Elverk och faser
- FormerMazda
Re: Elverk och faser
Han syftar på om jag skulle köra kompressorn på elverk.
Och startströmmen från en kompressor ligger i de krokarna som nämns.
Men som sagt så är det patronen som skulle få gå på elverk.
MEN, igen, Limapn4all sådde ju ett frö...
Och startströmmen från en kompressor ligger i de krokarna som nämns.
Men som sagt så är det patronen som skulle få gå på elverk.
MEN, igen, Limapn4all sådde ju ett frö...
1: Jo, att det är dyrt att köpa ett NYTT elverk som klarar en 9kW elpatron!
2: Ingen
3: Har jag påstått att du ska köpa ett nytt elverk?
PEO
2: Ingen
3: Har jag påstått att du ska köpa ett nytt elverk?
PEO
Är inte värmepumpar med inverter-drift lite snällare när det gäller startströmmar?
Annars är det tyvärr att strömförsörjningen skall kunna lämna 5-10 ggr i ström än motsvarande kompressorns märkeffekt.
Annars är det tyvärr att strömförsörjningen skall kunna lämna 5-10 ggr i ström än motsvarande kompressorns märkeffekt.
-
Hej !
Hittade denna tråd när jag surfar runt för att hitta info om mjukstart. Är det någon som vet hur mycket en mjukstart-tyristor kan sänka startströmmen på en kompressor i en bergvärmepump ? Jag har en IVT C9 med uppmätt startström 40A (50ms) där nominell driftström är ca: 5A.
Jag söker oxå ett alternativ till värmekälla vid strömavbrott. Den här vintern har väl visat att behovet kan finnas.
Intressant med dieselvärmare ! Känns som ett betydligt billigare alt än ett elverk för att driva kompressorn i värmepumpen.
//reflektant
Hittade denna tråd när jag surfar runt för att hitta info om mjukstart. Är det någon som vet hur mycket en mjukstart-tyristor kan sänka startströmmen på en kompressor i en bergvärmepump ? Jag har en IVT C9 med uppmätt startström 40A (50ms) där nominell driftström är ca: 5A.
Jag söker oxå ett alternativ till värmekälla vid strömavbrott. Den här vintern har väl visat att behovet kan finnas.
Intressant med dieselvärmare ! Känns som ett betydligt billigare alt än ett elverk för att driva kompressorn i värmepumpen.
//reflektant
-
Igen !
Hittade en dieselpanna direkt när jag började söka.
Glembring-pannan. Se här..: www.glembring.se
//reflektant
Hittade en dieselpanna direkt när jag började söka.
Glembring-pannan. Se här..: www.glembring.se
//reflektant
Nja, en mjukstart kräver lite andra saker också, bla annat måste kompressorn starta helt olastad, vilket din värmepump sannolikt inte är konstruerad för att göra.
Så nej, du kan inte montera en mjukstart, eftersom du inte har de supportande funktionerna.
Så nej, du kan inte montera en mjukstart, eftersom du inte har de supportande funktionerna.
- FormerMazda
Den värmepump som jag ska installera har mjukstart. Inget konstigt.
De nya pumparna körs med frekvensare, så det borde inte vara problem att starta en kompressor även lastad?
De nya pumparna körs med frekvensare, så det borde inte vara problem att starta en kompressor även lastad?
Det här känns gediget tycker jag:
http://www.blocket.se/stockholm/Elverk_ ... 4.htm?ca=1
Elverk stort 46 kwa 79.5 amp för 59 000:-
Den som tycker det är "dyrt" ska nog veta att nypris på ett motsvarande är väl omkring 180 000:- så det är ett riktigt fint pris.
http://www.blocket.se/stockholm/Elverk_ ... 4.htm?ca=1
Elverk stort 46 kwa 79.5 amp för 59 000:-
Den som tycker det är "dyrt" ska nog veta att nypris på ett motsvarande är väl omkring 180 000:- så det är ett riktigt fint pris.
- prototypen
FormerMazda skrev:Den värmepump som jag ska installera har mjukstart. Inget konstigt.
Det kan ju sitta ventillyftare eller någon annan sorts avlastningsventil så kompressorn får starta utan last.
Protte
- Synesthesia
Jordning om man har hemma-elverk: enligt konstens alla regler skall man ha egen jordning till reservkraften, är det elavbrott räknas det tydligen inte som självklart att jordningen från elnätet fortfarande fungerar.
Och om elverket både har ett vanligt vägguttag för 230V + 3-fas uttag, då förutsätter man ju att det har en nolla också? Jag skall nog mäta på det elverk jag har så jag är säker, kan återkomma med resultatet.
Och om elverket både har ett vanligt vägguttag för 230V + 3-fas uttag, då förutsätter man ju att det har en nolla också? Jag skall nog mäta på det elverk jag har så jag är säker, kan återkomma med resultatet.
om generatorn är Y-kopplad så, annars blir det knepigt.
nu brukar väl 3-fasgeneratorer allt som oftast ha just 230V-uttag också.
nu brukar väl 3-fasgeneratorer allt som oftast ha just 230V-uttag också.
För att kunna starta med mjukstart måste kompressorn startas "olastad", det finns naturligtvis flera olika metoder för att göra detta, den vanligaste metoden är dock den sk "pump-down" metoden.FormerMazda skrev:Den värmepump som jag ska installera har mjukstart. Inget konstigt.
Den fungerar på så sätt att det sitter en magnetventil på vätskeledningen innan expansionsventilen.
