Seriekoppling av standardmotstånd?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Seriekoppling av standardmotstånd?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Just det, så är det. Det är i termer som man får successivt ökande avvikelser (term*term=produkt).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är inte så få resistorer som möjligt bra för lågt brus?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan nog vara så - och låga motståndsvärden.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glenn skrev:
psynoise skrev: Frågan är hur smart det är, börjar du substituera en resistor med två andra kommer toleransen att öka
Nej. toleransen blir exakt densamma. Tänk efter en gång till :)
Oki, jag inser det nu, blandade ihop tänkandet från mättekniken där man brukar lägga ihop felet från varje mätning, t.ex för resistansmätning.

OT:

Spridningen på resistansen hos olika resistorexemplar antar man är normalfördelad. Jag antar då att den angivna toleransen är standardavvikelsen och sannolikt ska då 97% av alla resistorer hålla sig inom den angivna toleransen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, resistorernas tolerans anges väl efter att man har kontrollerat resistansen?

D.v.s. man mäter resistorerna innan man märker dem. De som ligger inom 1% märks med 1 %, de som inte klarar 1% men 5% märks med det osv.

Just därför är det mer sannolikt att t.ex. ett 10%-motstånd ligger 6-7% från nominellt värde än att det ligger inom 5% från nominellt värde.

(Sen är kanske tillverkningsmetoderna så pass bra idag att nästan alla motstånd ligger inom 5%, då är det klart att de som är märkta 10% kan vara lika bra som de som är märkta 5%.)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tror knappast att man mäter alla resistorer vid tillverkning utan endast en mindre mängd när man t.ex startar maskinerna. Hur denna mindre mängd sedan fördelar sig får beskriva toleransen för resten. Eftersom jag inte tror att man mäter alla resistorer kommer det alltid att finnas några som ligger utanför toleransen enligt normalfördelningen.
4kTRB skrev:Är inte så få resistorer som möjligt bra för lågt brus?
Om du tänker på det termiska bruset ökar det med högre resistans och beror nog inte då på hur många resistorer man använder utan den totala resistansen. Hur hög effekt bruset ger beroende av resistansen ges av ditt eget användarnamn :).
Skriv svar