Ta bort rost utan att slipa?
Re: Ta bort rost utan att slipa?
beror faktiskt på vad det är för ytbahandling, blånering är en förädlad rost som faktiskt fungerar att putsa på om det inte blivit mer än lite ytrost
Om min rostätare faktiskt gör ytan blåsvart så är det ju kanske fixat ändå.
Faen vad sugen jag blir på att testa, kanske hinner till labbet en sväng i kväll!
Faen vad sugen jag blir på att testa, kanske hinner till labbet en sväng i kväll!
Jag använder en färdigblandad rostlösare från Beto, i huvudsak innehåller den fosforsyra. Ligger det tillräckligt länge så blir det en blåsvart yta på det. Lite jobbigt ibland när man glömt bort något och det blir värre än det var innan.
Fast för dig är det ju som sagt bara bra.
Denna blåsvarta yta skall alltså vara bra eller? Då kandket det är onödigt att putsa bort den

Denna blåsvarta yta skall alltså vara bra eller? Då kandket det är onödigt att putsa bort den

Om rosten är riktigt elak så kanske jag kan putsa bort den med 1000-papper eller stålull och sen svärta ytan igen med rostlösare/fosforsyra.
Grym, finns det några fler vapen-tips för att färga in stål/järn så det blir svart, det finns ju några hundra års erfarenhet så att säga!
Grym, finns det några fler vapen-tips för att färga in stål/järn så det blir svart, det finns ju några hundra års erfarenhet så att säga!
Jepp! Jag fick igång scannersystemet otroligt nog och nu håller jag på att rostrensa solenoiderna! Jag tackar så oerhört mycket för dessa grejer, rena drömmen för en oldschool-laserist som jag.
Du har oändligt med komponenter innestående hos mig nu, bara hör av dig om du behöver nåt!
Nästa projekt blir abstract-generatorn (den med keyboardet!)
Du har oändligt med komponenter innestående hos mig nu, bara hör av dig om du behöver nåt!

Nästa projekt blir abstract-generatorn (den med keyboardet!)
Åfan, kul att det verkar funka!
Jag hyr en sån här och kommer förbi nån dag: Hehe
Ska bli kul och se ifall du får igång abstract-prylen!

Jag hyr en sån här och kommer förbi nån dag: Hehe

Ska bli kul och se ifall du får igång abstract-prylen!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Walle: skulle vara skönt att bli av med lite skit ibland men det där är att ta i! 
Jag testade fosforsyra idag och både rost och svartfärgning försvann i ett nafs så det var inte det jag sökte.
Bäst funkade det på fjädrar, fjäderstålet blev skinande rent och jag tror inte dom var svarta från början så det gjorde inget.
Svarta insexskruv blev grå, ca 50% av färgen försvann.
Jag har lagt några riktigt äckel-rostiga skruvar i resterande syra över natten, ska bli skoj att se vad som är kvar!
Nu ska jag testa citronsyra.
Sen har jag även börjat kolla på blånering mha. ammoniumnitrat (konstgödsel, handvärmare), destillerat vatten (torktumlaren) och natriumhydroxid (propplösare). Bildar dock en hel del ammoniak så man får vara utomhus.
kemi är skoj, har inte gjort nåt ordentligt kemiskt förutom etsning sen jag gick i 9:an!

