MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).
Re: MAHO MH500C (Vingliga steg i CNC-världen)
Ja, ett vanligt, fast, bord vore inte fel.
Får se om man har ngn tur framöver och kan hitta ett sådant.
Bordet är 400mm så det är inte pygmelitet...men inte heller speciellt stort.
Vad har du för bord och rörelsemax på din maskin? *kan ju säkert se det i din tråd föresten*
600-700 i X vore väl egentligen inte fel så längre bitar kan få ordentligt stöd etc.
Får se om man har ngn tur framöver och kan hitta ett sådant.
Bordet är 400mm så det är inte pygmelitet...men inte heller speciellt stort.
Vad har du för bord och rörelsemax på din maskin? *kan ju säkert se det i din tråd föresten*
600-700 i X vore väl egentligen inte fel så längre bitar kan få ordentligt stöd etc.
- CNC Viking
- Kontakt:
Re: MAHO MH500C (CNC-fräs av det äldre slaget.)
Bearbetningsmått etc. för Feeler FV-800, 1996:
Bord: 950mm x 425mm. 3 x 18mm T-spår med c/c 100
Bordet får belastas med max. 500kg
X-rörelse: 800mm
Y-rörelse: 450mm
Z-rörelse: 510mm
Styrsystemet redan klart för 4:axeln, här kallad B-axel om den är horisontell.
Matning/Snabbmatning, mm/min.:
X: 1-10 000 / 24 000
Y: 1-10 000 / 24 000
Z: 1-10 000 / 15 000
Spindel: Tandremsdriven 1:1, 5,5kW cont. / 7,5kW 30 min.
50-6 000rpm steglöst i program, ökar med 250rpm / switch-steg manuellt
BT-40 kona.
Toolchanger: 18 verktyg á max 6kg
Blåser luft genom spindelkona under verktygsbytet
Kylvätskesystem: Flood cooling. 120L tank.
Centralsmörjningssystem för X, Y linjärstyrningar samt Z-gejd.
Total maskinvikt: 5 000kg

Bord: 950mm x 425mm. 3 x 18mm T-spår med c/c 100
Bordet får belastas med max. 500kg
X-rörelse: 800mm
Y-rörelse: 450mm
Z-rörelse: 510mm
Styrsystemet redan klart för 4:axeln, här kallad B-axel om den är horisontell.
Matning/Snabbmatning, mm/min.:
X: 1-10 000 / 24 000
Y: 1-10 000 / 24 000
Z: 1-10 000 / 15 000
Spindel: Tandremsdriven 1:1, 5,5kW cont. / 7,5kW 30 min.
50-6 000rpm steglöst i program, ökar med 250rpm / switch-steg manuellt
BT-40 kona.
Toolchanger: 18 verktyg á max 6kg
Blåser luft genom spindelkona under verktygsbytet
Kylvätskesystem: Flood cooling. 120L tank.
Centralsmörjningssystem för X, Y linjärstyrningar samt Z-gejd.
Total maskinvikt: 5 000kg

Hmmm, jag har för litet bord och för liten rörelse.
För slö är den nog oxå...för att inte prata om spindelhastigheten...
Ngn där ute som vill köpa en MAHO i bra skick?
Slår till på en sådanhär istället så man slipper känna sig begränsad.
http://www.gildemeister.com/en,milling, ... endocument

För slö är den nog oxå...för att inte prata om spindelhastigheten...
Ngn där ute som vill köpa en MAHO i bra skick?
Slår till på en sådanhär istället så man slipper känna sig begränsad.
http://www.gildemeister.com/en,milling, ... endocument

- CNC Viking
- Kontakt:
Ha-ha skämtare där.
Fortsätt med Din fina maskin bara. Den är unik med sina 4 axlar redan från början. Det kommer att komma många fina bitar ur den framöver.
För litet arbetsområde? Det går väl att flytta på biten med kluriga fixturer, spegelvända mm. Du kan ev. montera på en extra större platta på rundbordet för att få lite större spännyta (Du offrar lite Z-rörelse förståss). Men då får Du låta bli att rotera för mycket på bordet, annars blir det rotationskrasch!
Gildemeister: NÄ, det är ju ingen sport! Blir för sterilt då allt är "nyckelfärdigt".
Fortsätt med Din fina maskin bara. Den är unik med sina 4 axlar redan från början. Det kommer att komma många fina bitar ur den framöver.
För litet arbetsområde? Det går väl att flytta på biten med kluriga fixturer, spegelvända mm. Du kan ev. montera på en extra större platta på rundbordet för att få lite större spännyta (Du offrar lite Z-rörelse förståss). Men då får Du låta bli att rotera för mycket på bordet, annars blir det rotationskrasch!

Gildemeister: NÄ, det är ju ingen sport! Blir för sterilt då allt är "nyckelfärdigt".

Re: MAHO MH500C (Vingliga steg i CNC-världen)
Jag kommer inte riktigt ihåg om det var en Maho, men vi hade en liknande maskin som vi gjorde ett litet sidotempo på en motordetalj till Scania i. Funkade finfint.AndreasL skrev:Hejsan Noxin,
Har du kört MAHO själv kanske?
Nga anekdoter, tips eller annat kul att berätta?
Alltid kul att höra från dem som använt dessa maskiner i produktion eller liknande och vad för delar man fick ur dom.
Inte sällan är det idel superlativ man hör och tillsammans med rätt operatör verkar det petats ut riktigt kluriga verktyg och bitar med MKT hög nogranhet.
Frågan är hur mkt man ska riva i maskinen egentligen innan start?
Efter det att DMG synade igenom den har den gått så få timmar att det är smått sanslöst.
Så förutom normal rengöring och översyn så inget missats tror jag mer på DMG-Stefans kunskaper än mina egna i ämnet.
Kul tips? Nja. Vi hade en detaljräknare modell manuell mekanisk räknare som vi monterade på fräsbordet och gick ner och tryckte till på med verktyget sist i varje program. Då slapp operatören själv hålla ordning på hur många bitar han kört under sitt skift. Kul? Knappast.

Detdär är väl ett jättebra exempel på hur man med tillgängliga medel löser ett problem på ett, kanske lite okonventionellt, men skitsmart och enkelt vis.
Man vet aldrig vad för spin off man kan få från en sådan liten berättelse.
Om inte för annat så tycker jag sådanadär historier är skittrevliga.
Hmm, i fredags kväll fick jag tillsut nga timmar över för att grovstäda lite. Räknade bla till lite drygt 50 bilhjul som ännu inte har dedikerade ställ att stå i.
(Om ngn av er åker SAAB och är sugna på 17" originalhjul av lite olika slag eller 18" TurboX-diton så ska ni få bra pris.)
Men ytan där maskinen ska stå är mer eller mindre tom så in kommer den iaf.
Tänkte försöka få iordning på så mkt annat jag kan utöver detta ikväll.
Dock fortfarande osäker på hur jag ska vrida/ställa maskinen.
Den placeringen jag hela tiden haft i skallen är jag inte lika säker på längre.
Men det löser sig. Handlar ju "bara" om att vrida den 90° eller inte.
Har redan tagit lite bilder på kaoset för röjning i "maskinhörnan", status nu och tar väl nga till ikväll.
Sen ska jag få uppdom här i tråden oxå.
Imorgon ef kommer det en stor lastbil till verkstan.
Man vet aldrig vad för spin off man kan få från en sådan liten berättelse.
Om inte för annat så tycker jag sådanadär historier är skittrevliga.

Hmm, i fredags kväll fick jag tillsut nga timmar över för att grovstäda lite. Räknade bla till lite drygt 50 bilhjul som ännu inte har dedikerade ställ att stå i.

Men ytan där maskinen ska stå är mer eller mindre tom så in kommer den iaf.
Tänkte försöka få iordning på så mkt annat jag kan utöver detta ikväll.
Dock fortfarande osäker på hur jag ska vrida/ställa maskinen.

Den placeringen jag hela tiden haft i skallen är jag inte lika säker på längre.
Men det löser sig. Handlar ju "bara" om att vrida den 90° eller inte.
Har redan tagit lite bilder på kaoset för röjning i "maskinhörnan", status nu och tar väl nga till ikväll.
Sen ska jag få uppdom här i tråden oxå.
Imorgon ef kommer det en stor lastbil till verkstan.

