Långtidskonstant batteridrift av kamera för time lapse

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Långtidskonstant batteridrift av kamera för time lapse

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det hade varit kul att göra ett experiment med min gamla Canon-kamera (A450 eller något sådant). Den drivs av två 1,5V-batterier och skulle vara lätt att mata. men det får bli till en annan ... till ett annat år. :vissla:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man bör nog inte köra kameran via laddingången, då försöker den ladda batteriet hela tiden och tycker den har störm i obegränsad mängd

att fulhacka sig in batteriet, sätta en kondensator och och kablar och ta bort batterierna och kolla var gränsen går för att den funkar och hur mycket ström den tar är nog en vettig början

att ha den i en helt tät låda och ha fukt absorvatorer i lämpligt mängd håller kameran ok och imfritt på insidan

sedan får man prova om kameran funkar i minus 25 i frysen med
xxargs

Inlägg av xxargs »

om du kör via batteriingången och batteriet är '7.4V' så är inspänningsområdet mellan 6 volt som tolkas som tom batteri och det vill gärna stänga av sig till 8.4 volt som tolkas som fullt batteri.

8.0 volt kan nog vara ganska bra nivå.

det är lite synd att det är svårt att pussla in blybatterier här - 3 celler (6V) ger lite för låg spänning, 4 celler ger en smula för högt...
även NiMh kommer vara svårt då spänningen som nyladdade är lite väl högt i jämförelse med nominell spänning under urladdning.

kort sagt ingången är gjord för just 2 st LiPol-batterier i serie...
manbe503

Inlägg av manbe503 »

Jag har funderat fram och tillbaka vad det gäller placering och drift av kamera och jag har bestämt mig för att placera kameran på en annan plats och driva den med nätspänning genom en medföljande batteriadapter (som den på bilden, men den är kopplad till en transformator som matas med 230v).
På detta vis så slipper jag att fundera över batterier. Problem som kvarstår är likväl kylaspekten. Enligt bruksanvisningen är kamerans temperaturfunktionsområde mellan 0° - 40° och det är ju lite oroande. Användandet av ett värmeelement har tidigare varit uppe för diskussion. Anta att jag monterar in ett sådant i lådan och låter det aktiveras av en termostat och drivas av spänningen till kameran.

Vad finns det för sådana element, eller borde man själv linda en spole eller liknande?
Senast redigerad av manbe503 22 augusti 2011, 01:00:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Räcker egentligen med ett vanligt effektmotstånd, tex ett 10kohm sittande direkt på 230-matningen så blir det ungefär 5W värme året om, hurvida det räcker beror mycket på hur isolerad kameran sitter...?
manbe503

Inlägg av manbe503 »

Jag kommer bara att ha ut en tunn sladd ut till kameran som driver den och dess värmeelement. Transformator som sänker nätspänningen till 7v eller vad det nu är, sitter inomhus en bit bort. Värmelementet måste alltså vara dimensionerat för låga spänningar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Typ ett 10Ohm Effektmotstånd då, så får du typ 5W värme @ 7V.

Tänk bara på att inte underdimensionera kabeln så du får för högt spänningsfall...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja vid så låga spänningar ska du nog dra en i stil med bilförstärkarkabel.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Varför inte sätta nätdelen utomhus i samma kabinett. Enklare kabeldragning (standard skarvsladd) och så används ju då spillvärmen från nätdelen för att hålla fukt o kondens borta.
manbe503

Inlägg av manbe503 »

Dels så kommer sladden från huset att behöva dras genom ett fönster eller altandörr och det kräver att den inte är så tjock och dessutom så vill jag inte ha ut nätspänning ut till den lilla lådan utomhus i händelse av att något går snett någonstans. För några veckor hade jag kunnat göra det, men inte för ett år.

Annars hade det varit en bra lösning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Får jag föreslå att mata ut typ 48V och ha en DC-DC i lådan ner till 7V för kameran?

Mycket lägre spänningsfall och såna problem på tunnare kabel...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Med en kabel av bra kvalité och en extra jordfelsbrytare borde risken vara minimal för att något ska hända. Genomföringen genom dörren kvarstår ju. Men då har du (din elektriker måste jag nog inflika innan någon annan gör det) ju en orsak att montera ett uttag utomhus, alltid bra att ha.
manbe503

Inlägg av manbe503 »

Meduza skrev:Får jag föreslå att mata ut typ 48V och ha en DC-DC i lådan ner till 7V för kameran?

Mycket lägre spänningsfall och såna problem på tunnare kabel...
Sannolikt kommer inte min nuvarande kameratransformator att vara av tillräcklig kapacitet och jag behöver mata motstånd (till värmen) dessutom. En sådan lösning har jag därför redan övervägt.

Sannolikt krävs det en betydande värme för att kunna hålla kameran på en acceptabel temperatur i en något isolerad låda med minus 20 grader ute.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räkna på U-värdet hos isoleringen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en liknande lösning med en Canon 720 med CHDK som "fotofälla". Den har ett urtag för 3,15VDC nätadapter. Så jag byggde en kabel till den:

Bly-batteri 12V 7,2Ah -> nswitchad DC/DC step/down till 3,2VDC -> Kontakt till kameran.

nswitchad DC/DC step/down är ca 90% effektiv. http://www.ebay.co.uk/itm/LM2596-Step-D ... 3f0d061903

Problemet för mig är att kameran drar ca 4W och tömmer batteriet på en dag.
Får man lite halvt OT fråga vad det är du fotar med scriptet Fast Motion detection(?), är det övervakning eller ovanliga djur?
Din lösning är inte avsedd att fungera under längre tider antar jag?
Längre tid är ju frågan om hur mycket batterier man kan bära. Om kameran drar 5 Watt så är det ju bara att räkna ut hur länge ett bilbatteri räcker: 55Ah x 12Volt / 5Watt = 132timmar. Då ska man tänka på vad det väger att bära ett bilbatteri.

Ditt batteripack ger som bäst 4 timmar.

Om du nu har tillgång till 230volt så är det ju bara att punga ut med 130kr och köpa en nätadapter speciellt för den kameran: http://www.ebay.co.uk/itm/ACK-DC20-AC-A ... 1c17d095b6

Termostatbaserad värme blir ju lite lättare. Jordfelsbrytare och en extra glassäkring på 0,2A eller så, bör ju ge en viss trygghet.

Mitt första försök med Fast Motion detection var mer "detection" än "fast".

Rävmamma och två "valpar" letar efter två köttbullar:
Bild

För övrigt var detta helt onödigt. Köttbullar är som knark för en räv. Dom äter nästan ur handen på en.
Skriv svar