Bil batterin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Lundsten skrev:men generatorn ska väl inte kunna överbelastas lr?
Generatorn kan ge maxström utan att överbelastas, laddningsreläet har endast till funktion att magnetisera generatorn.
Det som blir mest överbelastat är remmen till generatorn.
Tyvärr så är en del billiga regulatorer inte tillräckligt kraftiga för att jobba hela tiden vilket kan orsaka att dom lägger av, alternativet är att alltid köpa orignal och rätt modell till generatorn, jag har inte betalt för att skriva detta utan bara av egen erfarenhet som bilelektriker.
Litet tillägg: Mest erfaren från Bosch generator.
Köp en billig och ha en i reserv om den lägger av är väl en lösning.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

ja låter som det blir ett relä med fördröjning på tex av en 555a.. tackar för alla bra svar.. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tusse; du har helt rätt, det är absolut inte något problem med kabelresistans, det gör bara att det bakre batteriet inte laddas lika snabbt som det ordinarie. Det skonar samtidigt generatorn om det bakre batteriet skulle vara kraftigt urladdat. En sak att tänka på är att om bakre batteriet är inkopplat (relä dragit/klibbat) när man startar så kan kabeln bli varm (brinna upp) speciellt om bilens ordinarie batteri av någon anledning skulle vara urladdat eller svagt. 8)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Andy: Men om reläet har klibbat ihop innebär ju det att det är samma spänning på det främre batteriet som på det bakre och då borde det inte bli så farligt hög ström.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det beror ju på om batteriet i bilen är som det skall. Spänningen kan ju vara hög men ändåså kan det inte lämna någon större ström, det kommer ju leda till värme i kabeln till vagnen.

En säkring på den kabeln är nog att rekomendera.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

En diod mellan pluspolerna är en lösning med den ger också ett spänningsfall eller en säkrin som begränsar möjligheten till brand. Det bästa är att använda batterikablar av en grovlek som klarar ett kort uttag på en 300A, det är vad en startmotor drar vid full belastning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Runt 30mm² mao. :)
Bonzo

Inlägg av Bonzo »

Hej,
Det verkar vara ett trevligt forum det här. Vad jag ville fråga om är ifall någon säkert vet ifall man kan koppla in hur många urladdade batterier som helst med resistansen "0" i kablarna till en bilväxelströmsgenerator. Och om den tillockmed går att kortsluta?

Vill också passa på att påminna om att då man startar bilen så sjunker spänningen till 6, 7 volt så de urladdade batterierna kommer också att hjälpa till. På båtar brukar man ha relä enligt http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html
för att inte ladda ur startbatteriet av misstag.
Senast redigerad av Bonzo 28 april 2005, 07:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst kan man kortsluta den! Frågan är om den mår bra av det.....

Skämt åsido. En bilgenerator kan inte alstra mer magnetism än max. Detta begränser även strömmen den kan alstra så den är automatisk strömbegränsande.

Men energin tillverkas likt förbannat om man kortsluter den och den kan ju inte komma ur generatorn (0V = 0A = 0W) så generatorn blir ordentligt varm. Hur varm och hur länge den håller till det kan jag inte svara på men jag skulle inte ge den många minuter med total kortis........

Sen kan det ju vara att regulatorn har en temperaturvakt inbyggd och då reglerar den ju ner (förhoppningsvis).
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Det lär nog vara dioderna i generatorn som går först, har du gått om dioder så är det bara att provbelasta.
Senast redigerad av tusse 28 april 2005, 10:39:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björn;

Batterier i olika stadier av sin livscykel har olika innre resistans och kan därför ha i stort sett samma spänning trots att laddningsgraden varierar kraftigt! Ohms lag och lite elektrokemi.
Bonzo

Inlägg av Bonzo »

Dioderna är inplastade i generatorn och dyra att byta. Frågan är:
Då man konstruerat generatorn så att den tål urladdade batterier på upp till 200Ah den då också automatiskt kommer att klara urladdade på 4000Ah och mer.

Temperaturvakten är väl till för att generatorn inte ska gå sönder ifall att inte kylningen fungerar och hinner nog knappast reagera vid en kortis. Alla generatorer har inte temperaturvakt heller. En strömbegränsning som på en spänningsstabbilisator skulle skydda generatorn men det kanske inte behövs detta är min fråga.

Jag vet att det på en så kallad dynastart (kombinerad startmotor och generator som brukar finnas i utombordsmotorer) inte går att ansluta för många batteri Ah .

I mitt första inlägg skulle det natrligtvis vara att de urladdade batterierna hjälper till eftersom spänningen sjunker sjunker långt under den nivå där ett batteri kommer att vara överurladdat och därför gå sönder.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag vill nog påstå att generatorn tål hur stora batterier som helst. Kan generatorn ladda 45A så gör den det oavsett hur många batterier som tar emot. Enda skillnaden för generatorns del är att den får leverera maxström längre ju större batteripolen är.

En liten lustig detalj på båtar är att man först brukar ladda upp förbrukningsbatterierna och först när dessa nått en viss spänning kopplas startbatteriet in för laddning. Vid först tanken så känns det lite bakvänt...

Leif...
Bonzo

Inlägg av Bonzo »

Gimbal, skulle du vilja påstå att man kan kortsluta generatorerna också? Det sättet att ladda båtbatterier har jag inte hört talas om. Vilka gör så?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nja kortsluta vågar jag inte säga något om, det ingår liksom inte i deras uppgift.

Minns inte vad batteriavskiljaren jag använder heter, men det är ganska logiskt vid närmare eftertanke. Även om det som sagt rent instinktivt känns bakvänt.

Startbatteriet (s.b) är normalt sett fullt eller nästintill fullt, förbrukarbatterierna (f.b) däremot kan vara ganska urladdade efter ett par dagars stillaliggande. Det rätta då är att först fylla upp f.b till en skaplig nivå och sedan koppla in s.b. Potentialskillnaden blir då ganska liten när de kopplas ihop.

Om du däremot fyller upp s.b och sedan kopplar in ett ofta betydligt större (tomt/halvtomt) f.b så lär det bli en rejäl ström från s.b. över till f.b. Du kan alltså efter en stunds laddande ha ett sämre s.b än du hade från början, inte så bra.
Skriv svar