Fattigmansetsskålsvärmarbad
Re: Fattigmansetsskålsvärmarbad
För stora kort kan man använda badkaret plus några extra element. 

Man brukar ju skicka runt bilden med idioterna som ligger i en pool och använder ett par tofflor som flytboj till ett grenuttag för 230V, men nu har man en till att skicka runt
Ett av dom mindre begåvade lösningarna jag sett
Funktionell javisst, ett tag, men direkt livsfarlig med tiden! Bör skrotas direkt och ersättas med en doppvärmare i glas 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bos:
"Precis. När jag etsat i köket har jag hällt i vatten i en stekpanna och värmt upp allt på spisen. I stekpannevattnet har jag sedan lagt min etsskål (med etsvätska + kretskort) så att etsvätskan blir uppvärmd av stekpannevattnet."
Aha! Jag har använt samma princip, men med en bakplåt med höga kanter. Nu har jag en omgjord kaffebryggare, men oftast kokar jag upp vatten och tar med mig i en termos (som jag bara använder till detta) och byter vattenbad efter halva tiden.
"Principen för den här bassängen är exakt samma. Enda skillnaden är att jag får en gladare sambo...
"
...så länge hon inte vet hur farlig den här varianten är.
Ett tips i all välmening: Om jag vore dig så skulle jag åtminstone ha en hand på ryggen.
Hur som helst så vet jag hur skönt det är att inte behöva stå i köket och etsa kort.
"Precis. När jag etsat i köket har jag hällt i vatten i en stekpanna och värmt upp allt på spisen. I stekpannevattnet har jag sedan lagt min etsskål (med etsvätska + kretskort) så att etsvätskan blir uppvärmd av stekpannevattnet."
Aha! Jag har använt samma princip, men med en bakplåt med höga kanter. Nu har jag en omgjord kaffebryggare, men oftast kokar jag upp vatten och tar med mig i en termos (som jag bara använder till detta) och byter vattenbad efter halva tiden.
"Principen för den här bassängen är exakt samma. Enda skillnaden är att jag får en gladare sambo...

...så länge hon inte vet hur farlig den här varianten är.
Ett tips i all välmening: Om jag vore dig så skulle jag åtminstone ha en hand på ryggen.
Hur som helst så vet jag hur skönt det är att inte behöva stå i köket och etsa kort.

Köp en rostfri kastrull och en värmeplatta, kostar inte många hunkor och fungerar utmärkt att använda för att etsa plus man kan hålla till var man vill.
Folk här verkar tydligen tro att jag jag ska stå och röra om bassängvattnet med ena handen och röra om etsvattnet med en metallgaffel i den andra. Jag kan till viss del förstå varför man tänker så, men bilderna visar ingenting om hur själva etsningen går till så det jag inte förstår är att man idiotförklarar en person och dömer ut en idé utan att vet hur den ska användas.PeterH skrev:Ett av dom mindre begåvade lösningarna jag sett
Det som inte framgår ur bilderna är att elementen håller sin eftervärme rejält länge. Detta innebär att tanken själv står och värmer upp vattnet nånstans i ett hörn, och när temperaturen är lagom tas strömmen bort och skålen med etsvätska läggs på ytan. 240V kommer alltså inte vara inkopplat samtidigt som etsskålen petas på. Detta framgår heller inte av bilderna, men ändå verkar en del förutsätta att det är den metoden som kommer användas.
Bli inte arg, det är bara för att vi är rädda om dig... Inget illa ment 

Nä håller med, tanken är bra men tyvärr känns konstruktionen faktiskt farlig, inte för vi vill klanka ner på dig. Utan risk för ditt liv, det är så lätt det händer något, glömmer dra ut kontakten och det skvätter lite vatten eller så = skadad person.
Kan också rekomendera att etsa med saltsyra och väteperoxid, vilket både är billigare och kräver ingen värme, exoterm reaktion och bildar värme själv. Sedan går det mycket snabbare att etsa med, jag etsar ett kort 100x160 mm på 2-3 minuter!! (istället för 20minuter)
Dock bör man var utomhus, iaf på en balkong. Då blir sambon/flickvännen/frun ännu gladare
, det enda du behöver är en stekpincett och en gammal plastburk!
Kan också rekomendera att etsa med saltsyra och väteperoxid, vilket både är billigare och kräver ingen värme, exoterm reaktion och bildar värme själv. Sedan går det mycket snabbare att etsa med, jag etsar ett kort 100x160 mm på 2-3 minuter!! (istället för 20minuter)
Dock bör man var utomhus, iaf på en balkong. Då blir sambon/flickvännen/frun ännu gladare

Livsfarligt sa Bull
.
Jag har aldrigt tillfört någon värme vid etsning, och det brukar funka bra ändå. Ganska små kort förvisso, upp till c:a 10x8 cm.
1-1.5 msk etspulver från Kjell och 1-1.5 dl kokhett vatten i en glassburk. Ut i friska luften och skvalpa runt en stund. Har aldrig tagit tid, men jag upplever inte att det tar längre än ett par-tre minuter. Men det kanske behövs värme för större kort.
Edit: stavfel

Jag har aldrigt tillfört någon värme vid etsning, och det brukar funka bra ändå. Ganska små kort förvisso, upp till c:a 10x8 cm.
1-1.5 msk etspulver från Kjell och 1-1.5 dl kokhett vatten i en glassburk. Ut i friska luften och skvalpa runt en stund. Har aldrig tagit tid, men jag upplever inte att det tar längre än ett par-tre minuter. Men det kanske behövs värme för större kort.
Edit: stavfel
Senast redigerad av snigelen 28 maj 2010, 09:33:53, redigerad totalt 1 gång.
Du blandar för svagt, det tar 10-30 sekunder för mig
(skyddslasögon, långa gummihandskar och utomhusvistelse rekomenderas!)

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Stopp och belägg helskägg...
Visst, 230V AC och vatten är farligt, det vet vi. Men nu kommer ni och föreslår saltsyra?? ..Är det så mycket bättre då?

Visst, 230V AC och vatten är farligt, det vet vi. Men nu kommer ni och föreslår saltsyra?? ..Är det så mycket bättre då?

Hehe ja, jag tar det lite lugnt med blandandet, låter det ta lite längre tid, mindre risk för överetsning.
Jo det krävs glasögon, ett par såna latex undersökningshandskar (bra man jobbar på sjukhuset ibland
).
Som med allt måste man ju vara försiktig, men känns som om 230 volt dödar ganska mycket snabbare. Saltsyran är inte farlig om du inte dricker den... Men känns dumt ?!?!
Jo det krävs glasögon, ett par såna latex undersökningshandskar (bra man jobbar på sjukhuset ibland

Som med allt måste man ju vara försiktig, men känns som om 230 volt dödar ganska mycket snabbare. Saltsyran är inte farlig om du inte dricker den... Men känns dumt ?!?!

Gummihandskar och skyddsglasögon rekommenderas oavsett om man har exponerade strömförande delar eller ingen ström alls i närheten vid etsning!
Edit: Kom just på att slingorna kanske ger värme så det räcker redan vid 24 eller 48 volt även om det tar lite längre tid och då blir det plötsligt ett mindre ”dödligt” projekt!
Edit: Kom just på att slingorna kanske ger värme så det räcker redan vid 24 eller 48 volt även om det tar lite längre tid och då blir det plötsligt ett mindre ”dödligt” projekt!