnade 0,2mm istället för de 0,1 på grovpasset. Troligtvis blir det topnotch om jag lämnar 0,25, men det får nästa test avgöra. Läste på nätet att om man lämnar för lite till finishing så skär inte stålet utan den glider lätt ovanpå och ger en taskig yta, speciellt om man kör med tunna stål som jag gör.

Ja, ser man på det tar sig sa mordbrännaren. Som jag skrev tidigare är det inte så lätt att lära sig att fräsa i Aluminium. Det tar lite tid att hitta alla knepen. Precis som du luskat ut är det inte heller bra att ta för små skär, det gäller att hitta det optimala skärdjupet i kombination med rätt skärhastighet. Kör man en manuell fräs kan man börja med att leta optimala data för finishpasset genom att prova att köra några skär med olika skärhastighet och skärdjup. När man hittat parametrarna så kan man göra grovpassen och avsluta med de skärdata man fann fram i starten. Detta har jag tillämpat flera gånger sedan jag började fräsa igen efter 30 års uppehåll.
När man fräser komplicerade konturer i CNC kanske det är lite knepigare att söka optimala data för slutpasset på detta vis men det går ju att börja med en provbit först av samma material som slutprodukten använder.
Lycka till med den fortsatta kunskapsuppbyggnaden. Posta gärna lite bilder och skärdata när du hittat ett bra slutresultat.
När man fräser komplicerade konturer i CNC kanske det är lite knepigare att söka optimala data för slutpasset på detta vis men det går ju att börja med en provbit först av samma material som slutprodukten använder.
Lycka till med den fortsatta kunskapsuppbyggnaden. Posta gärna lite bilder och skärdata när du hittat ett bra slutresultat.
- ghost_rider
Fortsätter att testa runt lite.
Får till en hyfsad yta, dock blir det lite ränder längst med ytan vilket resulterar i ett lite taskigt utseende. Det går att slipa bort med ett fint 1000 sandpapper men tycker inte att det ska behövas.
Misstänker att det är mina frässtål som inte håller så bra kvalitet och flexar och har sig. Stålen är köpta av en snubbe i USA via ebay för ~ 2-4$ st vilket är väldigt billigt....(kanske därav kvaliten.) märket på stålen är Kyocera Tycom om någon har erfarenhet av dessa.
Tänkte i alla fall att jag skulle beställa några nya stål ifrån något annat ställe. Men vilket?
hur är det med antal skär, vilket är att rekomendera för aluminium? 2,3 eller 4?
Får till en hyfsad yta, dock blir det lite ränder längst med ytan vilket resulterar i ett lite taskigt utseende. Det går att slipa bort med ett fint 1000 sandpapper men tycker inte att det ska behövas.
Misstänker att det är mina frässtål som inte håller så bra kvalitet och flexar och har sig. Stålen är köpta av en snubbe i USA via ebay för ~ 2-4$ st vilket är väldigt billigt....(kanske därav kvaliten.) märket på stålen är Kyocera Tycom om någon har erfarenhet av dessa.
Tänkte i alla fall att jag skulle beställa några nya stål ifrån något annat ställe. Men vilket?
hur är det med antal skär, vilket är att rekomendera för aluminium? 2,3 eller 4?
Ett tips kan vara att tänka på är med och motfräsning(det har skrivits rätt mycket om det tidigare så sök..)
Även om du har en maskin som inte klarar medfräsning med större ingrepp så kan du kanske vinna på att köra det på sista passet. Fördelen är att fräsen börjar med att skära i så mycket material som möjligt, mindre tendens till att "glida" över materialet.
Även om du har en maskin som inte klarar medfräsning med större ingrepp så kan du kanske vinna på att köra det på sista passet. Fördelen är att fräsen börjar med att skära i så mycket material som möjligt, mindre tendens till att "glida" över materialet.
- ghost_rider
Tänkte på samma sak innan jag gick och lade mig i går kväll faktiskt.
Liksom att köra Climb milling istället för vanligt, läste någonstans att man borde climb'a om man kör med carbid stål?
Liksom att köra Climb milling istället för vanligt, läste någonstans att man borde climb'a om man kör med carbid stål?
Jojje som var med här på forumet förut kom förbi mig för något år sen med en bärkasse full med såna där Kressmaskiner som vi mätte upp.säter skrev:Är det kast eller är det glapp ni hade problem med tidigare?Borre skrev:När vi hade samköp av Kress till Lillasystrarna var det ett för stort kast i spindeln på flera stycken och alla skickades tillbaks till Kress för åtgärd. Så nog kan säkert din glappa också.
Du kan göra ett försök att klämma på med en träbit på fräschucken under fräsning.
Så att man "spänner upp" ett ev. glapp. Enbart i felsökningssyfte.
Dom glappade och kastade både radiellt och axiellt.
Dessutom så var konan som spännhylsan dras upp i orund på ett par av dom.
Inga höjdargrejer precis.
Visst ska du köra medfräsning så mycket som möjligt!ghost_rider skrev:Tänkte på samma sak innan jag gick och lade mig i går kväll faktiskt.
Det är ju så gott som alltid förstavalet.
Använd kylvätska om det går.
Sen det där pratet om att det ska vara så svårt att fräsa aluminium kan jag inte förstå.
Om du håller dig till ss4212 eller hårdare så bör det inte vara några problem.
Ju hårdare ju bättre.
Nästan lika lätt som att fräsa acetalplast....
Undvik alu.plåt som används vid stansning och bockning!!
Det är ett elände utföra någon typ av skärande bearbetning i såna kvaliteter.
Jag kör ganska mycket med det som kallas reducerade fräsar.
Det innebär att t.ex en 4mm fräs har skaftdiameter på ca.3.8mm.
Skärlängden är ungefär 5-6mm lång.
Totallängden på fräsen är ca:60mm.
Då låter jag bara så mycket jag behöver sticka ut ur chucken.
Det blir ganska stabilt även vid små dimensioner då skaftet är runt utan spånutrymmen.
Funkar utmärkt vid körning i nivåer(Z-axeln).