Konvertering av skärm/signal på äldre spektrumanalysator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janaf
EF Sponsor

Re: Konvertering av skärm/signal på äldre spektrumanalysator

Inlägg av janaf »

Hittade en som har ett likadant instrument som säger att det är en sv/v CGA-signal....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Konverteringen är väl i stort sett bara att se till att signalerna har rätt polaritet och sedan blanda dem, samt se till att de orkar driva en 75ohm-last.

http://www.epanorama.net/circuits/vga2rgbs.html
Något liknande detta byggde jag för länge sen för att ansluta en "arbetsstationskärm" ("unix-dator-skärm") till vga-grafikkort. Själva hanteringen av synksignalerna borde gå att använda även i ditt fall.

Jag skulle börja med att bygga den vänstra delen av länkad koppling, d.v.s. de tre vänstra grindarna och deras kringkomponenter. Den fjärde grinden skulle jag använda som buffer för videosignalen. Sen skulle jag med spänningsdelare blanda utgångarna från dels synkkretsen (pin 8) och dels grinden som buffrar videosignalen (samt ett mostånd ned mot jord för att få rätt nivåer), mata in detta på en emitterföljande transistor i stil med T2 i schemat. (D.v.s. skippa R3-R4-T1).

Jag erkänner att jag begriper inte vad R6 på schemat fyller för funktion? R7 behöver dessutom inte vara på just 47 ohm. Om man skippar R6 så bör R7 vara på 75 ohm (fast 68 eller 82 ohm går hyffsat om man inte har 75 ohm i bra-att-ha-lådan).

Jag inser att min beskrivning kanske inte är så jättebra, säg till om du vill att jag ska kladda ihop nån slags schema...
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack för länken MiaM. Det ser ju enkelt ut. Men jag har nog snarare en CGA som ska konverteras till VGA. Eller komposit. Jag ska mäta i morgon så att jag vet vad jag har.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Har mätt lite på kontakten för extern skärm:

- vsynk 60Hz, kontinuerliga pulser 0V-5V ca 0.4mS långa
- hsynk 15.7kHz kontinuerliga pulser 0-5V, ca 6uS långa
- video, spridda pulser oftast <1uS, 0-5V
- dessutom en extern klockutgång om 16MHz

Jag har förstått att problemet med att konvertera CGA till VGA är att scan-rate för CGA är hälften så hög som VGA, och ungefär hälften så många rader. Om jag förstår det rätt alltså ha ett minne som minns en "CGA rad" och lägger ut den på två "VGA-rader", fast i dubbel hastighet. Sen är videosignalen för VGA analog, medan CGA är digital, med 16? färgnivåer. På min burk är det dock bara av/på.

Det finns konverterare att köpa för $92 på nätet, så jag ska nog testa en sådan. Eller har någon ett annat förslag?

Jag förmodar att den interna signalen och den externa är likadana och att störningen kommer från skärmens magnetfält, inte från videosignalen i sig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

60Hz och 15,7kHz låter väldigt exakt nära NTSC-synkfrekvenserna vilket också är CGA-synkfrekvenserna. Vilken platt-tv (eller skärm med videoingång) som helst kan synka på de frekvenserna.

Jag tänkte alltså att du konverterar "CGA till kompositvideo", och då använder synkkombinerarkretsen från den länkade vga2rgbs-konverteraren.

Enklast förklarade lösningen:

Bygg hela elektronikdelen av det länkade schemat.

Buffra videosignalutgången från speckan via t.ex. två av inverterarna i en 74LS04 seriekopplade.

Anslut ett motstånd på utgången från 74LS04-bufferten, andra änden på motståndet ansluter du till punkten som är gemensam mellan R5, T1 och T2 i synkkombineraren. Detta motstånds värde bör vara lägre än R5, 1k är antagligen lagom.

(Egentligen tror jag att kopplingen, både den länkade vga2rgbs men även mitt förslag, kommer att ge onödigt stark videosignal. Det är ju bara att mäta med oscilloskop vad man får för topp-till-topp. Egentligen ska totala topp-till-topp vara 1V på videosignaler, varav 0.3V för synkpulserna och 0.7V för bildinformationen. Om signalen är för stark så är är det bara att ändra värdena på R6 och R7). Jag tror knappast att någon tv/skärm går sönder av lite för stark videosignal, men det skadar förstås inte att mäta först.

Om du bygger något och sedan skaffar en liten "platt-tv" så är tipset att mata signalen på luma ("Y")-ingången på en s-video/s-vhs-ingång för att få bästa skärpa på bilden. (kroma ("C")-ingången kan du strunta i att ansluta, jorda eller om det blir problem med störningar jorda via 75 ohm seriemotstånd). (Om det inte finns s-video-ingång så funkar en scart-ingång också, fast då får man mata synken på "video"-ingången och bilden på RGB-ingångarna).
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Som jag förstår det finns det alltså två huvudvägar att välja på:

CGA => VGA-konverterare "Scan Doubler" => VGA-skärm
CGA => Composite-signal => TV som klarar NTSC

Då är det bara att bestämma sig :shock:

Jag återkommer med en liten rapport...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du förstår helt rätt. Om det hade varit för 10 år sen så hade jag nog valt varianten att konvertera till VGA eftersom bilden inte var så rolig på en tjock-tv och en sådan dessutom tjöt på 15kHz.

Idag när både datorskärmar och tv är platta och ändå innehåller elektronik som "trollar" med signalen så hade jag nog valt det som blir enklast och/eller vad man är sugen på att kosta på sig för jobbmängd.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack,

alltid kul när man som newbie kan ställa lagom oinsatta frågor men får bra och kunniga svar :)
Skriv svar