Mattork / Frystorkning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Mattork

Inlägg av 4kTRB »

Potatismos är ett tips. Och det kan toppas med makrill i tomatsås.
Risgrynsgröt ska vara bland det bästa man kan starta med som
frukost och det ska vara ris av typen 25min kok, inte snabbris.
Mixa i russin, torrmjölk, kanel och socker, och ni kommer känna
er pigga hela förmiddagen. Bättre än havregrynsgröt faktiskt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

labmaster: Mina skattepengar finns det inte kvar av till sånn lyx som hellikopter, skulle det tas av dem hade jag fått självdö... :)

icecap: helt missat, tur jag bara äter de största mcD burgarna, aldrig upplevt dem som varken sönderstekta eller torra.. Men det är ju lite samma koncept som jag försöker mig på, små bitar kött som torkas så tort det går utan att samtidigt bränna det.

danei: helt korrekt, det konceptet la jag ner ganska tidigt... Har man något liggande ööppet i en frys får man "frysskador" på det ganska snabbt, det som händer är väll just att det frystorkas..

4kTRB: pulvermosen är med :D, makrill i tomatsås faller ju på vikten, kan ju inte släpa runt på vätska...
Det blir havregrynsgröt till frukost, risgrynsgröt som ska kokas i 25 minuter kommer ju kräva massa bränsle. Sånt väger...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Bacon som körts på "ditt" vis låter som att det kan bli rätt goda snacks! Som baconchips liksom :)

Traditionellt frystorkad mat är rätt tråkigt, köpte några påsar när jag var på Kennedy Space Center i Cape Canaveral för 10-12 år sedan. Var tyvärr inte det minsta spännande, dock väldigt lätt...och det är väl just det som är poängen :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det ni proppat i er i civilisationen kan
ni leva på första veckan. Sedan så
kan ni plocka fram den feta maten.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om man skall vandra i fjällen är det inte så viktigt vad maten smakar bara den väger lite när man skall bära den och energirik när man skall äta den. Blåbärsopaa och fruktsoppa är ett måste att ha med sig om man vill ha lite smakupplevelse. Kexchoklad är också bra att ha med sig men den måste man spara till tredje dagen då man normalt suktar efter ett Sibylla Supermeal eller en Kebabtallrik. Detta mentala stadie dödar man lätt med en kexchoklad nämligen.

Men en sak som är helt säker är att maten som man äter i restaurangen vid Ritsems turisthotell smakar otroligt gott när man väl sitter där efter några tio mil i Sarek.

hm..., värst vad denna tråd blev intressant plötsligt. Det var nog en ganska bra rubrik trotts allt :o. Frystork kanske skulle kunna ha varit något vassare. Men det är ju klart, det är ju inte frysar som skall torkas.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Torr mat som inte är avsedd för friluftsliv är ju många gånger billigare. Pulvermos och pasta är ett bra exempel, det finns även en del pastasåser.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tänk på att fruktsoppa och sånt är mest nödvändigt om man
känner sig frusen. Det tar också en del tid att fixa i ordning.
Sån där snabboboy kan vara ett alternativ.
I stället för söta soppor kan man ha med chokladkakor vilket
ger mer per vikt. Gäller bara att vara diciplinerad så man inte
äter upp allt första dagarna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Provade nyligen själv att torka lövbiff efter torkad kött receptet i Friluftskokboken som Zeus länkade till. Efter 6 till 7 timmar i ugn på glänt blev det riktigt torkad. Dock gjorde jag det över natten så kortare tid hade kanske räckt till.

Har provat äpplen innan men det var svårt då allt klistrade sig fast på bakplåtspappret som jag använde. Får lista ut något annat sätt eller enbart hänga upp äpplen i tråd. Kom även på att jag torkat morötter i ugn på galler vilket även var riktigt smidigt.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jag torkar kött i en biltong-box (googla och du ska finna), en enkel plywoodlåda med en pc-fläkt och en 60W lampa.
Köttet gravas först i nitritsalt och kryddor (tex korriander) ca 12 timmar, detta drar ur en del vätska.
Sedan är det bara att hänga upp i lådan och vänta några dygn.
När det inte är kött i den så torkas kantareller, kryddor, grönsaker och frukt, fast dessa gravas naturligtvis inte.

Lådan står nu i tvättstugan där det även står en avfuktare, det snabbar upp det hela en del.

Att färdigfrystorkad mat (även pulvermat) är "neutral" i smaken beror troligen på att den ska "passa" alla och är förmodligen redan innan torkning/frystorkning ingen sensation i smaken.

Fördelen med att ha med sig "lösa" torkade ingridienser är att man kan variera sin mat under trippen.
En påse med plastburkar för film är ett utmärkt kryddförråd.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:mrgreen:
Borre

Re: Mattork / Frystorkning

Inlägg av Borre »

Det var någon fjällvandrare som pratade om just att torka egen mat i går på P1 runt 20:00 tiden. Hon torkade allt från grönsaker till spagetti och köttfärs(sås?) om jag hörde rätt, var inte så aktiv i lyssnandet, hade nog något tips här och där så det kanske kan vara intressant att höra för dig.
cinc

Inlägg av cinc »

Grönsaker och rotsaker som skall torkas i torkapparat eller varmluftsugn bör förvällas innan torkning.
Annars börjar dom mögla och ha sig.
Oron för magsjuka vid egenhändig torkning är helt obefogat så länge man sköter hygienen när man håller på tycker jag.

Det är nog större risk för problem om man slarvar med handhygienen efter man har uträttat sin naturbehov.
Eller slarvar med disken för den delen....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag doppade morötterna i 70º C mättat salt vatten, det blir väl någon slags osmos där vattnet även tränger ut. Angående hygien undrar jag hur magen klarade av lumpen. När det var stressigt torkade man av skeden mot byxerna som fick en hemsk lukt när det var sommar. Vad jag vill minnas var jag inte dålig i magen :).
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Tecno, det är en variant.
Jag snickrade min så att locket är upptill. Sedan Ligger det sex rostfria stänger från Ikea på tvären.
Krokarna är också från Ikea. Sedan har jag insektnät på både in och utblås. Fäkten sitter på luftintaget och lampan precis innanför.

De kommersiella torkarna, som jag har tittat på, har oftast en bottenenhet med värmeelement och en fläkt. Ollorna (torklådorna) staplas sedan ovanpå. Tempraturen går att reglera på dessa ca 30-60 grader.

I biltonglådan så ligger temperaturen på ca30 grader, beroende på hur stark lampa jag har i och rummets temperatur.

Jag tittade på programmet "Hållbar Mat" med Camilla Plum, hon hade ombyggda garderober och byråer för torkning. Det ena tom med en hyffsat stor värmefläkt. SVT-play har inte dessa program men däremot den danska motsvarigheten. Det är lite tråkigt när man blir sugen på Biltong och pilsner till helgen och lådan är upptagen av tex örter, visst går det att bygga en till men jag tycker inte lådan är helt optimal för grönt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi överlevde, maten blev super, och i Nikka hittade jag "Friluftsmat" av Anita Forssell, rekomenderas starkt.
Skriv svar