Problem med Potential skillnad TV vs Dator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

det verkar okej.men inte säker. kanske skulle prova och knyta ihop jordpunkterna med en kabel och se om det blir bättre ..
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det låter kanske dumt men, switchade nätdelar är inte alltid galvaniskt isolerade på alla utspänningar. I ett liknande fall med störningar så hjälpte det att vända TV:ns stick kontakt 180grader för att få nollan (som är ihopkopplad med jorden i alla säkrings skåp) på rätt sida i TV:n. Jag antar att din TV har ojordad stickpropp som dom flesta andra.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inget jag rekomenderar, det kan sluta med att du har 230v rakt ut i jordningen, vilket inte är för kul.

Skulle rekomendera alla att sätta in jordade uttag i alla rum, kostar inte så mycket.

edit: seg.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Andy skrev:Det låter kanske dumt men, switchade nätdelar är inte alltid galvaniskt isolerade på alla utspänningar. I ett liknande fall med störningar så hjälpte det att vända TV:ns stick kontakt 180grader för att få nollan (som är ihopkopplad med jorden i alla säkrings skåp) på rätt sida i TV:n. Jag antar att din TV har ojordad stickpropp som dom flesta andra.
Om du drar det som slutsats att den tv'ns nätdel inte var galvansikt skild från
elnätet, så har du förmodligen fel, berode på något annat.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

kricka skrev:DeeJayPA:

Det var nått av dom första sakerna jag gjorde resultaten blev:
Jord Dator - Jord Antenn: 1.5v ~
Jord Väggen - Jord Antenn: 1.5v ~

Detta tar jag som nominelt Noll eller är det för hög?

Det är mycket. För högt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

DeeJayPA skrev:det verkar okej.men inte säker. kanske skulle prova och knyta ihop jordpunkterna med en kabel och se om det blir bättre ..
Man kommer ju fortfarande ha jordströmmar i coaxkabeln till centralantennanläggninge.

Det som ska göras är att se till att det inte går några otrevliga jordströmmar.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

zeus skrev: Skulle rekomendera alla att sätta in jordade uttag i alla rum, kostar inte så mycket.
Fast det kostar elektrikertid, eftersom skyddsjordledare inte är framdraget bakom uttaget.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Primärswitchade nätaggregat brukar ha sekundär 0V AC-kopplad till skyddsjord, där i de fall jordstift finns i kontakten.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Billig är det ju inte jag var en gång i en äldre lägenhet och gjorde hela lägenheten jordad + ny central och det blev inte billig för kunden. det som försvårar arbetet är ju oftas rör problem.
Men här hadde han ju redan datorn jordat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Magnus Pihl skrev:
zeus skrev: Skulle rekomendera alla att sätta in jordade uttag i alla rum, kostar inte så mycket.
Fast det kostar elektrikertid, eftersom skyddsjordledare inte är framdraget bakom uttaget.
500:- betalade jag för 10 uttag(Undervåningen), tycker jag inte var så farligt. Sen så kanske inte alla har bra kontakter(Haha, humor).
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Men om man bor i ett hus/lägenhet ändre än 1995 så är (förmodligen) inte jord framdragen till uttagen.

Ett eluttag kostar runt 80kr, så fick du 10 uttag plus kabel och framdragning till alla uttag för 500kr, så vill jag ha hans telefonnummer! :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

[/quote] Om du drar det som slutsats att den tv'ns nätdel inte var galvansikt skild från
elnätet, så har du förmodligen fel, berode på något annat.[/quote]

På en del TV apparater är chassit (metalldelarna) strömförande om man har kontakten vänd på ens hållet men inte på andra hållet, förklara det!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla nätdelar är inte avskiljda. Ska man veta om jusr den är det eller inte så får man mäta. Det jag gillar med dethär forumet är att det är så man brukar göra. På andra forum bråkar man tills alla är sura. Så mät gärna.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Magnus Pihl skrev:Men om man bor i ett hus/lägenhet ändre än 1995 så är (förmodligen) inte jord framdragen till uttagen.

Ett eluttag kostar runt 80kr, så fick du 10 uttag plus kabel och framdragning till alla uttag för 500kr, så vill jag ha hans telefonnummer! :D
Lite dåligt skrivet kanske, mennade självklart bara arbetet, tror även kabeln var med i det.

Själva uttagen kostade 445,00:-.

:P
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Andy skrev:På en del TV apparater är chassit (metalldelarna) strömförande om man har kontakten vänd på ens hållet men inte på andra hållet, förklara det!
Den primärswitchade nätdelen har kollektorn/drain kopplad till chassit och är därmed live. Med korta stig/falltider så kopplar det kapacitivt till kroppen och det gör ont. Och detta gör att det känns fast man bara tar på ett punkt.
Skriv svar