Vid stopp av kompressorn, så stannar man egentligen inte kompressorn utan stänger magnetventilen, kompressorn suger då "rent" och stannas när trycket på sugsidan ligger någonstans runt säg 0,5bar(ö).
Vid start, startar man kompressorn, öppnar man magnetventilen, stänger den vid 0,7 bar, och öppnar den vid 0,5 bar, om kompressorn inte kan suga ned, är det nått fel, ofta kör man startförloppet direkt följt av ett stoppförlopp om till exempel magnetventilen läcker, dock räknar man antal starter och tidsintervall, så man kan larma vid fel.
Detta gäller iofs lite större maskiner, några tiotal kW kyleffekt och uppåt, men i princip borde det vara samma även med småmaskiner.
Invertermaskiner är naturligtvis snällare än DOL, dock gäller i princip samma för dessa.
Maskiner där man använder kapillärrör behöver inte dessa funktioner, dessa startar i princip alltid avlastade.
Här är mina $0.02 i frågan:
Dieselolja är i stort sett samma olja som villa-eldningsolja.
Enda fördelen jag ser med en bil-dieselvärmare är att den är mindre och från början byggd på att gå på 12V och vara energisnål. Bilvärmaren är oftast inte godkänd för att användas i ett utrymme som man sover i. (Jag gissar iofs detta, men generellt verkar det vara så att om man registrerar om ett fordon till "husbil" så blir man tvungen att koppla ur eventuell bensin/dieselvärmare om den inte specifikt är godkänd för husbil/husvagnsbruk. Å andra sidan kanske de här reglerna inte gäller för villor med vettig ventilation?).
Om man redan har en befintlig panna så lär ju en helt vanlig oljebrännare för 230V vara en klart billigare reservlösning. En sån kan man ju lätt "dra runt" med ett klenare enfas-230V-elaggregat om det skulle behövas.
Om man vill kunna starta en kompressor från ett diesel/bensinelverk så kanske man kan använda ett rejält svänghjul ihop med en "motorgenerator", så att man via mjukstart laddar upp rörelseenergi i svänghjulet som räcker för att starta kompressorn. Jämför gamla tiders svetsaggregat som använde svänghjul som lastujämnare/buffert/stabilisator. Problemet lär väl vara att man åker på att modifiera styrningen för kompressorn om man inte är sugen på att ha svänghjulgrejen gåendes konstant. (Det kanske man å andra sidan är)?
Vad gäller kraftaggregat som har nolla så verkar det finnas två smaker, den ena tål ungefär vilken last som helst medan på den andra sorten slits lagren hårt om man belastar faserna ojämnt. (Jag gissar att de tåligare modellerna har fler poler på generatorn än de känsligare).
Appropå det här med priser så börjar jag undra om jag skulle spara pengar på att beställa nån kubik olja eller så till stugan och köra med oljebrännaren istället för elpatron när jag inte är hemma? (Jag har också nyligen installerat en luftvärmepump). (Det jag absolut borde göra är att fixa till mekaniken på shuntstyrningen, nu är det så oekonomiskt att jag chansar ett fast läge på shunten och sen blir det den värme det råkar bli inomhus, kompletterat med ett par el-element som frysskydd i de rum som har kranvatten/avloppinstallationer)...
Dieselolja är i stort sett samma olja som villa-eldningsolja.
Enda fördelen jag ser med en bil-dieselvärmare är att den är mindre och från början byggd på att gå på 12V och vara energisnål. Bilvärmaren är oftast inte godkänd för att användas i ett utrymme som man sover i. (Jag gissar iofs detta, men generellt verkar det vara så att om man registrerar om ett fordon till "husbil" så blir man tvungen att koppla ur eventuell bensin/dieselvärmare om den inte specifikt är godkänd för husbil/husvagnsbruk. Å andra sidan kanske de här reglerna inte gäller för villor med vettig ventilation?).
Om man redan har en befintlig panna så lär ju en helt vanlig oljebrännare för 230V vara en klart billigare reservlösning. En sån kan man ju lätt "dra runt" med ett klenare enfas-230V-elaggregat om det skulle behövas.
Om man vill kunna starta en kompressor från ett diesel/bensinelverk så kanske man kan använda ett rejält svänghjul ihop med en "motorgenerator", så att man via mjukstart laddar upp rörelseenergi i svänghjulet som räcker för att starta kompressorn. Jämför gamla tiders svetsaggregat som använde svänghjul som lastujämnare/buffert/stabilisator. Problemet lär väl vara att man åker på att modifiera styrningen för kompressorn om man inte är sugen på att ha svänghjulgrejen gåendes konstant. (Det kanske man å andra sidan är)?
Vad gäller kraftaggregat som har nolla så verkar det finnas två smaker, den ena tål ungefär vilken last som helst medan på den andra sorten slits lagren hårt om man belastar faserna ojämnt. (Jag gissar att de tåligare modellerna har fler poler på generatorn än de känsligare).
Appropå det här med priser så börjar jag undra om jag skulle spara pengar på att beställa nån kubik olja eller så till stugan och köra med oljebrännaren istället för elpatron när jag inte är hemma? (Jag har också nyligen installerat en luftvärmepump). (Det jag absolut borde göra är att fixa till mekaniken på shuntstyrningen, nu är det så oekonomiskt att jag chansar ett fast läge på shunten och sen blir det den värme det råkar bli inomhus, kompletterat med ett par el-element som frysskydd i de rum som har kranvatten/avloppinstallationer)...