Depron-Plan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Depron-Plan

Inlägg av hubben »

Ang. motorn - den ska se ut sådär. Du fäster motorn i fläkten och sen fäster du fläkten i planet. 100 korrekt mao. ;-)

http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=7380
Den modulen. 1,8km är hörsägen, det är inget jag har testat själv. ;-)

Du kan alltså välja vilka kanaler trainern ska ta över. Sen måste man göra en fulkoppling för att få strömmatning till headtrackern, men om du vill bygga lika och inte orkar tänka ut hur själv kan jag rita ett litet schema. ;-)
Har dessutom lött om ladd-kontakten på radion (kör med lipo, kan ändå inte ladda i radion) så att jag får ut 12v där. Dessa 12v använder jag till att driva videomottagaren som jag monterat på basidan av radion. Helt plötsligt har man en komplett FPV station som man enkelt håller i handen. ;-)

Ang laddare så är denna svårslagen:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=11060
Vet ett par gubar som använder den och inte hört några klagomål så länge. Själv kör jag en
http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=11 ... ctID=10259 med ett 1kW nätagg. Smidigt när man vill ladda 12s setuperna till denna. ;-)

Bild
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Jag vill gärna köpa så mycket som möjligt från Hobbyking när jag ändå gör en beställning. Så om den laddaren som Hubben tipsar om funkar fint så kör jag på den. (inte det kärnkraftverket till laddare som han själv använder :D )

Denna motorn blir lite väl eller ? http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=11161
Tänkte om jag gör planet lite större än den jag skar ut nu.

Hur stort batteri behöver jag sedan då ? Jag har själv ingen aning då jag aldrig pysslat med borstlösa motorer innan. Så det är därför jag är lite tjatig :wink:

Jag har inte heller helt koll på detta med V-tailmix. Hur blir det med den funktionen om jag köper den där billiga radion sålänge ?
ESC och servon räcker till ? Tänkte beställa grejerna imorgon =)

//Kim
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du ska inte ha V-tailmix, du ska ha deltamix. V-tail mixar sidoroder med höjdroder, Deltamix mixar höjdroder och skevroder.

Men det är väl en computerradio du ska köpa? Då programmeras det i den.

Motorn tycker jag ser väldigt stor ut. (specifikationerna, alltså)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Den radio jag länkade till tidigare (den jag köpt) har möjlighet att göra tre mixar. Hur man gör en deltamix vet jag inte. Själv använder jag bara en till mitt plan. Skevrodret mixar jag till två kanaler där en är "reversed" eftersom servona är monterade spegelvänt.
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Men då kör jag på den första motorn jag länkade till. Sen är frågan bara hur stort batteri jag behöver till den ?

Vad gäller radio så får jag väl ta denna http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=10186 då även den som du LHelge länkade till var slut.

//Kim
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ang. motorn - den ska se ut sådär.

Ok missade totalt att motorn skulle vara motorn i ducted fan enheten. :roll: Fattade ducted fan länken som en komplett enhet med motor när jag tittade som snabbast och att han tänkte använda antingen den eller motorn och en propeller så jag fick bara inte ihop hur han då skulle montera motorn så konstig som den såg ut men nu faller ju förstås alla bitar på plats. :)

Den där modulen hittade jag då inte när jag sökte men den ser onekligen riktigt intressant ut och speciellt till det priset, tackar för det. :) Nej du behöver inte rita ett schema har en stark känsla av att det inte är så speciellt avancerat. :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Den radion är exakt samma som KDS-radion jag har. Riktigt fin radio, lite småknepig att programmera dock innan man förstått hur det fungerar. Du får upp en massa

Kod: Markera allt

d=A
i displayen, och då gäller det att veta vad d står för.. Det ska finnas manual att ladda ner från KDS, men generellt är kineser inte så bra på att dokumentera...
Den radion ska ha både delta- och v-tail mix. Klart skön kvalitetskänsla på grejjerna, dock ska du vara medveten om att du köper en v2 radio som BARA passar med v2 mottagare. Jag har en v1 radio, den går det inte längre att få tag till mottagare till. Det finns 6ch v1, 6ch v2, 7ch v1, 7ch v2 och ingen mottagare passar mellan modellerna. Superkorkat! Du har 5 modellminnen i radion, dvs du kan ha 5 mottagare i olika modeller och bara växla mellan. Då hänger alla inställningar med. Men kan man inte få tag i mottagare är ju det värdelöst. ;-)

3s acc ska du köra. Sen hur stor beror lite på hur tungt planet blir och hur mycket ström du behöver. Runt 1000mAh skulle jag gissa, typ 850-1100 kanske. Kolla LHelges plan, han kör ju ungefär lika kraftig setup... Själv kör jag 2200mAh accar i samma typ av plan som LHelge gör, men det beror bara på att jag redan hade en massa såna batterier.
Tror på den första motorn.

@Henry: Det är så lätt att till och med jag klarade av det. ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har ett 2200 mAh på väg med posten från kina också, så vi får se vilket som passar bäst.
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Tack för all hjälp. Tror jag är redo att göra en beställning imorgon =) Så nu gäller det bara att hitta depron någonstans här i närheten :shock:

//Kim
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Kul, vi vill se bilder på projektet sen. ;-)
Skriv svar