5 W Rörförstärkare
- Klas-Kenny
Re: 5 W Rörförstärkare
Jag instämmer med föregående talare!
Med en sån blir hålet dessutom redan gradat

Den kostar visserligen ett par hundra spänn, men är man rädd om den ångrar man sig aldrig
... en MadAmp ... skulle man kanske klämma ihop som hemmastärk.
Med en sån blir hålet dessutom redan gradat

Den kostar visserligen ett par hundra spänn, men är man rädd om den ångrar man sig aldrig

Gjorde småhål och filade sen upp det. Funkade finfint. Hade ju bara tre 22mm-hål att göra så köpa nya prylar till det kändes lite väl overkill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den där är nog ett av de bättre köpen jag gjort, de är för jäkla bra!Folxam skrev:Jag instämmer med föregående talare!
Med en sån blir hålet dessutom redan gradat![]()
Nästan klar med hålen. Det var lättare än jag trodde att borra och fila i metall, men jäklar vad verktyg jag märker att jag saknar. Nu önskar jag bara att grannen kunde kasta in handduken så vi kan slå hål i väggen och ta över den lägenheten, för att bära upp grejerna på vinden varje gång jag vill borra och fila kommer jag nog tröttna på. Avundsjuk på er med hobbyrum och verkstäder.
En nybörjarfråga:
Ska sladdar till nätuttaget lödas eller skruvas fast? Är bara van vid lampsladdar och de skruvas ju fast, så jag blir lite nojig att 230 V smälter lödningen.
Ska sladdar till nätuttaget lödas eller skruvas fast? Är bara van vid lampsladdar och de skruvas ju fast, så jag blir lite nojig att 230 V smälter lödningen.
att de smälter i lödningen är ingen risk om lödningen är bra, tänk på att typ alla elektronikprylar du har har lödda 230V-kablar i sej 

OK. Då kör jag på. Nu är iaf trafos, socklar, och kretskort monterade. Nästa steg är att börja dra sladdar. Ser fram emot det.
Tack. Och, just det. Råkade göra hålet till standby-knappen för stort å den sitter inte fast helt utan kan ruckas lite på. Den är av "snap-on"-modell. Hur får jag den att sitta bättre? Minska hålet på nåt sätt? Vill ju inte behöva limma fast den för att den ska sitta ordentligt.
Snyggt!
Jag vet inte om det egentligen är bra eller inte, men när jag löder på sånadär 230V-kontakter för något som ska vara permanent så brukar jag försöka trä den skalade ledningen genom det lilla hålet i kabelskospaden och gärna linda den runt spaden, så att den i stort sett sitter fast redan före lödning. Nån som har bättre koll får gärna säga nåt om vad som är bra/dåligt för 230V-anslutningar. Min tanke är att om något smälter så är risken klart lägre att fas/nolla lossnar och lägger sig mot skalet och gör det strömförande ifall man inte har skyddsjord ansluten.
Jag vet inte om det egentligen är bra eller inte, men när jag löder på sånadär 230V-kontakter för något som ska vara permanent så brukar jag försöka trä den skalade ledningen genom det lilla hålet i kabelskospaden och gärna linda den runt spaden, så att den i stort sett sitter fast redan före lödning. Nån som har bättre koll får gärna säga nåt om vad som är bra/dåligt för 230V-anslutningar. Min tanke är att om något smälter så är risken klart lägre att fas/nolla lossnar och lägger sig mot skalet och gör det strömförande ifall man inte har skyddsjord ansluten.
Trä genom hålet är säkert OK, men jag skulle nog inte tvinna den runt.. Om man vill ha loss den någon gång 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: