Krångel med en bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Magnus Pihl>> haha :P

Baalzamon>> Jasså ja det är den motorn som driver runt skivan som inte startar. Ja ska testade att vrida på potten i går men det hände inte speciellt mycket. Eller måste man vrida väldigt försiktigt? Det är altså så att om lasern står felkalibrerad hittar den inte skivan alls och då får inte skivan börja snurra?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm testade vred först åt ena hållet och då startade motorn inte alls. Sen ju mer man snurrade åt andra hållet började motorn gå igång och ställde man potten längst åt andra hållet varvade motorn upp som bara den. Men även fast man ställde nån stans i mitten fick den ingen kontakt och började spela skivan. Fast vid nått tillfälle hände det att den hoppade igång och spelade skivan men när man bytte låt hängde den sig. Men det hördes att den försökte, den lixom klickade som cd spelare brukar göra. Så det är ju klart att det är nånting med lasern som strular. :humm: :(
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Fast jag skulle gissa att det är troligare att det är smutsig/repig optik eller någonstans i det automatiska fokuseringsservot (ur fokus).

Egentligen kan man inte göra ren plastoptik alls, efter vad jag hört. Glasoptik gör man ren med kemisk aceton, eller metylalkohol. Men det sitter troligtvis plast i komersiella cd-spelare.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Plast gillar inte aceton.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag gissar bara, men borde inte ett fokuseringsservo ha en utsignal från någon åtkomlig pinne, som visar fokusnivå eller liknande?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Men det underliga är att när jag fick igång den första gången lät jag den stå och spela en skiva och då gick den över en halvtimma utan några som helst hack i skivan och jag tycker det vore befängt om lasern skulle bli repig av den milda behandligen jag har brukat. Det är verkligen mysko det här :/ känns nästan som om det är skivan som lägger sig på nått sätt så att den vibrerar åt olika håll så inte lasern kan stabilisera sig. Ska gå ut och pilla lite mer med den nu. Tack för alla svar fortsätt gärna med det :)
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag skrev ju "glasoptik", så naturligtvis är det inte lämpligt om det är plastoptik.

Med "kemisk" menade jag egentligen "kemiskt ren", vilket är stor skillnad när man gör ren optik.

Vad de flesta gör fel på när de gör ren optik är att de gnuggar med en bomullstops. Man ska använda EN tops, EN gång, med ETT svep över optiken och sedan kasta. Men man måste ha rätt rengöringsmedel som är kemiskt ren.

Men plastoptik kan man egentligen inte göra ren utan att förstöra den.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jasså det säger du. :| Tror du man kan slakta nån annan JVC stereo och sno lasern från? Finns det nån chans att få igång den här överhuvudtaget? Den har ju fungerat
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Ring JVC's servicetekniker och fråga om det inte är en allt för gammal modell.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har en massa skrotade apparater på hyllan villken moddel på JVC är det?
Har du kollat så att spindel motorn roterar lätt? ibland händer det att den kan fastna lite.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm jo jag tror motorn snurrar ganska lätt. Jag "råkade" ju trots allt droppa ner lite symaskinsolja i den :lol: Och det känns om man slår av spänningen med en skiva i att den rullar lätt. Ska genast gå och kolla vilken modell det är! Återkommer inom 5 min
Senast redigerad av Fritzell 13 mars 2005, 22:10:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Modellen heter KD-GS610/620. Men det kanske till och med kan vara så att JVC har kört med samma CD spelar modul i flera andra modeller?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hadde tvärr inget liknande.
det kan hända att det finns liknande moddeler med samma laser enhet
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm okej det var synd. men tack ändå
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »