Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare
Re: Fjärrstyrd batteridriven framruteavfrostare
En sak är jag ganska övertygad om, branddelen i din försäkring gäller INTE om du värmer den med den där 

Ska man ha batteri så måste väl det laddas varje dag, för att vara säker på att det funkar morronen efter.
Då måste du ha tillgång till 230V. Så varför inte köra direkt på 230?
Eller tänkte du ladda extrabatteriet när du kör? Då blir det som PeterH skrev iaf med startbatteriet.
Eller har du typ 20 mil till jobbet?
Då måste du ha tillgång till 230V. Så varför inte köra direkt på 230?
Eller tänkte du ladda extrabatteriet när du kör? Då blir det som PeterH skrev iaf med startbatteriet.

Eller har du typ 20 mil till jobbet?
den där kaminen lär bränna slut syret i kupén tämligen kvickt - och bildar förmodligen ganska mycket kolmonoxid i slutskedet innan det ger upp helt att brinna.
sedan har avgaserna från dyliga ting en otrevlig förmåga att vara fuktiga med en kondenspunkt mellan 50 - 60 grader C - vilket innebär att allt invändigt som är svalt blir nedfuktat och glasen får ännu mer vatten/imma på sig på insidan.
skall man värma med någon form av eldning så skall avgaserna släppas ut utanför bilen.
själv tror jag inte att det behövs så hiskeligen mycket energi för avisningen av rutan om man värmer enbart där det gör nytta - dvs själva glaset och inget mer. elslingan på bakrutan funkar ju och där är förbrukningen nog inte mera än runt 100 Watt
sedan har avgaserna från dyliga ting en otrevlig förmåga att vara fuktiga med en kondenspunkt mellan 50 - 60 grader C - vilket innebär att allt invändigt som är svalt blir nedfuktat och glasen får ännu mer vatten/imma på sig på insidan.
skall man värma med någon form av eldning så skall avgaserna släppas ut utanför bilen.
själv tror jag inte att det behövs så hiskeligen mycket energi för avisningen av rutan om man värmer enbart där det gör nytta - dvs själva glaset och inget mer. elslingan på bakrutan funkar ju och där är förbrukningen nog inte mera än runt 100 Watt
- jonnorberg
jonnorberg: Nu är iofs eberspräscher ett namn på ett företag, men flera företag tillverkar motsvarande produkter, inkl ebersprächer.
Bensinvärmare är det korrekta namnet och de kostar väl från 20 och uppåt nya 
Beg. hittar man de på skroten för mycket rimligare pris.

Beg. hittar man de på skroten för mycket rimligare pris.
Ja jag tror kanske inte att min lösning med att använda startbatteriet är det bästa.
Vet inte ens om en 12-volt kupevärmare är tillräcklig ens med obegränsad tilltång till ström.
Me det e inte så noga, det är resan som är det roliga (Byggresan, inte bilresan)
Mvh
Stefan
Vet inte ens om en 12-volt kupevärmare är tillräcklig ens med obegränsad tilltång till ström.
Me det e inte så noga, det är resan som är det roliga (Byggresan, inte bilresan)
Mvh
Stefan
Elslinga på framrutan , vore det nått? Kanske som en film som ligger över rutan, och startas några min innan man går ut, sen är det bara att dra några lätta tag med isskrapan och åka. Då borde ju strömförbrukningen bli bra mycke lägre än med en fläkt. Och ligger den löst så stör den inte sikten heller, för man rullar ihop den o kastar in den i bagaget när man tinat rutan.
I mina öron låter den som en bra idé, men sen ska det ju vara en film som klarar isskrapan så man inte har sönder den innan man fått loss den.
I mina öron låter den som en bra idé, men sen ska det ju vara en film som klarar isskrapan så man inte har sönder den innan man fått loss den.
Farsans gamla Scorpio hade inbyggda slingor i framrutan.
Eluppvärmd framruta går väl att få till nästan alla nya Ford. Tror det blir ca 1500 extra, men måste beställas direkt. Kan inte "eftermonteras" förutom om man inte byter hela rutan.
Funkar bra gör det också. En av få bra saker på Ford 

Problemet är väl mest att framrutan är att anses som en förbrukningsartikel, och lycka till att få "Kjelles fisk och glasmästeri" att få hem en ny ruta med slingor i när du fått stenskott.
Tänkte just på akut syre brist ....
Läste nånstans för länge sedan om nån som hade en fem liters isolerad vatten dunk (läs termos) nånstans under huven i bilen. Iaf så behöll denna termos värmen hyffsat länge så när det var dax att åka så fanns det oftast värme kvar som värmde kupen mycket fortare än utan..
Läste nånstans för länge sedan om nån som hade en fem liters isolerad vatten dunk (läs termos) nånstans under huven i bilen. Iaf så behöll denna termos värmen hyffsat länge så när det var dax att åka så fanns det oftast värme kvar som värmde kupen mycket fortare än utan..
Mercedes har så. Tror faktist det var SAAB som uppfann det.
Finns företag som eftermonterar sådant också, det plus en cirkulationspump.. populärt på taxibilar, iaf förr.