Akvarium övervakning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
remne

Re: Akvarium övervakning

Inlägg av remne »

En PH-prob arbetar mellan ~+/- 413mV. Där 0v är PH7 (-413mv = PH14, ja det går åt "fel håll"). Vanligtvis brukar man fixa till en virtuell jordpunkt och sedan fixa till spänningsintervallet mot en A/D omvandlare lr vad man vill mäta mot samt en OP som inverterar spänningen.

Tex, säg att du matar dina kretsar med +5v, och lägger en virtuell jordpunkt på detta (dvs 2.5v), där matar du din PH prob. Vid kalibrerad prob kommer du ha ett PH7 vid 2.5v.
Sedan har du en OP som inverterar samt som stärker upp med faktor X för att få vettiga spänningar att mäta mot, beroende på önskat mätområdet
och upplösning.

Du vill ha en OP med väldigt hög ingångsimpedans till PH-proben.

Lycka till.
Senast redigerad av remne 16 december 2010, 20:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Du har inte något litet schema eller liknande? Eller en länk som knuffar mig i rätt riktning?

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag har dessutom fått veta att de flesta pH probars mätspetsar hela tiden måste hållas blöta - annars går de sönder av någon anledning...
Om jag kommer ihåg rätt, är det att de är gjorda i poröst glas, och torkar de, kommer de porerna att kalka igen.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Hur har det fortskridit i detta ämne? Någon framgång?

Hoppas på en projekt tråd! :whoho:
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Hej och tack för visat intresse. Nej detta projekt har tyvärr Blivit laggt på is på obestämd tid, Få se när det blir till att köra på med projektet igen :)
Skriv svar