Mosfet hög ström
Re: Mosfet hög ström
Men vadå? Janne svarade ju rätt!! Jag tänkte bara fel, behövde få en påminnelse om att trasistorer styrs med spänning!! Och det jag behöver
mellan batterierna är ett relä eller en transistorhistoria som kan klara av höga effekter men endå vara billig!!!
mellan batterierna är ett relä eller en transistorhistoria som kan klara av höga effekter men endå vara billig!!!
med tanke på alla följdfrågor....
Men hur går projektet? Har du en idé hur du ska koppla , eller har du redan fixat det och det fungerar nu? Det är alltid intressant att se hur folk löser problemen de frågar om.

Men hur går projektet? Har du en idé hur du ska koppla , eller har du redan fixat det och det fungerar nu? Det är alltid intressant att se hur folk löser problemen de frågar om.
Jag har egentligen två sepparata kretsar (olika jord), men det jag har testat var att koppla mellan batteriet på ben 2 och 3, sedan la jag ben 1 till -pol! Då flöt ingen ström, när jag satte den till +, flöt full ström. Det jag måste göra är att koppla ihop "batterie/esc/motor"-kretsen, med styrkretsen (ben 1). Men det verkar rulla på! Dessa mosfetar är inte dyra heller och en kylning är nog inte heller fel att skaffa!!
Btw... bara för enkelhetens skull! Någon som vet om en Mosfet/transistor/relä, där styr delen kontra relädelen inte behöver ha samma ground??
Biltemas relä (40A) höll inte måttet... för det första var det definitivt över märkesströmmen som flödade genom den, men vad det stora problemet verkade vara var att reläet "fastnade" pågrund utav att "en ljusbåge" svetsar fast gaten, så när man kopplar bort 12v styr så släpper den inte!
Vill ju egentligen ha ett relä då mina elektronikkunskaper är värre än ringrostiga!! eller något annat med 4 ben (inget djur)!
Biltemas relä (40A) höll inte måttet... för det första var det definitivt över märkesströmmen som flödade genom den, men vad det stora problemet verkade vara var att reläet "fastnade" pågrund utav att "en ljusbåge" svetsar fast gaten, så när man kopplar bort 12v styr så släpper den inte!
Vill ju egentligen ha ett relä då mina elektronikkunskaper är värre än ringrostiga!! eller något annat med 4 ben (inget djur)!

Kan du inte bara beskriva vad du vill att den nya kopplingen ska åstadkomma? och vilka förutsättningarna är? det blir så svårt att hjälpa dig annars.
Det kanske räcker med ett lite större relä helt enkelt. Eller med en huvudströmbrytare, alternativt solenoidstyrd huvudströmbrytare. Det kanske till och med räcker med ett likadant relä, om en så kallad frihjulsdiod kopplas över motorn.
Det kanske räcker med ett lite större relä helt enkelt. Eller med en huvudströmbrytare, alternativt solenoidstyrd huvudströmbrytare. Det kanske till och med räcker med ett likadant relä, om en så kallad frihjulsdiod kopplas över motorn.
Mellan batteriet? Måste det inte vara två saker för att något ska kunna vara mellan?
Svetsar fast gaten? Är det relä tungan du kallar gate?
Jag hänger inte med på dina frågeställningar.
Svetsar fast gaten? Är det relä tungan du kallar gate?
Jag hänger inte med på dina frågeställningar.
Jag hänger inte heller med i din beskrivning.... varför är det två olika jord... vilket ben 1,2 3 ... på vad ? vilket "+" osv... rita gärna!Jag har egentligen två sepparata kretsar (olika jord), men det jag har testat var att koppla mellan batteriet på ben 2 och 3, sedan la jag ben 1 till -pol! Då flöt ingen ström, när jag satte den till +, flöt full ström. Det jag måste göra är att koppla ihop "batterie/esc/motor"-kretsen, med styrkretsen (ben 1).
EN optokopplare + MOSFET. Men hur det ska kopplas beror på flera faktorer. Strömmar, spänningar... Optokopplaren klarar ofta en spänningskillnad på över 1000 volt så jag tror det duger. Sen är det bara att dimensionera MOSFETEN (eller flera) så de tål ström och spänning. Dessutom behövs en frihjulsdiod som leder bort motorströmmen när strömmen bryts (behövs alltid, även om du använder relä - annars blir det ljusbåge!)Någon som vet om en Mosfet/transistor/relä, där styr delen kontra relädelen inte behöver ha samma ground??
Reläer är särskilt känsliga för för hög spänning + hög ström... det svetsar lätt igen. DU kan inte använda relä för AC och tro att det funkar på DC.
Såhär vill jag att systemuppställningen ska se ut!

Motorn har spec. 3528W vid 36V och teoretisk rpm: 57.600
ESC har en begränsning på 100A.
Jag använder två batterier (seriekopplade/biltema/9Ah).
Jag vill kunna bryta strömmen mellan batterierna genom ett relä eller någon sorts transistor som har sepparat ground (4pin som ett relä).
Jag vill slippa systemuppställningen nedan där jag använder 2 biltema reläer 40A för att ge IRF3205 minuspol eller pluspol från batterierna. Problemet är att styrkretsen har en annan potential.

Ber om ursäkt för min otydlighet!

Motorn har spec. 3528W vid 36V och teoretisk rpm: 57.600
ESC har en begränsning på 100A.
Jag använder två batterier (seriekopplade/biltema/9Ah).
Jag vill kunna bryta strömmen mellan batterierna genom ett relä eller någon sorts transistor som har sepparat ground (4pin som ett relä).
Jag vill slippa systemuppställningen nedan där jag använder 2 biltema reläer 40A för att ge IRF3205 minuspol eller pluspol från batterierna. Problemet är att styrkretsen har en annan potential.

Ber om ursäkt för min otydlighet!
Senast redigerad av sonite 3 januari 2010, 12:54:38, redigerad totalt 1 gång.
AH... optokopplare hade jag helt glömt bort!! Det skulle jag kunna använda ihop med IRF3205!!
Jag funderade även på att parallellkoppla 2 eller flera 40A relän i tron på att de inte "svetsar ihop sig".
Jag funderade även på att parallellkoppla 2 eller flera 40A relän i tron på att de inte "svetsar ihop sig".
Hur gör jag för att se bilderna i sin naturliga storlek, dom är väldigt små ...
Ta bort ".th" i bildlänkarna ovan, så ser man kanske vad det föreställer.
Om vi säger att du har 10 mOhm Rds(on) så kommer mosfeten avge 100W vid 100A ström så den kan du nog glömma (P=R*I^2).
Går det inte att istället kontrollera motorn genom att skicka signaler till ESC:et?
Ett gäng mosfetar parallellkopplade minskar både totala Ron och effekten per transistor. Antag vi har 8 st 0.02 ohm MOSFETAR: ger 0.0025 ohm. P = 100*100*0.0025 = 25 watt delat i 8 = 3.125 watt per transistor = inga problem.
Sen om du har *max* 100A så antar jag att du inte kör 100A kontinuerligt, snarare under 35A ? Och då klarar transistoerna de korta toppar det kan vara frågan om här.
Sen om du har *max* 100A så antar jag att du inte kör 100A kontinuerligt, snarare under 35A ? Och då klarar transistoerna de korta toppar det kan vara frågan om här.