Driva 2kw värmeslinga?
Re: Driva 2kw värmeslinga?
Ingående spänning till PID:en ska väl vara på 2-3 menar jag.
Jag har fått hem själva PID:en nu och kollat i det medföljande bruksanvisningen, där står det [Control output] och sedan tre olika förslag, SCR på 6-7, SSR på 6-7 eller relä på 5-6-7 (6=NO,7=NC) på sidan av min REX-C700 står det Output:Relay Betyder det att min modell bara har "relä" eller betyder det att jag kan välja själv om jag vill koppla in SSR på 6-7?
Medan jag skrev här hittade jag i databladet vad modellbeteckningen på min PID betyder:
REX-C700FK02-M*AN där M=Relay contact output :/ om det skulle stått V istället så skulle det varit V=Voltage impulse output (SSR)
Antar att det inte går styra SSR från min PID då utan jag får lov att skaffa mig en 230V kontaktor istället?
Titta vad jag hittade! En beskrivning på hur man ändrar till SSR på en REX-C100 tror ni att det går göra liknande procedur på min C700?!
http://www.mediafire.com/?bbqzfm58c7lpsbo
Relät som sitter i nu står det AC250 10A på går detta inte att lita på?
Jag har fått hem själva PID:en nu och kollat i det medföljande bruksanvisningen, där står det [Control output] och sedan tre olika förslag, SCR på 6-7, SSR på 6-7 eller relä på 5-6-7 (6=NO,7=NC) på sidan av min REX-C700 står det Output:Relay Betyder det att min modell bara har "relä" eller betyder det att jag kan välja själv om jag vill koppla in SSR på 6-7?
Medan jag skrev här hittade jag i databladet vad modellbeteckningen på min PID betyder:
REX-C700FK02-M*AN där M=Relay contact output :/ om det skulle stått V istället så skulle det varit V=Voltage impulse output (SSR)
Antar att det inte går styra SSR från min PID då utan jag får lov att skaffa mig en 230V kontaktor istället?
Titta vad jag hittade! En beskrivning på hur man ändrar till SSR på en REX-C100 tror ni att det går göra liknande procedur på min C700?!
http://www.mediafire.com/?bbqzfm58c7lpsbo
Relät som sitter i nu står det AC250 10A på går detta inte att lita på?
-
kolla på din skiss jag sa fel förut med 2-3 ssr
2-3 input =ström
7 kan du ha - till ssr och 6an + till ssr
kolla så ser du + - på 7 och 6an
Bör funka så , jag är inte 100% men hoppas andra på forumet kan säga nåt också
Har för mig att jag styrde ett ssr på detta sätt för länge sen

2-3 input =ström
7 kan du ha - till ssr och 6an + till ssr
kolla så ser du + - på 7 och 6an
Bör funka så , jag är inte 100% men hoppas andra på forumet kan säga nåt också
Har för mig att jag styrde ett ssr på detta sätt för länge sen
Du behöver väl inte en 230 V kontaktor bara för att det är reläutgång? Relät är ju bara en växlande kontakt, släng dit en gammal väggvårta på 9-12 V DC eller nåt så kan du driva ditt SSR med den.
> Titta vad jag hittade!
Hittade du PDF'en på den där skit-siten eller har du lagt den där själv?
Se först till att du har en lokal kopia, lägg den sedan som en bilaga
till ditt inlägg. Undvik att lura folk till siter som skickar upp en
massa reklamfönster.
Men OK, av bilderna ser det ut som att man låter drivspänningen
till det interna relät istället gå direkt ut som styrspänning till ett SSR.
Tja, om din modell är konstruerat på liknande sätt så, varför inte ?
massa reklamfönster.
-
pratade med min kontakt om detta och han sa detta
samt jag testade precis att koppla ssr på relä ut och det funkar ej
relä är ju ac och ssr dc, Jag försökte iallafall
it can not run directly , but if you connect a voltage between the ssr and the relay , then it will run and give 5-32V voltage to the SSR
samt jag testade precis att koppla ssr på relä ut och det funkar ej
relä är ju ac och ssr dc, Jag försökte iallafall
it can not run directly , but if you connect a voltage between the ssr and the relay , then it will run and give 5-32V voltage to the SSR
Det låter som du inte riktigt vet vad du pysslar med?
Relät är väl ett helt vanligt relä, d.v.s. en växlande kontakt? Den kan sluta eller bryta både AC och DC. Men det kommer ingen spänning ut där.
Antingen fixar du en extern spänning (ex. från en gammal väggvårta, det var ju det din kontakt föreslog) eller så löder do bort relät från styrningen och tar ut dess styrspänning och låter den styra SSR.
Relät är väl ett helt vanligt relä, d.v.s. en växlande kontakt? Den kan sluta eller bryta både AC och DC. Men det kommer ingen spänning ut där.
Antingen fixar du en extern spänning (ex. från en gammal väggvårta, det var ju det din kontakt föreslog) eller så löder do bort relät från styrningen och tar ut dess styrspänning och låter den styra SSR.
-
Du har rätt, ber om ursäkt
Gör som han säger så löser det sig
Du har rätt, ber om ursäkt

