Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StigH

Re: Rykande panna stör grannen, goda ideer..tack.

Inlägg av StigH »

Reglerna är inte sådana.
Efter två anmälningar/klagomål så kan man bli förbjuden att använda ved...
Då blir alternativet elpatronen, (som ers för 30kbm ved..)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Här där vi bor så får man inte ens ha vedpanna såvitt jag förstått. Det är bara tillåtet att "trivselelda". Kommunen har flera gånger delat ut information i området efter klagomål på röklukt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Men håller man sig till torr ved är röken oftast inte några som helst problem. Det plus en sotad panna så ryker de jäkla inte mycke.

Sedan i värsta fall så får man fixa lite bättre drag i pannan så man får upp tillräklig förbränning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att det mer eller mindre räknas som en sanitär olägenhet bara det LUKTAR rök.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag vet inte vilka regler som gäller, men om jag var dig så skulle jag gå över till grannarna och prata med dem. Berätta vad du gjort hittills, för att få bort röken, och varför du vill elda ved. För jag tror att det är en rätt smal sak att få stopp på ert eldande, om det vill.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

typ k med extra ytterhölje i rostfritt

med en op så kan du få en spänningsförstärkning som gör att du både kan visa temperaturen och styra något

vad skall du styra och hur ser det ut? bild

kollar man ebay så brukar det dyka upp 0-10v linjär eller vrid motorer för vvs, som går att mackla dit lätt, tror jag då bild saknas :wink:
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Är inte den som gnäller på andra men ibland får man lust, det finns många som inte kan elda...i med glest i uppstart och öppna spjäll..så slipper du klagandet
StigH

Inlägg av StigH »

Tack för förslagen.
Tror jag har ett direktvisande instrument för termoelement (20-1200grader) nånstans, som blir alt 1. Termoelementet borras in i rökröret och skyddas av ett rostfritt rör
Som alt 2 blir det nåt elektroniskt och ett billigare instrument.
(Ska kolla ebay.. tack)
Till detta kommer, om jag orkar, en enkel (motorfjärr)styrning av draget så jag kan övervaka och styra förbränningen.
För de som inte läst startinlägget så är det en miljöpanna med sugande fläkt (100W) så draget "is not a matter", det är att veden är av samma kvalitet hela tiden och att draget anpassas efter den. Sotaren kommer regelbundet och gör jobbet bra. Jag brukar själv däremellan rensa rören i pannan..
Ett "inlägg" med varierande vedkvalitet grov/fin ved är svåreldad och måste starkt övervakas första timmen innan förbränningen stabiliseras..
Jag får ta den tiden och mer än skärpa mig helt enkelt på alla punkter, vare sig jag vill eller inte och granska varenda vedträ ang ev fukt..
När det i vinter var som kallast 27-28 minus, var det absolut ingen rök för då skulle pannan försörja både huset och fylla vattentankarna (1.5kbm) med värme. och varmvatten. Det blev då en glödbädd som mha rätt drag fungerade helt korrekt och stabilt.
Problemet är, uppstarten innan full röktemp uppnås och de tillfällen då nåt vedträ fastnar och rökgastempen går under 200gr, i övrigt är det ok.
Kanske t o m ett ljudligt larm om temp går under 20gr??
Jag måste göra allt upptänkligt, innan jag får däcken sönderskurna!
Lagen är idag sådan att man endast får nyinstallera miljöpannor som arbetar mot tank. Då kan pannan hela tiden gå på fullvarv (=optimalt) med en del värme för direktanvändning och överskottet till tankarna.
I gamla tider ströp man draget om pannan "gav för mycket" och det blev för varmt inomhus, sk pyreldning både ineffektivt och smutstigt.

PS Vi har redan sett det finns många trevliga hus ute på landet med mycket utrymme..
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Jag hade en släkting som löste liknande problem med en skorstensmonterad sugande
fläkt som gav ett j.vla drag. Tyvärr var ju det ingen lösning i ditt fall. Jag tycker du har
visat på stort tålamod och lyhördhet för att verkligen försöka lösa problemet och jag
hoppas du lyckas. Problemet är nog till en del omgivningen som flera redan nämnt.
Jag har själv bekanta på en lika inavlad ort och varit där otaliga gånger så jag vet vad
du upplever. Vid ett bröllopp en gång så tog en bonde mig avsides och frågade om jag
hade reagerat på en viss avighet mot min ringa och ödmjuka person. Han hade flyttat
dit för trettio år sedan och var ännu inte helt accepterad! Då kom han ändå från samma
landskap! Jag hade ju även det ultimata handikappet att vara från Tokholm.
Nu är det röken, nästa gång kommer det vara något annat! Skriv på forumet och berätta
om 30 år om du tycker det blivit lugnare då :lol:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Flytta därifrån, föreslå sedan vägverket att marken har god bärighet och sträckningen är mycket lämplig för motorväg.. :badgrin:
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

....eller vindkraftverk
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i och för sig behöver jag en ny skyttebana, är tomten billig? :mrgreen:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

blueint: Varför skulle kristna vara mer intoleranta mot rök?
Vad vet du om huruvida de i filadelfiaförsamlingen i Knutby är intoleranta?

Jag gillar inte den typen av påhopp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Inte jag heller. Håller fullständigt med dig, Danei!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Medges vart dumt skrivet. Tänkte mer på valfri trosats som vidhålls på ett sätt som gör att människor far illa. Men detta verkar mer att allt utanför den inre kretsen är fel oavsett.
Skriv svar