Solceller till mobilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Solceller till mobilen

Inlägg av grym »

hadde jag haft ett behov av laddning i det fria så hadde jag nog satsat på en solpanel på några watt och en vettig laddare

har numera fyra små solpaneler och två i drift på vettigt sätt

till elstängsel och till jaktkojjan

för mobilt bruk så finns/fanns det flexibla (nåja) solpaneler, en sådan kan man ha på baksidan av ryggsäck eller liknande
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

grym: Att driva elstängsel med solpaneler vart ju riktigt smart! Minns för en massa år sen vilka problem vi hade med strömförsörjning till en "sommarhage" till djuren.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Driva stängselagg med solcell.
http://www.hasttema.se/butik/advanced_s ... fa6&x=0&y=

Jag hade också problem med sommarhagar på den tiden jag drev ett hyrstall :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Min mobil laddas via USB och drar från en dator normalt 500 mA (på 5 V).

Vill man ha mera, så kör man med två. Då kan man dra ut 1A.

(Har en extern USB-hårddisk som det sitter två USB-kontakter på.)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Köpte en sån här idag:

http://www.rusta.se/ficklampa_dynamofun ... 51065.html

Mobilladdare, ficklampa, rött blink, sirén, radio. Drivs med ett inbyggt batteri som laddas via icke medföljande nätadapter eller mha veven på sidan. Har testat radion, lampan och nödblinket, fungerar. Lyckades dock inte ladda en Nokiatelefon, kanske får veva bättre.
Kan ju säga att jag inte tror så mycket på denna pryl, men extrapriset 49:- gjorde att den kändes värd att testa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sätt en batteridriven motor på den där så du slipper veva själv :lol:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jojje skrev:Kanske lite OT, men i typ Afrika har jag sett dom använder en grej med en vev på för att ladda mobilen.
Finns också på några ficklampor här i Sverige. Fördelen är att dom funkar även i mulet väder (Sverige). :D
Har en sånn vevladdare, rätt roligt, man riktigt känner hur mycket tyngre det går när man ansluter mobilen.
(Min är köpt på ett av lågprisflygbolagen (Det lila..), kanske tänkt att man ska veva sig fram i framtiden..) :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

jojje skrev:Min mobil laddas via USB och drar från en dator normalt 500 mA (på 5 V).

Vill man ha mera, så kör man med två. Då kan man dra ut 1A.
Det är inte fullt så enkelt.

USB-protokollet är designat så att en enhet måste "be" värden (datorn) om att få dra ström. Har datorn inte sagt ok så får den inte dra mer än 100 mA. Sen kan den "be" om att få dra upp till 500 per port.

Sen finns det en del specialare. En del enheter märker t.ex. om de ansluts till en spänning men det inte finns en dator i andra änden ("hallå?" och inget svar). Så gör min mobil, då drar den 500 mA. Kortsluter man data-paret så drar den 1A. iPhone villjag minnas att man måste lura genom att lägga bägge datatåtarna på 2,5 V (två enkla spänningsdelare).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, jag vet, men jag skrev det korta svaret, det att det går. :D
Pedbor

Inlägg av Pedbor »

Med hjälp av lite lurkande och av er i tråden så verkar det vara omöjligt för mig att smälla på verkande solceller på baksidan av telefonen.
I alla fall inte med mina resurser.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Visst går det - men där ganska mycket 'skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen'
och största problemet är att få anständig mängd energi på rimlig tid av solcellerna på den lilla ytan som en nalle har på baksidan.

Ett nallebatteri ligger ofta på ca 900 mAh och med 11 st 50 mA celler (som är nog max man kan få in på baksidan av en medelstor telefon) vid 1000 Lux (dvs solen i zenit rakt på solcellerna) så tar det 18 timmar att ladda upp - detta är det riktiga problemet, sedan kan man ha hur mycket miljöambitioner som helst, men det hjälper inte... med kretsar som hela tiden optimerar maximal effektuttag ur solcellen så kanske man kan få ut 20% mer effekt, men mycket mer än så är det nog inte dvs. 60 mA istället för 50 mA...

Visar man nallen för solen 3 timmar per dag under lunchtid (helt molnfritt varenda gång) så får man in ca 150 mAh/dygn medans om telefonen genomsnittligen håller 4 dygn på ett batteri så förbrukar den 225 mAh/dygn... - börjar man använda alla grejorna som finns i android/ipod så kommer batterierna ta slut mycket fortare än så.

---

Köpte för ett tag sedan solcellsladdare på clas ohlson art.nr 38-3632 för 199:-

den har 2000mAh Lipol-cell i sig en mcu-övervakad omvandlare som skapar 5 Volt för att ladda nallar mm. och ser till att batteriet inte blir för högt eller för djupt urladdad.

Dels har den solceller på 11 celler i serie, dels kan den laddas via USB.

själva laddkretsen från solcellen består av en liten diod typ BAT65 i serie med solcellerna till polerna på LiPol-batteriet och parallellt över solcellkedjan (före BAT 65) har man satt en zenerdiod typ BZX84C4V7 som överspänningsreglering.

har simulerat detta och det fungerar bättre än förväntat - visst, spänningen kan gå över 4.2 Volt, till 4.27 Volt med några mA laddning i extremfallet när batteriet är toppladdat och full sol (ca 50 mA), men laddar man enbart med sol så kommer detta aldrig att inträffa IMHO.

en sak till - laddkretsarna i nallar och även denna 'extraladdare' är ineffektiva - man få i bästa falla räkna med att 40% av energin som lagras i batteriet i dessa 'laddare' överförs till nallen - dvs. det går åt fulladdad 2000 mAh-batteri till tomt för att ladda upp en 900 mAh-batteri i en nalle - så mycket förluster är det på vägen, både i den switchade omvandlaren som höjer spänningen till 5 Volt i laddaren och sedan grumset inne i telefonen - dom flesta har nog märkt att telefonen blir ganska varm under laddningen - och det är inte batteriet som blir varm...

det jag ser brist på är att man inte har effektiv styrning av strömstyrkan - man nyttjar naturliga strömbegränsningar i trissorna eller strömgeneratorkoppling i både step-up-omvandlaren i 'laddaren' och i telefonen och helt enkelt eldar upp stor del av energin som trycks in i telefonen...

med lite vilja och optimerade chipset för jobbet så skulle man kunna göra laddningen mycket, mycket effektivare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan ha två batterier, ett på laddning och ett i mobilen. Så byter man när det behövs.

Dyrast är nog att flytta till ett land som inte har snö och is på solcellerna i 4 månader.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du tittat på denna, bra pris och gjord för ändamålet... Clas Ohlson
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är ju den jag har dissekerat i resonemangen i mitt inlägg innan. ;-)

batteriet i den är på 2000 mAh, solcellerna ger 50 - kanske 60 mA vid full solsken och behöver följaktligen runt 40 timmar konstant max ljus för att ladda batteriet från tomt till fullt.

den gör sig betydlig bättre som batteribank som laddas av USB-uttaget på datorn eller USB-laddare än att försöka skrapa ihop energi från solskenet...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då borde väl den länken varit med redan i första inlägget. :roll: :wink:
Skriv svar