Gör som han säger så löser det sig

Ber väldigt mycket om ursäkt, sitter själv med Firefox och adblocker så jag fick inte upp några popups eller någon reklam alls faktiskt.sodjan skrev:> Titta vad jag hittade!
massa reklamfönster.
Jag tror det får bli så att jag kopplar förbi relät och använder styrspänningen för att styra SSR som jag köper någonstans.
Tack för hjälpen!
//Johan
Hej, och ursäkta att jag bumpar en så gammal tråd
Jag är ganska kass på det här med elektronik i största allmänhet, men har sen tidigare tänkt att bygga en i princip lika dan anläggning som TS.
Alltså kombinerat mäsknings-/lak-/och kokkärl.
Jag vill ha en lika dan temperaturstyrning och undrar om det i princip bara är http://www.dealextreme.com/p/digital-te ... ller-66334 och http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=115 25A som skulle behövas för att kontrollera ett 2KW element? Följer det med någon termometer till REX-C700 som går att använda i vatten, eller måste man köpa till det?
Man kopplar alltså relät mellan REX-C700:n och värmeelementet? Relät använder sig av en färdig styrsignal som C700:n skickar ut, och kan förstå dennes signaler utan problem?
Ger den bara på/av som en vanlig termostat, eller är det någon form av effektreglering det handlar om?
Ni får ursäkta mina dumma frågor, men jag försöker bara skaffa mig en bra överblick över vad som behövs
Tackar och bockar för alla svar
Jag är ganska kass på det här med elektronik i största allmänhet, men har sen tidigare tänkt att bygga en i princip lika dan anläggning som TS.
Alltså kombinerat mäsknings-/lak-/och kokkärl.
Jag vill ha en lika dan temperaturstyrning och undrar om det i princip bara är http://www.dealextreme.com/p/digital-te ... ller-66334 och http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=115 25A som skulle behövas för att kontrollera ett 2KW element? Följer det med någon termometer till REX-C700 som går att använda i vatten, eller måste man köpa till det?
Man kopplar alltså relät mellan REX-C700:n och värmeelementet? Relät använder sig av en färdig styrsignal som C700:n skickar ut, och kan förstå dennes signaler utan problem?
Ger den bara på/av som en vanlig termostat, eller är det någon form av effektreglering det handlar om?
Ni får ursäkta mina dumma frågor, men jag försöker bara skaffa mig en bra överblick över vad som behövs

Tackar och bockar för alla svar
Dealextremes REX-C700s (15.03 EUR), manual:
(Vad betyder "This is a Class A instrument. In a domestic environment, this instrument may cause radio interference, in which case the user may be require to take adequate measures." egentligen ..?)
Med Dealextremes bild visar att det är en REX-C700-FK02-M*AN modell som innebär att det är en (sidan 1):
* PID with autotuning (reverse action)
* 0 - 400 ⁰C termoelement (sidan 5)
* Reläkontakt
* "No alarm" / "Deviation high alarm"
* 100 - 240 V AC 50/60 Hz (modellmärkning)
Tillsammans med halvledarreläet: Solid State Relay 25-60A [SSRelay25] för 125 SEK:

* Styrspänning: 3 - 32V DC
* Last: 24 - 380V AC 25-60A
Du får helt enkelt ordna 3-32 V DC som du kopplar in på REX-C700 reläterminal, och seriekopplar med halvledarreläets ingångsterminaler. På utgången seriekopplar du värmeelementet med nätspänningen.
Förhoppningsvis uppstår inga jordslinger mm via läckströmmar i t.ex halvledarreläet.
(Vad betyder "This is a Class A instrument. In a domestic environment, this instrument may cause radio interference, in which case the user may be require to take adequate measures." egentligen ..?)
Med Dealextremes bild visar att det är en REX-C700-FK02-M*AN modell som innebär att det är en (sidan 1):
* PID with autotuning (reverse action)
* 0 - 400 ⁰C termoelement (sidan 5)
* Reläkontakt
* "No alarm" / "Deviation high alarm"
* 100 - 240 V AC 50/60 Hz (modellmärkning)
Tillsammans med halvledarreläet: Solid State Relay 25-60A [SSRelay25] för 125 SEK:

* Styrspänning: 3 - 32V DC
* Last: 24 - 380V AC 25-60A
Du får helt enkelt ordna 3-32 V DC som du kopplar in på REX-C700 reläterminal, och seriekopplar med halvledarreläets ingångsterminaler. På utgången seriekopplar du värmeelementet med nätspänningen.
Förhoppningsvis uppstår inga jordslinger mm via läckströmmar i t.ex halvledarreläet.
Jag tror det där Class A är en EMC-klassificering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Title_47_C ... _radiators
http://en.wikipedia.org/wiki/Title_47_C ... _radiators
C700:an har ju ett inbyggt relä som klarar 250V 3A, borde det inte finnas en kontaktor som har styrspänning på 230V och klarar minst 230V/10A, så man bara kopplar på en sådan på det befintliga relät? Visst kanske det kommer dra mer ström totalt, men det verkar vara enklare än att koppla på en likström på <32V för att få SSR att fungera?
Edit: Typ denna borde ju fungera att koppla direkt på det befintliga relät?
http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=CL-00AM
(Den borde ju klara 2.07KW)
Edit: Typ denna borde ju fungera att koppla direkt på det befintliga relät?
http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=CL-00AM
(Den borde ju klara 2.07KW)
Hej
Skoj med ännu fler ölbryggare här, dom får nog snart starta en ny kategori i forumet...
,vet inte om du sett denna tråden: Tempratur och Timerstyrning via PID Nybörjare behöver hjälp
, där finns ett datorprogram där du kan ställa in hela mäskproceduren samt även spara schemat du mäskat med, vet inte hur kunnig du är med datorer och elektronikbyggen men jag håller på att försöka pussla ihop denna varianten.
Salle
Skoj med ännu fler ölbryggare här, dom får nog snart starta en ny kategori i forumet...

, där finns ett datorprogram där du kan ställa in hela mäskproceduren samt även spara schemat du mäskat med, vet inte hur kunnig du är med datorer och elektronikbyggen men jag håller på att försöka pussla ihop denna varianten.
Salle
Väldigt intressant program och metod. Jag har i framtiden tänkt att automatisera mer av bryggprocessen.
Datorer har jag mycket vana med, och även programmering så jag skulle kunna bygga egna styrningsprogram. Det jag inte kan något alls om knappt är elektronik och ellära. Det är intressant och jag siktar på att lära mig mer och mer om det, men när det kommer till bryggningen så ska jag börja med att fixa temperaturstyrningen, och sedan kan jag alltid bygga vidare från det
Jag har läst massa mer nu och fått svar på alla mina tidigare frågor, men nu till en ny fråga som kanske har mer med tycke och smak att göra; vilket är att föredra: Kontaktor eller SSR för att styra ett värmeelement modell större?
Datorer har jag mycket vana med, och även programmering så jag skulle kunna bygga egna styrningsprogram. Det jag inte kan något alls om knappt är elektronik och ellära. Det är intressant och jag siktar på att lära mig mer och mer om det, men när det kommer till bryggningen så ska jag börja med att fixa temperaturstyrningen, och sedan kan jag alltid bygga vidare från det

Jag har läst massa mer nu och fått svar på alla mina tidigare frågor, men nu till en ny fråga som kanske har mer med tycke och smak att göra; vilket är att föredra: Kontaktor eller SSR för att styra ett värmeelement modell större?