men vad är det för skillnad
på en access punkt och en brygga
behöver hjälp till ett nätverk
Re: behöver hjälp till ett nätverk
Har inte en "access punkt" alltid med trådlösa nät att göra ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_bridge
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_access_point
http://en.wikipedia.org/wiki/Bridging_%28networking%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_bridge
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_access_point
http://en.wikipedia.org/wiki/Bridging_%28networking%29
Terminologin är rörig och inkonsekvent men jag skulle säga att en ethernetbrygga ligger en nivå längre "ner" bland kommunikationslagren och skickar vidare ethernetramarna baserat på macadress, protokoll längre upp som IP och TCP "ser" detta som om det vore en kabel.
Produkter som kallas accesspunkt finns säkert i olika varianter men är det en router så läser den av i paketets ip-header vart det skall och skickar det sedan vidare till något anslutet nät eller på defaultrouten (=adressen till routern som kommunicerar mot internet)
Det som i dagligt tal kallas "router" skulle jag snarare vilja kalla adressöversättare med inbyggd brandvägg och är den burk som står i ytterkanten av ditt nätverk och hanterar trafik mellan ditt eget inre nätverk och omvärlden, brygga och AP sköter trafik inom ditt eget nät.
Med reservation för att jag minns fel och vill du verkligen förstå så lägg nåpgra timmar av att läsa, anteckna och fundera kring wikipedias artiklar i ämnena + referenser, det finns ingen "enkel lösning" för att förstå hur datakommunikation och routing fungerar.
Produkter som kallas accesspunkt finns säkert i olika varianter men är det en router så läser den av i paketets ip-header vart det skall och skickar det sedan vidare till något anslutet nät eller på defaultrouten (=adressen till routern som kommunicerar mot internet)
Det som i dagligt tal kallas "router" skulle jag snarare vilja kalla adressöversättare med inbyggd brandvägg och är den burk som står i ytterkanten av ditt nätverk och hanterar trafik mellan ditt eget inre nätverk och omvärlden, brygga och AP sköter trafik inom ditt eget nät.
Med reservation för att jag minns fel och vill du verkligen förstå så lägg nåpgra timmar av att läsa, anteckna och fundera kring wikipedias artiklar i ämnena + referenser, det finns ingen "enkel lösning" för att förstå hur datakommunikation och routing fungerar.
Nja, jag tycker inte att det är så väldigt rörigt... 
En ethernet brygga (bridge) bryggar helt enkelt ethernet paket
på ethernet nivå, oavsett vilket överliggande protokoll som används.
Kan alltså användas till i princip vilket protokoll som helst.
En router "packar upp" ethernet paketen och tittar på respektive överliggande
protokoll och bestämer sedan vart det ska skickas. Protokoll som inte kan
routas (t.ex LAT) kan inte användas alls över routade nät (de behöver alltså
ha enbart bryggor mellan ändarna). Route-bara protokoll är t.ex TCP/IP och
DECnet, bara för att nämna två. Det beror på programvaran i routern vilka
protokoll som den stöder, TCP/IP är nog alltid standard och de flesta andra
protokoll brukar vara options. Många större routers har funktioner för att slå
på bryggning av ej route-bara protokoll så att t.ex även LAT kan köras mellan
för övrigt route-ade nät.
Det som kallas "switch" har inte så mycket med brygga/router frågan att göra, det
har mer med hur ett lokalt segment byggs upp rent praktiskt och separarerar bara
trafiken på MAC-address nivå. Ligger väl lite nära bryggan i funktion kanske...
En access punkt har väl igentligen ingenting alls med ovanstående att göra, det är
"bara" en koppling mellan fasta (kabel/fiber) när och trådlösa nät. Den kan
sedan vara (och är vanligstvis) ihopbyggd med en brygga, en router eller något
annat, men det är en lite annan fråga, så att säga, och har inte direkt med
tråd <-> trådlöst funktionen att göra.
Och man kanske inte ska blanda in "brandvägg" i det hela, det är en helt annan funktion,
och en router måste inte innehålla även en brandvägg (även om det är vanligt).
Och det är inte heller så att routers enbart sitter mellan "mitt" nät och "omvärlden".
De flesta lite större nät (säg, ett par till några hundra noder) är oftast uppdelade
med routers mellan olika subnät.

En ethernet brygga (bridge) bryggar helt enkelt ethernet paket
på ethernet nivå, oavsett vilket överliggande protokoll som används.
Kan alltså användas till i princip vilket protokoll som helst.
