Manuell kontroll för stegmotorkort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Manuell kontroll för stegmotorkort

Inlägg av X-IL »

Skall lägga upp en ny variant idag när sonen sover tänkte jag. Undrar vad man ska ta för värden på dem då, men det kanske blir mer av en labbgrej att få fram bra värden.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Gillar du att lösa (omöjliga) problem, eller vill du ha en fungerande manuell kontroller? :vissla:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jojje>>> Pessimisten framme igen ser jag :)
Jag gillar att lösa problem, jag gillar dessutom att lösa dem på mitt sätt om det går, annars har jag ju inte lärt mig någonting.

Omöjligt problem? Du får gärna förklara mer, jag ser inte att det skall vara omöjligt att få det att fungera med en 555 och nån enstaka 74-krets, men jag har nog fel eftersom du skriver att det inte går.
När du gjorde ditt schema så var det givetvis rätt från början?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ta inte illa upp nu igen. Har bara lite roligt eftersom du bara måste uppfinna hjulet igen. :D
Klart det inte är omöjligt att göra på ditt sätt. Det var därför jag skrev det inom parenteser.
Tar bara lite längre tid, men tid verkar det finnas gått om. :vissla:

Klart mitt fungerade på en gång, det var inte jag som gjorde det, he he he...

Varför vill alla missförstå mig hela tiden? Vad jag än skriver ska det vändas å vridas på. :roll:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hehe, no hard feelings, men ditt skrivsätt ger ofta en känsla av att du idiotförklarar den du skriver till. Tid, ja jag är pappaledig...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jaha, försök två. Lagt till pull-downs samt en OR-grind mellan de "olika" stepsignalerna. Inte helt nöjd med att det skulle behövas en OR också, den går väl givetvis att implementera på annat sätt också, men en OR är simpel och bra. Har även simulerat ingångssteget på mina styrkort, och jag fick ut pulser i slutänden. Får nog bli att bygga upp den på breadboard så småningom.
Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Den stora frågan är vill du bara få det att funka, eller dessutom veta varför det funkar :humm:

Vad händer om du tar och stoppar in en resistor på utgången (Nät 14) och kopplar in dn brytare (Nät 13) efter den.
(Tror jag har nämnt detta tidigare :vissla: )

Då slipper du OR och det borde funka.

Pulldown på DIR verkar hög.
Kolla databladet på din 74LS08 så framgår vilken spänning som utgör hög respektive låg.
Då kan du ju räkna fram ett lämpligare värde.

Klart du kan sätta in en POT i multisim och skruva till det ser bra ut, men eftersom du gillar att lösa problem
så kan det ju vara intressant för dig att fundera på hur du skall få fram lämpliga värden på dessa två resistorer.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Självklart vill jag förstå varför, och det är väl lite därför det ser ut som det gör. Skall testa och betänka en resistor istället. Jag såg den kommentaren tidigare men fattade nog aldrig riktigt var du menade.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

X-IL skrev:... men ditt skrivsätt ger ofta en känsla av att du idiotförklarar den du skriver till.
Kanske det, men det är nog mera läsaren som isf idiotförklarar sig själv. Jag skriver bara rakt på. Inga krusiduller här inte. :badgrin:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

nu har jag testat med den föreslagna resistorn enligt ToPNoTCH, verkar fungera, men ger inte så snygga signaler. Jag måste säga att jag nog inte riktigt fattar hur det fungerar, om någon bara kan ge mig en fingervisning på hur jag skall tänka, alldeles för länge sen man läste gymnasieelektroniken.

Sen var det där med pull down för AND-grinden, jag har läst databladet, och får fram att jag borde hålla mig under 0,8/0.00036=2222,222......ohm (low level voltage/low level current) Har jag fattat detta rätt?

Känner att det är dags att plocka fram de gamla läroböckerna, det här är ju pinsamt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ge inte upp bara, då får ju Jojje rätt. :lol:

Nä'rå, skämt åsido, kan du inte använda en flip-flop? Nånting med xx73 på slutet tror jag det var.
Den kan man väl lätt få att hoppa för att ge steg, sen en knapp för Dir.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det skulle säkert gå jojje, det får bli nästa omöjliga konstruktion :P

Kanske skall man göra både AND:en och OR:en med NAND istället... Frågan om man klarar sig på en kapsel i alla fall? :D :twisted: (inte seriöst menat).

Nej det blir nog en OR-grind i alla fall. Då återstod bara att räkna ut lämpliga pottar och kondensator samt det där pull down-motståndet.
Skriv svar