L298 bridge motor driver

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
asbus

Re: L298 bridge motor driver

Inlägg av asbus »

Har nu letat runt men är rätt dålig på transistorer, har mätt att från parallellporten mellan D0, D1, D2 o.s.v. och jord finns 3,3V. Vilka transistorer kan vara lämpande? Ingen som har lust och peka ut ett par?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hittade denna tråd när jag googlade, kanske nån hjälp? http://www.electronicspoint.com/3-3v-lo ... 22152.html
asbus

Inlägg av asbus »

Mycket givande tråd! Precis det jag letade efter. Det snackas mycket om strömmen på gaten...
Du vet mot förmodan inte hur stor ström som går ut på Datapinnarna? En FET som öppnar vid 100mA, kan den tänkas fungera med parallellporten?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej det funkar inte. Se min tråd om MACH3 PWM-styrning, standard är 2.6mA, utökat är upp till 14mA eller nåt sånt. För 100mA måste du något annat emellan, troligtvis en transistor, och då kan du ju lika gärna ha en vanlig FET och släppa på rätt spänning med den transistorn "mittemellan".
asbus

Inlägg av asbus »

Förstod nog inte riktigt det. Jag uppfattade det som att spänningen från parallellporten inte kommer kunna köras direkt till en H-brygga för att kunna rotera en motor åt två olika håll?

Rätt uppfattat? :P Hur kan jag isåfall lösa detta smidigast?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Tycker fortfarande att det absolut enklaste måste vara att köpa en ny L298...

...men om ni nu måste göra en egen H-brygga så rekommenderar jag två half-bridge-drivare ex. IR2184. Största problemet verkar vara att ni inte kan speciellt mycket så jag tror det blir svårt att få ihop nåt fungerande inom närmsta dagarna. Transistorer kan ni isåfall prova med rätt stora som t.ex IRFZ48N. OBS att dom inte klarar 24V gatespänning som nämndes tidigare så ni skulle isåfall behöva mata gatedrivaren med ca 12-18V för att vara hyfsat säker att det går bra.
asbus

Inlägg av asbus »

Tack, vi kan ju prova med IRFZ48N MOSFETs. Men om jag förstått det rätt kommer vi även behöva två P-ch? Några tips?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Nej 4st N-ch mosfets om ni använder två IR2184 som drivare.
asbus

Inlägg av asbus »

Usch, blir ju svettig bara jag läser databladet.

Hur ska MOSFET:arna anslutas till en sådan krets? (IR2184)? Du har inte något kopplingsschema? Hade varit guld värt i detta ögonblick :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det snackas mycket om strömmen på gaten...

Ja, det är intressant för att få snabba omslag med MOSFET transistorer.
Det finns speciella kretsar (MOSFET-drivers) för just detta och de kan
klämma på med 1-2 A på gaten för att få snabbt omslag. Under en väldigt
kort tid, så klart (alltså enbart under själva "omslaget").

> Du vet mot förmodan inte hur stor ström som går ut på Datapinnarna?

Går ut och går ut... :-)
Det är möjligt att man kan belasta dom med några mA, kanske 10-20 mA.
Men det är ju inget som en sådan port är konstruerad för.

> En FET som öppnar vid 100mA,

Det där betyder ingenting, alltså själva fomuleringen. Det finns ingen MOSFET
som "öppnar" vid någon speciell ström alls. Det har du fått om bakfoten.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Mja ungefär så här kan ni nog prova koppla, det var det första jag hittade vid en bild-googling:
http://obrazki.elektroda.net/18_1248539910.gif
Det går att skippa logikdelen av det där schemat och köra parallellporten direkt på IN om man vill förenkla.
Men det är inget jag testat eller kollat noggrannare på. Nån annan kanske är bättre på att se om det kommer fungera.

Det finurliga med en sån drivare är som sodjan säger att den klarar att leverera hög ström men också att den pumpar upp spänningen så det blir rätt på den höga sidan också (så man slipper använda P-ch). Därav namnet "High/low-side mosfet driver".
H.O

Inlägg av H.O »

Jo men om spänningen skall "pumpas upp" så kan man inte ha höga sida "på" konstant, då laddas bootstrap kondingen ur och den övre MOSFET stängs av eller i värsta fall brinner upp. (De flesta MOSFET drivers har lock-out vid för låg spänning). Har man däremot en isolerad 10-15V spänning kan man ju koppla den mellan Vs och VB och på så sätt kunna ha 100% dutycycle om så önskas.

Ta inte illa upp men om det skulle varit klart i morse (som du skrev här om dagen) så köp nått färdigt!
asbus

Inlägg av asbus »

Jag tackar för eran hjälp! Lyckligtvis fick jag en vecka till på mig att färdigställa projektet.

Jag gör väll en chansning och beställer hem nämnda saker från Elfa.

MOSFET transistorerna IRFZ48N klarar bara spänningar upp till 20V? Finns det någon annan som kan klara 24V tror ni?
Är det en med högre "VGS" värde jag ska leta efter?
"Rds(on)", är detta något jag bör hålla ett öga på?

H.O: Vad menas med isolerad spänning? Hur åstadkommer jag detta? Är det över transistorerna eller IC:n vi pratar om?

Tack :)
H.O

Inlägg av H.O »

Det är det här jag menar - du/ni har för lite kunskap att ro i land en sån här grej på så kort tid.

Vgs är spänningen mellan Gate och Source, max 20V för IRFZ84, runt 5V får väl räknas som "fullt till".
Vds är spänningen den klarar att "switcha" 55V för IRFZ84 vilket borde räcka i ditt fall.
Rds-on är "resistansen" mellan Drain och Source och den varierar som du ser med Vgs, bland annat. Om du ska switcha 10A med en MOSFET som har 0.05ohm i Rds-on så blir ju spänningsfallet över den 0.5V och effekten i den 5W - ganska varm alltså.

Som sagts tidigare, en N-kanals MOSFET måste ha en högre spänning på Gate än på Source för att leda. Detta är inget problem för de "nedre" transistorerna i bryggan eftersom Source på de är anslutna till jord. Men de övre, som har sin Source ansluten till motorn så blir det lite krångligare. När den nedre MOSFET'n i benet leder så är ju spänningen på Source på den övre MOSFET'n i samma ben i princip 0V men när den övre leder så är spänningen på dess Source i princip lika med drivspänningen för motorn, dvs 24V i ditt fall. Detta gör att spänningen på Gate'n till den övre MOSFET'n måste vara minst 4-5V högre för en logic level FET. Dvs runt 29V i förhållande till jord.

MOSFET drivkretsen IR2104 fixar detta "automatiskt" med hjälp av en diod och en kondesator. Men för att det skall funka så måste den övre transisotorn vara frånslagen en viss del av switchcykeln så att kondensatorn får tid att laddas upp.

Om man nu vill kunna ha den övre MOSFET'n "till" längre än vad bootstrap kondingen klarar av att hålla den ledande så kan man, istället för kondensatorn och dioden ansluta en separat spänningskälla mellan Vs och Vb. Men denna måste då vara isolerad från allt annat eftersom dess "minus" kommer att växelvis vara ansluten till jord och 24V. Dessutom behöver du en sådan isolerad spänningskälla för respektive IC.
Skriv svar