Missade ditt inlägg Viking.
Jo, en spännplatta har jag funderat på. Men helst skulle jag vilja ha ett traditionellt bord för minsta flex och slitage på rundbordet. Känns onödigt att jobba på det som deafult om/när det inte behövs. Men det lär funka kanon till en början, om inte ännu längre.
Kluriga uppspänningar kan lösa mkt. Men jag vet ju att jag är lat så en massa volym att arbeta i är ju trevligt.
Men frågan är om inte storleken kommer räcka enormt långt för den typen av körning jag planerar.
Nu är det som så att har man sett ngn av de nya DMG-maskinerna live så skiter man i hur sterila dom är...eller det är just det man inser att man vill åt.
Helt sjukt vilka prylar det finns. Jag trodde i min enfald att jag hade lite koll på div maskiner, men icke då. Det jag sett mest av är ju säkert minst 5 år gammalt eller äldre. Stenåldern mao.
Möjligheterna, service/självdiagnostikdelen och prestandan i dessa maskiner är smått förbluffande.
Likaså prislappen.
Men oavsett ovanstående, utan en bra operatör och beredare så spelar det ingen roll hur bra maskinen är.
Det krävs en del för att nyttja dom till max.
Blev lite OT där och för många av er är ju allt detta självklarheter. Sorry.
"T minus 6h and 11min"
Jo, en spännplatta har jag funderat på. Men helst skulle jag vilja ha ett traditionellt bord för minsta flex och slitage på rundbordet. Känns onödigt att jobba på det som deafult om/när det inte behövs. Men det lär funka kanon till en början, om inte ännu längre.
Kluriga uppspänningar kan lösa mkt. Men jag vet ju att jag är lat så en massa volym att arbeta i är ju trevligt.
Men frågan är om inte storleken kommer räcka enormt långt för den typen av körning jag planerar.
Nu är det som så att har man sett ngn av de nya DMG-maskinerna live så skiter man i hur sterila dom är...eller det är just det man inser att man vill åt.

Helt sjukt vilka prylar det finns. Jag trodde i min enfald att jag hade lite koll på div maskiner, men icke då. Det jag sett mest av är ju säkert minst 5 år gammalt eller äldre. Stenåldern mao.

Möjligheterna, service/självdiagnostikdelen och prestandan i dessa maskiner är smått förbluffande.
Likaså prislappen.
Men oavsett ovanstående, utan en bra operatör och beredare så spelar det ingen roll hur bra maskinen är.
Det krävs en del för att nyttja dom till max.
Blev lite OT där och för många av er är ju allt detta självklarheter. Sorry.
"T minus 6h and 11min"

Nga skakiga förstabilder tagna med mobilen som dessutom går händelserna lite i förväg.
Tråkigt lika de andra jag redan visat är dom oxå.
Men nu står hon på plats iaf.

"Chip tray" och oljeuppsamlare/pump ska såklart ställas in under maskinen och inte stå som nu.
Vred lite på hela paketet så positionen blev ngnstans mitt emellan de 2 placeringar jag först har spånat kring.
Blev nog bäst såhär av olika själ.

Lite snabb avtorkning med ett lätt fuktat papper visar på att lite städning är väääldigt behövlig, men likaså att därunder dammet är det en trevlig, grön, originalfärg.

Så det är här man förhoppningsvis ska stå en del framöver. Eller sittandes strax jämte vid datorn. Eller ännu hellre, hemma i TV-soffan övervakandes maskinen via webkamera.
Har för mig jag sett webkameror med inbyggda nätkort, eller liknande, så man kan logga in på dom via nätet från valfri dator utan att själva kameran har en dator den är kopplad till. Ngn som vet ngt om sådana djur?
Som sagt, under allt damm finns en tämligen välbehållen maskin.
Skulle nog tom kunna drista mig till VÄLDIGT välhållen utan att vara allt för partisk.
Ikväll ska det läsas pärmar och mappar med tysk maskininfo.
Och jag som inte kan tyska...
Har fler haltaskiga bilder från inflytten som kommer så snart jag kommit hem och har tillgång till iTunes.
Att maila över bilderna till jobbmailen bara för att få ett (planerat) felmedelande på att dom inte kan tas emot för att då ladda ner dom från Sent-mappen känns som en lite väl krånglig omväg. Lika mkt som jag är toknöjd med min iPhone, lika frågande blir jag till Apples revirnojja att inte låta luren funka som vilken USB som helst. Likt alla andra tillverkare.
Hoppla, lång OT där.
Tråkigt lika de andra jag redan visat är dom oxå.

Men nu står hon på plats iaf.

"Chip tray" och oljeuppsamlare/pump ska såklart ställas in under maskinen och inte stå som nu.
Vred lite på hela paketet så positionen blev ngnstans mitt emellan de 2 placeringar jag först har spånat kring.
Blev nog bäst såhär av olika själ.

Lite snabb avtorkning med ett lätt fuktat papper visar på att lite städning är väääldigt behövlig, men likaså att därunder dammet är det en trevlig, grön, originalfärg.

Så det är här man förhoppningsvis ska stå en del framöver. Eller sittandes strax jämte vid datorn. Eller ännu hellre, hemma i TV-soffan övervakandes maskinen via webkamera.

Har för mig jag sett webkameror med inbyggda nätkort, eller liknande, så man kan logga in på dom via nätet från valfri dator utan att själva kameran har en dator den är kopplad till. Ngn som vet ngt om sådana djur?
Som sagt, under allt damm finns en tämligen välbehållen maskin.
Skulle nog tom kunna drista mig till VÄLDIGT välhållen utan att vara allt för partisk.
Ikväll ska det läsas pärmar och mappar med tysk maskininfo.

Och jag som inte kan tyska...

Har fler haltaskiga bilder från inflytten som kommer så snart jag kommit hem och har tillgång till iTunes.
Att maila över bilderna till jobbmailen bara för att få ett (planerat) felmedelande på att dom inte kan tas emot för att då ladda ner dom från Sent-mappen känns som en lite väl krånglig omväg. Lika mkt som jag är toknöjd med min iPhone, lika frågande blir jag till Apples revirnojja att inte låta luren funka som vilken USB som helst. Likt alla andra tillverkare.
Hoppla, lång OT där.

- CNC Viking
- Kontakt:
Så ska det se ut. Nu är den hemma och Du har redan börjat ansa den lite. Skall bli kul att höra vad Du hittar i manualerna om matningsskruvar och ev. linjärstyrningar mm. Lycka till med Tyskan.
http://www.axis.com/AndreasL skrev:Har för mig jag sett webkameror med inbyggda nätkort, eller liknande, så man kan logga in på dom via nätet från valfri dator utan att själva kameran har en dator den är kopplad till. Ngn som vet ngt om sådana djur?
- CNC Viking
- Kontakt:
Hur långt har Du mellan TV-soffa och maskin? En sak till som man borde ha i så fall vore en "Feed-Hold" alternativt Nödstopp-funktion som man ögonblickligen kunde utlösa från samma TV-soffa ifall det börjar låta konstigt/se väldigt konstigt ut via webbkameran!AndreasL skrev: Eller ännu hellre, hemma i TV-soffan övervakandes maskinen via webkamera.![]()

- CNC Viking
- Kontakt:
När jag tänker efter, så har jag ju hela infrastrukturen klar för att övervaka min maskin inifrån huset. Den är ansluten till mitt nätverk genom anordningar som jag byggt in i maskinen. Har dock bara använt det till att droppmata maskinen med via Ethernet så länge, som alternativ till RS232. Tror dock att RS232 är "säkrare" för droppmatning, men man kan ju fortsätta att använda nätverket till såna grejor som webkamera, nödstopp samt andra kluriga övervaknings- / hjälpmedel.

Skojade lite....
Avståndet mellan maskin och soffa är ca 10min...med bil.
Detdär med nödstoppsfunktionen har jag faktiskt filurat över om det vore stabilt lösbart, om man ngn gång i framtiden känner att behovet finns och en sådan funktion byggs ihop.
Ja du lgrfbs, varför inte?
Visserligen är ju Vikings maskin klart vassare och mer lämpad, men jag är inte den som är den.
Bara du löser hur faktureringen och riggningen av bitar ska lösas så är jag öppen för alla dumma ideer.

Detdär med nödstoppsfunktionen har jag faktiskt filurat över om det vore stabilt lösbart, om man ngn gång i framtiden känner att behovet finns och en sådan funktion byggs ihop.
Ja du lgrfbs, varför inte?
Visserligen är ju Vikings maskin klart vassare och mer lämpad, men jag är inte den som är den.
Bara du löser hur faktureringen och riggningen av bitar ska lösas så är jag öppen för alla dumma ideer.