Jag testade fosforsyra idag och både rost och svartfärgning försvann i ett nafs så det var inte det jag sökte.
Bäst funkade det på fjädrar, fjäderstålet blev skinande rent och jag tror inte dom var svarta från början så det gjorde inget.
Svarta insexskruv blev grå, ca 50% av färgen försvann.
Jag har lagt några riktigt äckel-rostiga skruvar i resterande syra över natten, ska bli skoj att se vad som är kvar!
Nu ska jag testa citronsyra.
Sen har jag även börjat kolla på blånering mha. ammoniumnitrat (konstgödsel, handvärmare), destillerat vatten (torktumlaren) och natriumhydroxid (propplösare). Bildar dock en hel del ammoniak så man får vara utomhus.
kemi är skoj, har inte gjort nåt ordentligt kemiskt förutom etsning sen jag gick i 9:an!
> Jag har lagt några riktigt äckel-rostiga skruvar i resterande syra över natten, ska bli skoj att se vad som är kvar!
Jag vet inte vad du har för koncentration på din fosforsyra, men jag har blivit lika besviken varje gång.
> Jag testade fosforsyra idag och både rost och svartfärgning försvann i ett nafs så det var inte det jag sökte.
Om du låter den ligga i lagom länge kommer den troligtvis bli blank och fin, låter du den ligga ett tag till så tappar den sin fina färg och blir istället svart. Låter du den ligga riktigt länge så bildas ett par milimeter tjockt lager i princip, jag tror dock man måste lösa upp rätt mycket rost först för att det ska bildas ett tjockt lager.
Jag vet inte vad du har för koncentration på din fosforsyra, men jag har blivit lika besviken varje gång.
> Jag testade fosforsyra idag och både rost och svartfärgning försvann i ett nafs så det var inte det jag sökte.
Om du låter den ligga i lagom länge kommer den troligtvis bli blank och fin, låter du den ligga ett tag till så tappar den sin fina färg och blir istället svart. Låter du den ligga riktigt länge så bildas ett par milimeter tjockt lager i princip, jag tror dock man måste lösa upp rätt mycket rost först för att det ska bildas ett tjockt lager.
Ah, på det viset!
Fosforsyran jag har är 45%.
5ml citronsyra i 1 dl kokande vatten tog bort den svarta "färgen" (mer troligt oxidering av nåt slag?) på kanske 3 sekunder! Det riktigt bubblade av den!
...men vaffaan!
Jag får testa att ha sakerna i ett tag och i värsta fall blånera igen. Läste att linolja + gasolbrännare ska funka också men att det ser mer antikbehandlat/patinerat ut så.
Fosforsyran jag har är 45%.
5ml citronsyra i 1 dl kokande vatten tog bort den svarta "färgen" (mer troligt oxidering av nåt slag?) på kanske 3 sekunder! Det riktigt bubblade av den!
...men vaffaan!

Jag får testa att ha sakerna i ett tag och i värsta fall blånera igen. Läste att linolja + gasolbrännare ska funka också men att det ser mer antikbehandlat/patinerat ut så.
det finns en hel del om det
gå till robsoft forumet och sök på blånering
det finns även kallblånering på flaska, men i stort sett så är det uselt
allt beror ju även på vilka kriterier du har ?
vilken miljö det ska vara i och kanske vilka optiska egenskaper
gå till robsoft forumet och sök på blånering
det finns även kallblånering på flaska, men i stort sett så är det uselt
allt beror ju även på vilka kriterier du har ?
vilken miljö det ska vara i och kanske vilka optiska egenskaper

Det ska vara i en torr och fin inomhusmiljö men det är ju alltid kul att göra saker ordentligt! 
Här är en jämförande bild efter 15 minuter i citronsyrabadet.
Jag testade med lite scotchbrite efter för att se om mer gick bort då men det blev bara lite repigt och ingen förbättring så jag skippar det nästa gång.

Här är en jämförande bild efter 15 minuter i citronsyrabadet.
Jag testade med lite scotchbrite efter för att se om mer gick bort då men det blev bara lite repigt och ingen förbättring så jag skippar det nästa gång.
Testade att låta några grejor ligga i citronsyra och några andra i fosforsyra över natten och det blev lite olika resultat.
Båda blev väldigt rostfria så att säga men i citronsyra så blev skruvarna ljust svart-grå vilket inte de avlånga bitarna blev, olika legeringar antar jag.
I fosforsyran blev allt en mörkare svart-grå ton.
Har lagt i fler saker i lite utspädd fosforsyra för ett 24h test!
Båda blev väldigt rostfria så att säga men i citronsyra så blev skruvarna ljust svart-grå vilket inte de avlånga bitarna blev, olika legeringar antar jag.
I fosforsyran blev allt en mörkare svart-grå ton.
Har lagt i fler saker i lite utspädd fosforsyra för ett 24h test!
Walle: Det är ju min tråd så jag får vara lite OT, jag fick igång scannersystemet med min lilla fina Spectra-Physics Cyan 488nm laser:
Nu med rostbefriade skruvar!
Nu med rostbefriade skruvar!
Fan vad nice! Kände på mig att det var en smart idé att ge prylarna vidare! 
Det är alltså styrkorten som satt i du kör med? Hittade du specifikationer eller behövdes det inte?

Det är alltså styrkorten som satt i du kör med? Hittade du specifikationer eller behövdes det inte?