En router "packar upp" ethernet paketen och tittar på respektive överliggande
protokoll och bestämer sedan vart det ska skickas. Protokoll som inte kan
routas (t.ex LAT) kan inte användas alls över routade nät (de behöver alltså
ha enbart bryggor mellan ändarna). Route-bara protokoll är t.ex TCP/IP och
DECnet, bara för att nämna två. Det beror på programvaran i routern vilka
protokoll som den stöder, TCP/IP är nog alltid standard och de flesta andra
protokoll brukar vara options. Många större routers har funktioner för att slå
på bryggning av ej route-bara protokoll så att t.ex även LAT kan köras mellan
för övrigt route-ade nät.
Det som kallas "switch" har inte så mycket med brygga/router frågan att göra, det
har mer med hur ett lokalt segment byggs upp rent praktiskt och separarerar bara
trafiken på MAC-address nivå. Ligger väl lite nära bryggan i funktion kanske...
En access punkt har väl igentligen ingenting alls med ovanstående att göra, det är
"bara" en koppling mellan fasta (kabel/fiber) när och trådlösa nät. Den kan
sedan vara (och är vanligstvis) ihopbyggd med en brygga, en router eller något
annat, men det är en lite annan fråga, så att säga, och har inte direkt med
tråd <-> trådlöst funktionen att göra.
Och man kanske inte ska blanda in "brandvägg" i det hela, det är en helt annan funktion,
och en router måste inte innehålla även en brandvägg (även om det är vanligt).
Och det är inte heller så att routers enbart sitter mellan "mitt" nät och "omvärlden".
De flesta lite större nät (säg, ett par till några hundra noder) är oftast uppdelade
med routers mellan olika subnät.
Det som idag säljs som "router" är ju normalt inte enbart en router utan även en switch och eventuellt en accesspunkt.
Det är alltså:
Låter man bli att använda router-delen så får man en switch med accesspunkt.
Det är alltså:
Kod: Markera allt
WAN <-> Router <-> Switch <+> LAN
+> Accesspunkt
Glöm inte att ge båda routrarna olika lokal IP-adress. Även om man slår av DHCP-servern så kommer ju den nya routern vilja svara på tilltal på sin IP-adress.mrfrenzy skrev:Det du behöver om du ska koppla in dig som du beskriver i första inlägget är en accesspunkt.
En trådlös router är dock billigare i dagsläget, och då ersätter den även switchens funktion som nämnts.
Det man behöver göra är att stänga av dhcp-servern i den nya routern, sen kopplar du din långa kabel i en av lanportarna, wanporten används inte alls (om den inte går att konfigurera om till en lanport.)
(Jag brukar sätta t.ex. 192.168.1.1 för "riktiga" routern och om jag har en till router som inte används som router så sätter jag 192.168.1.254 på den routern).
För att confa det här så behöver man (antagligen) först ansluta en dator enbart till nya routern.
P.S. kolla på hyllorna på myrorna o.s.v., jag köpte en Thomson Speedtouch kombinerad router, trådlös accesspunkt, ADSL-modem (och dessutom ip-telefoni-jox som jag inte använder) för 70 pix på myrorna i Örebro för nån månad sen. Den skulle antagligen kunna göra jobbet åt dig.
(Dessutom kan du ju confa nån server som ip-telefoni-växel och - om du har en till ip-telefoni-låda - använda ip-telefoni som snabbtelefon mellan garaget och huset

Det har blivit en höna av en fjäder i den här tråden!
Det absolut enklaste är att köpa en accesspuunkt (AP). Slipp allt bök med att stänga av DHCP och byta Ipadresser på routrar osv.
Eftersom du redan har en switch i verkstan så tycker jag det känns helt rätt att bara bygga ut med en AP
Den billigaste AP´n jag hittar på prisjakt kostar 200 spänn, den billigaste routern kostar 184kr (frakt ej inräknat.)
Personligen tycker jag det är värt de extra kronorna för att undvika strul.
Resettar man en router så slår man på DHCP (som _oftast_ är på som default) vilket lätt resulterar i konflikter på nätverket.
Jag förstår att du blir villrådig av alla råd!
Det absolut enklaste är att köpa en accesspuunkt (AP). Slipp allt bök med att stänga av DHCP och byta Ipadresser på routrar osv.
Eftersom du redan har en switch i verkstan så tycker jag det känns helt rätt att bara bygga ut med en AP
Den billigaste AP´n jag hittar på prisjakt kostar 200 spänn, den billigaste routern kostar 184kr (frakt ej inräknat.)
Personligen tycker jag det är värt de extra kronorna för att undvika strul.
Resettar man en router så slår man på DHCP (som _oftast_ är på som default) vilket lätt resulterar i konflikter på nätverket.
Jag förstår att du blir villrådig av alla råd!