Gammal dvd-spelare på steroider

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Gammal dvd-spelare på steroider

Inlägg av hanzibal »

Xbmc live kallar de det, du kan provköra direkt från bootbar usb-pinne. Nvidia-kort funkar helt klart bäst, visst det är Linux i botten men utan massa störande och, i sammanhanget, faktiskt ovidkommande interrupter om ditten och datten stup i kvarten.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Ah live-skivan såklart :oops:
Jag provkörde den först men saknade en massa saker så det blev ubuntu istället :)
Jag kan rekommendera Logitec DiNovo mini om man vill ha trådlöst litet tangentbord. Kör mest med fjärr men det är smidigt med tangentbord när man söker på youtube mm
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Körde DiNovo ett tag men i mitt fall strulade det en del så i praktiken funkade det inte (för mig och min situation) men i övrigt är det ett förträffligt tgb.

Har du testat Logitechs app för ifån med liten servermjukvara? När jag testade fanns det bara för pc och ifån men idag kanske även för Linux och Android? Tyckte det funkade rätt bra faktiskt och har man redan en äppellur så innebär det ingen merkostnad alls. Minns inte namnet just nu men tror det var något i stil med "air mouse" eller dylikt.

EDIT: Varför kan man inte bara knappa rätt direkt? Antar att det har ngt med ögats "upplösning" att göra, fixar sig nog alltså när alla prylar har sk "retina skärm", dvs upplösning i klass med vad ögat fixar. Vad jag förstår är väl ögat (liksom mycket (allt?) annat i naturen) analogt men medvetandet har nog sina fläckar kan jag tro.

EDIT-2: Fanns (fortfarande?) typos även ovan och uppenbarligen har jag ingen retinaskärm (ifån 3gs har ju sällan det) eller så ser jag i EGA :-)

EDIT-3: Skall vi köra en omröstning på 2:an? Eh, nä, trodde inte det men vi röstar gärna i de val som bereds oss, practically the same thing :-)

EDIT-4: Ah vad f-n, nu får jag nog snart knyta mig, sitter dock och lyssnar på min egen d-klass (annan tråd) och det låter faktiskt riktigt bra, åtminstone i mina gamla öron - så det blir svårt att ge upp. Har jag rättat alla typos nu månne?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Ja precis det var vad jag menade, men ibland när man sitter och skriver kan det bli lite fel. Allt i Linux som körs i "fönster" är skal, så XBMC blir till ett eget os - ja det tycker jag i alla fall.

/Ted
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

mindbraker20 skrev:Ja precis det var vad jag menade, men ibland när man sitter och skriver kan det bli lite fel. Allt i Linux som körs i "fönster" är skal, så XBMC blir till ett eget os - ja det tycker jag i alla fall.

/Ted
Osäker på om det är mitt inlägg du besvarar här men i så fall förstår jag inte helt vad du syftar på.

Ber förresten om ursäkt för allt off-topic-tjafs från mig igår, jag var väldigt trött efter en tuff och lång arbetsdag och ibland blir jag rätt tramsig i sådana lägen.

I vilket fall som helst så har jag bråttats ett tag med att kunna interfacea med den befintliga DVD-driven men kom nu på en bättre lösning. Har en gammal slimline DVD-drive liggande från en slaktad laptop så jag opererar in den istället då den har en väldokumenterad PATA-kontakt (IDE) om än en minivariant som är typiska för laptops. Finns dock en lämplig adapter på Kjell och av en slump råkar ha en sådan liggande också.

Detta får också den positiva bieffekten att det blir mer plats i lådan!

Jag kör med mini ITX-kort från VIA modell EPIA MS10000E som är rätt kompetent:

http://www.via.com.tw/download/mainboar ... S_V110.pdf

Har testkört kortet med XP och det funkar riktigt bra med VIAs egna drivisar. Då kortet har mpeg2 i hårdvara flyter bilden fint på DVD i 1280x1024 (VGA) och CPUn belastas bara till 57% eftersom jag dessutom skickar ut ljudet oavkodat digitalt (s/p dif) direkt till Onkan.

Köpte ett billigt NVIDIA-kort med DVI-D-utgång (samma bild som med HDMI) på Kjell som tyvärr har fläkt men vad fint det går även i 1080p 50Hz. Skulle vilja ha ett utan fläkt men börjar bli svårt att få tag på NVIDIA-kort med PCI-buss, särskilt då fläktlösa. Någon som vet något ställe eller har ett liggande jag kan få köpa?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Själv låter jag burken skala ner allt till 700-nånting x 500-nånting som är max för min gamla CRT :)
Jag har ett gammalt Geforce 4 MX440 från forntiden som har kondensatorpest, det positiva är att det är PCI och fläktlöst, intresserad? :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Om kortet fixar full hd och ej kräver fläkt så gärna, säg vad du vill ha för det bara, om du nu verkligen vill göra dig av med en sådan raritet, vill säga.

Skulle också behöva en pci-vinkel 90grd om sådan finnes?

Möjligen ännu hellre en med flexibel koppling, men nu drömmer jag nog...

Det där med dvd-liraren alltså, ibland ser man verkligen inte skogen för alla träd :-)
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Jo jag svarade på det om live skiva du vet.

Är ditt moderkort fläkt lös, jag har ett sådant också men märkte efter att ha satt på skalet att det blev för varmt så jag blev ändå tvungen att installera en fläkt. Tänkte bara kanske att du ville veta det. Tanke på att du funderar på att sätta in ett grafikkort som utvecklar mycket värme utan fläkt. Som antagligen är tillverkad för väl ventilerad lådor.

/Ted
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, då förstår jag, tack för tipset. Det är ju trångt i lådan så det får nog bli en fläkt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

hanzibal skrev:Förresten, någon som har pinout eller motsvarande för en Fuss 9815 som sitter i denna dvd-kärra?

Misstänker att det faktiskt är IDE eller variant på, har bara hittat en fransk "blocket"-annons utan direkt info alls, står i princip bara att det är en dvd-tröska:

http://www.buyland.fr/store/product_inf ... ts_id=1646
Om det är en 40-pol "IDE"-flatkabelkontakt och dessutom en vanlig fyrapolig "hårddisk/dvd"-strömkontakt så är det med 99% sannolikhet DVD. Provkör läsaren med nån gammal PC som inte gör så mycket ifall den går sönder. Ifall den funkar är den IDE, ifall den inte funkar så spelar det ju ändå ingen roll ifall läsaren gick sönder eftersom du ändå inte skulle haft nån nytta av den. Jag har provkört dvd-mekaniken ur en (trasig) dvd-spelare jag fick, det var vanlig IDE, man får styra eject via datorns mjukvara, i övrigt funkar den som vilken DVD-rom som helst. Jag tror inte det var samma modell dock...

Jag gissar för övrigt att -25V kan ha med lådans display att göra. Det kan vara läge att följa matningsspänningarna på kortet du kastat ut, från nätagg till displaykort, och googla på de kretsar som sitter på display/frontpanelkortet. Med lite tur kan du klura ut hur man får igång displayen, det ger ju bygget ett klart proffsigare intryck...

P.S. jag skulle nog vara lite rädd för att ta +5V och +12V från orginalnätagget och montera in ett annat för 3.3V. Det kanske är otrevligt för moderkortet ifall bara vissa spänningar är igång. Det här är å andra sidan bara en gissning från min sida, nån annan kanske vet bättre?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för svar, jag har inte hunnit med mecka så mycket med
detta som jag hade önskat, skyller på det fina vädret i Skåne...

Har dock övergett bef dvd-drive till förmån för billga beg slim-DVD-drives från laptops som
är enklare att få igång. En idé vore att sätta i system att bygga om
gamla. dvd-spelare och då vore det nog mödan värt att återanvända bef drive.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

förmodligen är de dyrare att ta fram ett breakout kort till den dvd:n än att stoppa i en slimline eller en 5,25"!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Typ :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ang display.. mät!

Datablad kan vara knepigt att få tag på och tolka.

Vad är det för gränssnitt på den inbyggda DVD-läsaren egentligen?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kollade närmare på Fuss 9815 och mins nu att jag har varit ikontakt med den dvd-enheten förut, har själv byggt om en sån där dvd-spelare för massa år sen och vill minnas att all styrelektronik för dvd-enheten sitter på moderkortet till dvd-spelaren!

Spana in skarvningen av transformatorn till atx-nätagget, vadfasen pyssla man med, hur orka man.... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar