L298 bridge motor driver
L298 bridge motor driver
Hej,
sitter här med en L298 IC, parallellkabel, bärbar dator med Win98 och en 100W 24V motor.
Har läst databladet ett par gånger nu men är fort. lika förvirrad. CURRENT SENSING A & B samt ENABLE 1 & 2 var ska dessa kopplas?
Vilket program bör jag använda för att enklast prata med IC:n, C++?
sitter här med en L298 IC, parallellkabel, bärbar dator med Win98 och en 100W 24V motor.
Har läst databladet ett par gånger nu men är fort. lika förvirrad. CURRENT SENSING A & B samt ENABLE 1 & 2 var ska dessa kopplas?
Vilket program bör jag använda för att enklast prata med IC:n, C++?
Re: L298 bridge motor driver
Vet inte varför det skulle vara enklare att stoppa en L297 framför... (om det inte är en stegmotor men det framgår inte)?
Enable A och B ska iallafall kopplas till logiknivå "hög" (samma som Vss, 4.5 till 7V) och Sense A och B kopplas till jord ifall du inte behöver mäta strömmen genom motorn. Ta en kik i databladet igen vetja... http://www.st.com/stonline/products/lit ... s/1773.pdf
OBS att motorn är lite väl stor för en L298. Jag skulle nog inte våga köra den på 24V...
Enable A och B ska iallafall kopplas till logiknivå "hög" (samma som Vss, 4.5 till 7V) och Sense A och B kopplas till jord ifall du inte behöver mäta strömmen genom motorn. Ta en kik i databladet igen vetja... http://www.st.com/stonline/products/lit ... s/1773.pdf
OBS att motorn är lite väl stor för en L298. Jag skulle nog inte våga köra den på 24V...
Det är ingen stegmotor. Det är sant det, LM298:an kanske är lite underdimisionerad. Har ni några tips på en H-brygga som kommer klara strömmen?
Du kan parallelkoppla de båda bryggorna i L298'an, här är en app.not som täcker det. Men du ligger ändå på gränsen.... Lawicel har en del färdiga moduler, nån av dom kanske passar - om du kan tänka dig att köpa nått "färdigt".
Ursäkta, men jag är så insnöad på stegmotorer.E85 skrev:Vet inte varför det skulle vara enklare att stoppa en L297 framför... (om det inte är en stegmotor men det framgår inte)?

Nja helst inte, då det msåte vara färdigt tills på onsdag morgon
Ingen som har tips på en H-brygga?
Har några transistorer som kanske är passande:
TIP141 NPN Darlington 80V 10A x 2
TIP147T PNP Darlington 100V 10A x 2
STP12PF06 P-ch MOSFET 60V 12A x 2
IRF630 N-ch MOSFET 200V 9A x 2
Kan man göra något av detta?

Ingen som har tips på en H-brygga?
Har några transistorer som kanske är passande:
TIP141 NPN Darlington 80V 10A x 2
TIP147T PNP Darlington 100V 10A x 2
STP12PF06 P-ch MOSFET 60V 12A x 2
IRF630 N-ch MOSFET 200V 9A x 2
Kan man göra något av detta?
En bra H-brygga slänger man inte ihop på en kvart. Nu är det iofs inte så höga strömmar så det kanske går att fuska lite men helst ska man ha en mosfet-drivare som klarar att driva både "high-side" och "low-side" av h-bryggan så man kan använda N-mosfetar. Annars når inte gatespänningen upp till rätt nivå på dom "övre" mosfetarna. Men nån kanske har förslag på en krets som funkar med två N- och två P-mosfetar?
Om motorn är lite överdimensionerad kanske du kan köra den på lägre spänning, typ 12-18V och få det att fungera med L298:an, för det är klart enklast. Det man ska se upp med är stall-strömmen på motorn, alltså när den står helt still och får full spänning. Den kan vara rätt hög...
Om motorn är lite överdimensionerad kanske du kan köra den på lägre spänning, typ 12-18V och få det att fungera med L298:an, för det är klart enklast. Det man ska se upp med är stall-strömmen på motorn, alltså när den står helt still och får full spänning. Den kan vara rätt hög...
Tack!
Om någon har lust att tipsa om ett par N och P-ch MOSFET:ar hade det varit guld värt!
Om någon har lust att tipsa om ett par N och P-ch MOSFET:ar hade det varit guld värt!
Finns en del intressant att läsa om H-bryggor skrivit tidigare här i forumet, tex i den här tråden
En viktig sak att tänka på om du kör med diskreta transistorer och ska köra på 24v är att tänka på Gate-Source spänningen inte får överstiga 15-20v nånting (kolla databladet!) på de flesta FET:ar, så det gäller både att komma upp i tillräcklig spänning men samtidigt inte för mycket för då försvinner den magiska röken ur FET:arna
En viktig sak att tänka på om du kör med diskreta transistorer och ska köra på 24v är att tänka på Gate-Source spänningen inte får överstiga 15-20v nånting (kolla databladet!) på de flesta FET:ar, så det gäller både att komma upp i tillräcklig spänning men samtidigt inte för mycket för då försvinner den magiska röken ur FET:arna

Tack rickardg!!!
Kan jag på någon sätt modifiera kretsen så den klarar 24V 7-8A? Typ välja andra MOSFET:ar? Isåfall vilka kan vara lämpade?
En fråga till, ang att Gate-Source spänningen inte får överstiga 15-20V...Är inte det den spänningen jag kommer ha från dators LPT port?
Kan jag på någon sätt modifiera kretsen så den klarar 24V 7-8A? Typ välja andra MOSFET:ar? Isåfall vilka kan vara lämpade?
En fråga till, ang att Gate-Source spänningen inte får överstiga 15-20V...Är inte det den spänningen jag kommer ha från dators LPT port?
Då ska du ha FET:ar som klarar logiknivå och jag tror att LPT-porten ändå inte riktigt klarar av att leverera tillräckligt med ström? Mitt tips är att försöka få igång L298:an (parallellkopplat då såklart, men det är inga problem) ifall det ska vara klart imorgon.
Tyvärr råkade vi bryta av ett ben på L298:an, så den är ute ur spelet.
Du har inte några tips på ett par FET:ar som klarar logiknivån? Är väldigt dålig på sådant som du märker.
Du har inte några tips på ett par FET:ar som klarar logiknivån? Är väldigt dålig på sådant som du märker.
Sök på Logic level FET eller liknande. Jag använder en BUK545 till min PWM-styrning, men om den är lämplig i din applikation eller ens går att få tag i vet jag inte.